Britský designér Kim Jones bude mít harmonogram ještě o něco nabitější než jindy. Hlavní návrhář pánské divize u Dioru přijal nabídku od Fendi.

Nahradí tak na pozici uměleckého designéra zesnulého Karla Lagerfelda a zároveň naváže na jeho pracovní model – Lagerfeld současně s Fendi stíhal být uměleckým šéfem Chanelu.

Lagerfeld zesnul loni v únoru a jeho agendu si pod sebe převzala Silvia Venturini Fendi, která se po Jonesově příchodu bude věnovat pouze návrhům pánské kolekce a doplňků. Kim Jones dostane na starost řady haute couture, ready-to-wear dámské kolekce a segment kožešin.

Italský módní dům Fendi je ve výběru svých kreativních ředitelů poměrně konzervativní. Karl Lagerfeld zde působil neuvěřitelných 54 let a výrazně se podílel na profilu značky na celosvětovém trhu. Pod jeho vedením získalo Fendi punc italského okázalého luxusu.

Fendi zároveň spadá pod gigant LVMH, který během koronavirové krize oznámil už druhou novinku z kategorie personálií: na pozici kreativního ředitele Givenchy v červnu nastoupil Matthew Williamson.

Značka Fendi potřebuje vnímat nejen svého tradičního, ale také nového zákazníka. Což je dokonalá příležitost pro Kima Jonese, který sice pracuje pro ty nejluxusnější módní domy, ale základem jeho estetiky je streetwear: velká loga, sportovní materiály, sportovní střihy.

Další výhodou tohoto absolventa prestižní londýnské školy Central Saint Martins je jeho cit pro sebemenší společenské změny. V době, kdy se móda stává politickou záležitostí a oblečení prohlášením o občanské odpovědnosti (alespoň se to tak jeví podle posledních světových trendů), má Fendi jistotu, že Jones nebude pracovat uzavřený ve své pomyslné slonovinové věži.

Ačkoli mohou designéři z celého světa závidět Kimu Jonesovi, že má smlouvu nikoli s jednou, ale rovnou se dvěma značkami snů, je třeba vidět jeho kariéru v širším kontextu. Sám Bernard Arnault z LVMH si Jonese sice osobně vybral a návrhář mu za důvěru na svém Instagramu poděkoval, ale hezká slova rozhodně stačit nebudou.

Od Jonese se očekává, že podpoří masivní růst, který Fendi v posledních letech zaznamenává, stejně jako rozšíří ještě širší základnu velmi oddaných klientů v Číně a jihovýchodní Asii – a očekáváními nešetří ani Silvia Venturini Fendi.

„Těším se, že Kim Jones pozvedne náš módní dům do zcela nových, galaktických výšin,“ uvedla v prohlášení. Totéž ale od Jonese bude stále vyžadovat Dior.

Dříve by se na podobné angažmá nazíralo jako na střet zájmů, ale momentálně je i návrhář Raf Simons vedle své vlastní značky společně s Miucciou Prada kreativním ředitelem Prady, takže možnosti spolupráce se v luxusním segmentu rozšířily.

Koronavirus totiž uštědřil všem módním domům po celém světě citelnou ránu, a v popředí jejich zájmů je proto vyřešit, jak kompenzovat propad v prodejích. V rámci tohoto cíle je téměř vše dovoleno.