skip to main content
Stavebnictví

Na Ukrajině se válčí a v Liberci nepostaví parkovací dům. Efekt motýlích křídel v praxi

Jeho stavba měla začít letos v dubnu. Nezačne. Parkovací dům u krajského úřadu v Liberci zatím nebude, a to i přesto, že ho stotisícové město nutně potřebuje. Stavební firma BAK, která vyhrála výběrové řízení, oznámila, že zakázku nezvládne zrealizovat čas. Nemá stavební materiál.

Jeho dodávky značně omezila probíhající ruská invaze na Ukrajině. Jedna z největších železáren ve střední Evropě se totiž nachází v ostřelovaném Mariupolu a český trh se obecně na dodávky z Ukrajiny, ale také z Ruska ještě donedávna spoléhal.

„Nedostatek hutního materiálu s sebou nese i skokový nárůst jeho ceny, protože došlo k významnému narušení celého těžebního, výrobního a zpracovatelského řetězce umístěného právě v nejexponovanějších oblastech války,“ říká Michal Kaizar z tiskového oddělení firmy BAK. Obdobná situace je podle něj i u stavebního dřeva, například u dřevěných podlah. „Naši dodavatelé nám nemohou garantovat jejich dostupnost pro větší developerské podlahy,“ dodává.

Společnost proto hledá nové cesty, jak se k materiálům dostat. „V tuto chvíli jsme například v kontaktu se železárnami ve Vietnamu, ale jde o časově náročné řešení s nejistým výsledkem,“ upřesňuje Kaizar.

Jisté je, že nebude jednoduché výpadek dodávek z Ukrajiny nahradit a také to, že firmy obecně nemají mnoho možností, jak se bránit. U nezahájených akcí mohou zkusit jednat o aktuální ceně, to ale přichází v úvahu pouze u soukromých investorů, režim veřejných zakázek takový postup neumožňuje. „A i tato jednání jsou velmi náročná, protože cena se mění skutečně každým dnem a cokoli fixovat je dost složité,“ vysvětluje.

Nejradikálnějším řešením tak je zakázku úplně zrušit. A to je přesně případ libereckého parkovacího domu. Jeho dominantou je totiž ocelová konstrukce. „Firma BAK měla se stavbou začít letos v dubnu a dokončit ji zhruba za rok, a to za 162 milionů korun. Teď jsme byli nuceni výběrové řízení zrušit, ale hledáme cesty, jak ho vyhlásit znovu a za jakých podmínek,“ říká náměstek hejtmana Zbyněk Miklík.

Parkovací dům má přitom pomoci vyřešit problém s nedostatkem míst v dolním centru města. Teď je u budovy krajského úřadu k dispozici 138 míst, všechna jsou ale pro potřeby úředníků. To má stavba nového krytého parkoviště změnit. Jeho kapacita bude 244 stání, z toho sto bude k dispozici i veřejnosti.

Reklama

S horší dostupností materiálu se samozřejmě potýkají i ostatní firmy. Dodávky železa intenzivně řeší například i Marcel Soural, majitel developerské a investiční skupiny Trigema. „Hledáme alternativní zdroje a zatím se nám to daří. Je ale jasné, že to bude za vyšší ceny. Určité zdržení tak u našich projektů předpokládáme, ale nevnímám to jako neřešitelný problém,“ říká Soural.

To, že nehrozí jen zdržení staveb, ale hlavně jejich prodražení, přiznává i Leoš Anderle, výkonný ředitel společnosti Sekyra Group. Ta momentálně staví nové čtvrti Smíchov City a Rohan City celkově za desítky miliard korun.

„Materiál objednáváme přes dodavatele a i když se železné pruty ještě sehnat dají, tak je pravda, že velká část šla z Ukrajiny a také z Ruska, což už teď moc nejde. Proto se hledají jiné alternativy, třeba Turecko, ale otázkou je, zda vyhovují našim normám a certifikacím,“ podotýká Anderle.

Jakákoli změna se nicméně projeví hlavně v cenách. Od válečného konfliktu na Ukrajině už podle Anderleho vzrostly o čtyřicet procent. První zdražování přitom přišlo už v loňském roce v souvislosti s covidem a narušením logistických řetězců.

„Dohromady se tak bavíme o nárůstu přes sto procent té původní ceny,“ podotýká. Zdražování jde podle něj většinou za dodavatelem, záleží, jak jsou nastavené smlouvy, zda připouští vyšší moc a co je možné za ni ještě považovat.

Připouští také, že některé firmy se mohou dostat do problémů především u staveb, které budou teprve začínat, protože největší podíl oceli jde hlavně do nosné konstrukce. „Je pravda, že stavby, které jsme dělali před pěti lety, se teď běžně o půl roku prodlužují. A není to jen materiálem, ale i úbytkem pracovní síly,“ doplňuje Leoš Anderle s tím, že zdržení se dá očekávat i u rozjetých devoleperských projektů, za nimiž stojí Sekyra Group.