V jídelnách po celém světě se jich už prohánějí desetitisíce. Stroje sahající člověku asi po pás umí vítat hosty, dovést je k jejich stolu, doručit jim jídlo a nápoje a uklidit špinavé nádobí do kuchyně. Robotičtí číšníci se v posledních letech prodávají čím dál víc a mnozí v nich vidí odpověď na problémy s nedostatkem pracovníků v pohostinství, píše agentura AP.
„Nepochybuji o tom, že tohle je směr, kterým se svět ubírá,“ řekl Dennis Reynolds, děkan hoteliérské fakulty na vysoké škole University of Houston. Ve školní restauraci robota používají od prosince a podle Reynoldse to ulehčilo práci lidskému personálu a zvýšilo efektivitu.
Jiní ale mají za to, že roboti-číšníci jsou spíše marketingovým trikem, který je daleko od toho, aby nahradil skutečné číšníky a servírky. Nedovedou přijímat objednávky a mnohé restaurace mají schody, venkovní terasy nebo jiné překážky, s nimiž se neumí vyrovnat.
„Restaurace jsou docela chaotická místa, takže je dost těžké zapojit automatizaci tak, aby to bylo skutečně produktivní,“ míní Craig Le Clair, který se automatizací práce zabývá v poradenské společnosti Forrester.
Přesto robotů přibývá. Společnost Bear Robotics sídlící v kalifornské Silicon Valley představila svého robota Servi v roce 2021 a očekává, že do konce roku se jich bude ve čtyřiačtyřiceti amerických státech a v zahraničí využívat na deset tisíc kusů. Čínská firma Pudu Robotics založená v roce 2016 už do celého světa dodala padesát šest tisíc robotů.
„Všechny řetězce restaurací usilují o co nejvyšší míru automatizace,“ řekl Phil Zheng z texaské společnosti Richtech Robotics, která se zaměřuje na servery pro roboty. „Během dalšího roku, dvou je lidé budou potkávat všude,“ dodal.
Model BellaBot od Pudu Robotics si koupil i Li Zhai, když měl v létě roku 2021 problém najít pracovníky pro svou restauraci Noodle Topia na předměstí Detroitu. Robot měl takový úspěch, že pořídil další dva. Teď jeden stroj odvádí návštěvníky ke stolům, zatímco další k nim doručuje misky s horkými nudlemi.
Zaměstnanci skládají špinavé nádobí na třetího robota, který ho odváží zpět do kuchyně. Zhaiovi přitom stačí tři lidé při stejném vytížení podniku, které dříve vyžadovalo pět až šest zaměstnanců. A zatímco robot stojí asi patnáct tisíc dolarů, zaměstnanec stojí pět až šest tisíc za měsíc, řekl.
Podle Zhaie mají číšníci díky robotům více času na konverzaci se zákazníky, což jim zase zvyšuje spropitné. A zákazníci často na sociální sítě přidávají videa robotů, což přitahuje zájem dalších lidí. „Kromě toho, že ubírají práci, roboti generují tržby,“ řekl restauratér.
Interakce lidských číšníků s těmi robotickými se mohou různit. Betsy Reynosaová, která pracuje s modelem BellaBot v restauraci ve floridském West Melbourne, řekla, že robot dovede být otravný. „Nemůžete mu říct, aby uhnul, nebo něco takového,“ uvedla.
Kromě toho zažila zákazníky, kteří kontakt s robotem odmítali. Celkově ho ale hodnotila jako přínos, protože díky němu nemusí tolik chodit do kuchyně a zpátky a může se více věnovat zákazníkům.
Problémy s nedostatkem pracovníků urychlily po celém světě přijímání robotů, míní Le Clair. Ve Spojených státech gastroprůmysl na konci loňského roku zaměstnával patnáct milionů lidí, což bylo stále o čtyři sta tisíc méně než před začátkem pandemie, uvádí podnikatelská komora National Restaurant Association. V nedávném průzkumu jí šedesát dva procent restauratérů řeklo, že nemají dostatek zaměstnanců na to, aby se vyrovnali s úrovní poptávky.
Obavy o hygienu spojené s pandemií a rozmach nových technologií jako jsou menu ve formě QR kódů rovněž připravily půdu pro roboty, řekl Karthik Namasivayam, který vede obor podnikání v gastronomii na Michiganské státní univerzitě. „Jakmile podnik začne rozumět jisté technologii a pracovat s ní, další technologie přestanou budit takové obavy a budou s postupem času přijímané mnohem ochotněji,“ dodal.