Pobočky mají v Bratislavě, Praze a Londýně, partnery ve Skandinávii, Nizozemsku a ve  Spojených arabských emirátech a v zákaznickém portfoliu desítky společností z Česka, Slovenska, Británie, Německa nebo Slovinska. Za úspěchem firmy stojí reportování nefinančních dat – díky vlastní technologii pomáhá podnikům zlepšit management udržitelnosti, a tím i reputaci u zákazníků, zaměstnanců, obchodních partnerů, bank i dalších potenciálních investorů.

Za západní Evropou či Skandinávií stále pokulháváme, přesto se téma udržitelnosti i ESG úspěšně prokousává i českým byznysem. A mění pravidla firemního chování.

„Když se firmy nepřizpůsobí trendům v udržitelnosti, budou mít do pěti až deseti let existenční problémy,“ cituje názor jednoho z expertů konference Climate & Biodiversity v rámci světové výstavy EXPO 2020 v Dubaji Veri Osvald. CEO a spoluzakladatelka společnosti SmartHead v Emirátech prezentovala odborníkům i majitelům nadnárodních firem vlastní nástroj, který jim umožňuje efektivnější, jednodušší a rychlejší přechod k udržitelnosti.

„V evidenci výsledků udržitelnosti tápe každá čtvrtá česká firma,“ upozorňuje ředitelka společnosti SmartHead. Firmám podle ní chybějí nástroje, jak ESG postupy řídit, sledovat a reportovat. A následně dát o svých udržitelných aktivitách vědět světu i stakeholderům.

Potíže se správou udržitelných dat

Z průzkumu, který si její tým zpracoval se vstupem na český trh, vyplývá i to, že firmy pro správu nefinančních dat využívají změť různých aplikací, systémů a interních nástrojů. „Dominuje excel, ve kterém si evidenci vede téměř čtyřicet procent českých firem,“ říká Osvald.

„A to už prostě nestačí.“ O slovo se totiž hlásí eurounijní směrnice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), která už od příštího roku donutí více než tisícovku větších českých firem reportovat nefinanční data strukturovaně a v oficiálních metrikách.

A přesně na to se SmartHead specializuje. Jejich software pro data management a reporting umožňuje efektivní správu komplexních ESG metrik na jednom místě a zároveň je třídí do dvou srozumitelných forem – soft a hard dat.

V „měkčím“ segmentu firmy do svých online profilů zadávají konkrétní udržitelné aktivity. A to v oblastech jako strategie a management, výroba a dodavatelský řetězec, produkty a služby, klima, životní prostředí a energie, zaměstnanci či lidská práva, komunita a společnost.

„Konkrétní aktivity se do daných oblastí přiřazují procentuálně. Klient si tak umí monitorovat a sledovat, v jakých oblastech v rámci udržitelnosti je firma aktivní, kde má slabší místa. Management má zase reálný obraz o tom, kde se firma v rámci udržitelnosti nachází. A může nastavit efektivnější strategii pro další progres v rámci udržitelnosti,“ vysvětluje Veri Osvald.

Srozumitelný přehled dovnitř i navenek

V Česku digitální platformu SmartHead využívá například Tesco, Uniqa, Oriflame, Citibank, Accace, Dedoles nebo fit4you. Řešení jim pomáhá na jednom místě sjednotit data, původně roztříštěná po jednotlivých odděleních. „Najednou mají přehled o tom, co všechno firma dělá nad rámec byznysu. A začínají s daty pracovat dovnitř i vně společnosti.“

V rámci předplatného podniky dostávají i průběžný update softwaru a také pomoc profesionálů s vkládáním dat či dokumentů nebo podporou při nastavení udržitelné strategie. Nemusí tak utrácet za vývoj vlastního řešení a platit vlastní IT specialisty. Každý z klientů se může rozhodnout, zda bude používat software pouze pro interní účely, nebo data o svých aktivitách, cílech, certifikátech i oceněních zpřístupní veřejně.

Nejde zdaleka jen o uhlíkovou stopu. Firmy evidují i aktivity na podporu diverzity, genderovou politiku, spravedlivé chování vůči zaměstnancům nebo zodpovědný dodavatelský řetězec.

Sofistikovaný přehled pro investory

Podniky můžou propojit konkrétní aktivity i s cíli udržitelného rozvoje (SDG), ke kterým se dle povahy svého podnikání hlásí, a podpořit tak plán OSN „na dosažení lepší a udržitelnější budoucnosti pro všechny“. Přesně takové „soft“ informace jsou určeny pro veřejnost, zaměstnance nebo zákazníky firem.

„Naproti tomu investoři, obchodní partneři, regulátoři, vlády i finanční instituce vyžadují sofistikovanější a porovnatelné informace o udržitelném hospodaření firem vyjádřené prostřednictvím hard dat, tedy čísel,“ upřesňuje Osvald.

Udržitelné skandinávské knowhow

Součástí čtyřčlenného týmu spoluzakladatelů, odborníků na IT i udržitelnost je i Osvaldina sestra Dominika, která se tématu věnovala během studia v Dánsku. Absolvovala mimo jiné hodiny mentoringu s experty na udržitelnost známých dánských společností jako ISS Group, Orsted či globální zdravotnické společnosti Novo Nordisk, která byla oceněna jako neudržitelnější podnik na světě.

Spoluzakladatelé společnosti SmartHead, zleva Pavol Krajči, Veri Osvald, Dominika Osvaldová a Ján Dudáš.

Skandinávské know‑how tým oslovilo a pustili se do vývoje softwaru. „Naším cílem je vytvářet svět, v němž budou firmy podnikat udržitelným způsobem,“ říká šéfka týmu. Digitální platformu SmartHead spustili v roce 2016 a už o rok později se stala vítězem soutěže The Chivas Venture, což její zakladatelce vyneslo účast na inovačním akcelerátoru v Oxfordu.

Potenciálu firmy si brzo začali všímat investoři. V minulém roce získala prostřednictvím investiční platformy Crowdberry injekci v hodnotě 610 tisíc eur na mezinárodní růst. Peníze míří do rozvoje škálovatelnosti cloudového řešení na zahraniční trhy nebo dalšího vývoje softwaru.

Se zelenou strategií pomůže umělá inteligence

„Zásadní inovací bude zapojení umělé inteligence,“ upozorňuje Osvald. „Cílem je, aby naše platforma společnostem automaticky navrhovala aktivity a ESG metriky podle jejich velikosti, odvětví, uživatelské základny a potřeb,“ dodává.

Firemní kredibilitu zvýšilo i zdolání další mety. Letos se stala certifikovaným Software and Tool Partnerem mezinárodní nezávislé organizace GRI (Global Reporting Initiative), která je světovým průkopníkem udržitelného reportování.

„Pro naše klienty to znamená, že řízení a následné reportování nefinančních dat bude odpovídat standardům GRI, které dle průzkumu společnosti Gartner využívá devadesát procent z top 500 amerických firem,“ vysvětluje mladá podnikatelka. Sama to vnímá jako důležitý progres, který firmě zajistí pevnou pozici na trhu a otevře dveře do dalších zemí. A klientům to přihraje další plusové zelené body.