„Nikdy jsem nechtěl nikoho přesvědčovat. Toužil jsem vyrobit produkt tak dobrý, že za ním půjdou zákazníci sami,“ říká devětadvacetiletý podnikatel. Původní profesí je Marek Siwy trader, který pracoval například pro Roklen nebo Wood & Company.
Kariéru na finančních trzích ale vyměnil za výrobu fermentovaného nápoje, který možná znáte jako doma uvařený nápoj z čajové houby. „S kombuchou jsem se poprvé seznámil během svých studií financí v Los Angeles. Všichni tam byli nadšení z tohoto wellness drinku, který zároveň skvěle chutnal. Po návratu do Evropy mi tu stejná kvalita kombuchy jako v Americe chyběla,“ popisuje Siwy svůj první nápad na vlastní podnikání.
Mít něco svého
K tomu, mít něco svého, ho inspiroval otec, který mu kladl na srdce, aby nesázel jen na kariéru v rámci korporátu, ale aby si zkusil založit něco vlastního.
„Podle dat jsem před třemi lety zjistil, že trh s kombuchou ve Spojených státech má hodnotu okolo dvou miliard dolarů a zaznamenává podobný růst jako energy drinky na začátku 90. let. Došlo mi, že tohle je moje příležitost,“ vzpomíná Siwy, jehož první pokusy připravit kombuchu se odehrály u babičky v kuchyni.
Trpělivost kombuchu přináší
Proces vzniku nápoje, který je podle prvních zmínek starý asi 2200 let, pochází z Číny a základem je živá kultura, byl ale těžší, než si uměl představit. „Skutečná kombucha totiž není pasterizovaná, tím by se zabily prospěšné látky, které obsahuje. Vytvořit opakovaně stejnou chuť i mikrobiální složení byla pro mě velká výzva,“ vysvětluje Marek Siwy, který na českém i evropském trhu v oblasti kombuchy s živou kulturou neviděl konkurenci.
„To, co je v Evropě převážně k dostání, jsou kombuchy převařené, které nemají ony léčebné účinky, co například tolik vyzdvihuje celostní medicína. Když se ale jedná o kombuchu s mikrobiálním složením, může pomoci s imunitou i zažíváním.“
Její výroba je podle Siweho podobná spíše pivovarnictví nebo vinařství, protože celý proces zrání bakterií a kvasinek trvá okolo pěti týdnů.
Testovací úspěch
Po počátečních neúspěšných pěti stech pokusech se loni Siwemu podařilo najít ten správný poměr všeho: chuti i složení. Kontaktoval Vysokou školu chemicko-technologickou, kde svůj nápoj nechal testoval. Mezitím vymyslel strategii prodeje, kdy se rozhodl výrobek pod názvem Magu prodávat pouze v rámci vlastních webových stránek.
„Rozdal jsem několik málo lahví mezi své známé, někteří měli relativně dost fanoušků na Instagramu. Po dvou týdnech jsme ale měli vyprodáno,“ vzpomíná na začátky svého startupu Marek Siwy.
Úspěch mu ale nezamotal hlavu, jasně chápal, že nedokáže dostatečně rychle uspokojit poptávku všech nových zákazníků. Tak vznikly čekací listiny, kde bylo až 400 lidí.
„Potřebovali jsme udělat další investice, nakoupit fermentační sudy a stroje, lépe vyřešit logistiku. Prodávat kombuchu s živou kulturou je jako obchodovat se zmrzlinou s omezenou trvanlivostí. Navíc musí být ve skle,“ prozrazuje Siwy, který už do Magu investoval osm milionů korun.
„Poptávku musíme tlumit“
Z testovacího provozu firma letos v lednu přešla na novou fázi výroby, kde je schopná vyprodukovat sedm tisíc lahví měsíčně. Ani korona poptávku nezbrzdila, proto Magu navýšila svůj objem výroby a do dubna příštího roku chce mít vlastní výrobní linku.
„Oslovují nás často velkodistributoři, nejen z Česka či Slovenska, ale také z Polska nebo Nizozemska. Zatím ale jejich poptávku nemůžeme naplnit a není pro nás ani tak výhodná,“ tvrdí Siwy.
Magu se kromě e-shopu prodává ještě v několika vybraných kavárnách, ale primárním zdrojem prodeje je stále e-shop. Balení o 24 dávkách vás vyjde na 1440 Kč, a i když se Siwy obával, že Čechům se taková cena bude zdát vysoká, nemá o klienty nouzi ani během současné koronakrize.
Vzhůru do Evropy
„Každý den od rána do večera řeším nějaké výzvy. Po počátečních problémech, kdy jsem to měl chuť mnohokrát vzdát, se nyní zabýváme vylepšením logistiky. Říkávám, že jsem ve své firmě člověk pro všechno. Ale táta, který je i mým mentorem, tvrdí, že se takhle naučím mnohem víc, než kdybych dělal kariéru v práci pro někoho jiného,“ říká Marek Siwy.
Jeho ambicí je stát se klíčovým hráčem s kombuchou nejen na českém, ale také na evropském trhu. Pokud bude mít stejnou trpělivost a odhodlání jako dosud, je velká šance, že se mu to podaří.