Od neděle vstoupil v platnost na české železnici nový jízdní řád, ten přináší úpravy v trasách a časech spojů a také několik významných novinek. Cestující mohou očekávat rychlejší vlaky na zmodernizovaných úsecích, nové linky a technologie.

České dráhy zvýšily ceny jízdenek v průměru o 4,9 procenta. U kratších vzdáleností vzrostla cena o jednu až pět korun, zatímco například při cestě na sto kilometrů zaplatí cestující o jedenáct korun více. Dráhy zdůvodňují zdražení inflací a růstem provozních nákladů. Na delší vzdálenosti cestující mohou nadále využívat jízdenky s dynamickou cenotvorbou, která zvýhodňuje včasné nákupy.

České dráhy také zahájily provoz nové dálkové linky Baltic Express, která spojuje Prahu s polskou Gdyní, a nasadily nové vlaky ComfortJet na páteřní mezistátní spoje, především do Německa. Na regionálních linkách se objevují nové elektrické a motorové soupravy. Další jednotlivé novinky v krajích naleznete zde.

Soukromí dopravci Leo Express a RegioJet ceny nezvyšují, ale i oni přicházejí s novinkami. Leo Express zvýšil počet spojů do Krakova ze dvou na pět týdně a posílil linku mezi Prahou a Ostravou o jeden pár vlaků denně. Na trase Praha–Košice se výrazně zkrátila jízdní doba, přičemž spoj již nezastavuje v Prešově.

RegioJet převzal provoz městské železniční linky S49 mezi Roztoky u Prahy, Libní a Hostivaří. V příštím roce plánuje zahájit provoz nové linky S61 spojující Hlavní nádraží s Úvaly přes Vršovice. Obě linky bude RegioJet provozovat po dobu patnácti let.

Na českou železnici v neděli poprvé vyjely bateriové vlaky vyvinuté plzeňskou Škodou Group. Tyto vlaky, odvozené od jednotek RegioPanter, umožňují jízdu na neelektrifikovaných tratích s dojezdem až osmdesát kilometrů. Baterie se dobíjejí během jízdy pod elektrickou trolejí, při stání ve stanici nebo připojením vysokonapěťového kabelu.

info Foto Škoda Group
Bateriové vlaky vyvinuté společností Škoda Group, které poprvé vyjely v neděli.

Vlaky jsou moderní, bezbariérové a vybavené wi-fi, klimatizací, kamerovým systémem a možností platby kartou. České dráhy již objednaly dalších patnáct bateriových jednotek, které budou nasazeny do provozu v roce 2026, a nadále plánují jejich využití v Moravskoslezském kraji.

Nový jízdní řád přináší nejen úpravy spojů, ale také důraz na zlepšení komfortu a ekologičtější dopravu. Díky nasazení moderních vlaků, zprovoznění opravených tratí a rozšíření nabídky dopravců mají cestující více možností, jak pohodlně a rychle cestovat napříč Českem i do zahraničí.