Možná nemají takový lesk, ale zato jsou spolehlivé. A právě sázka na retail parky se skupině ZDR Investments v jinak velké konkurenci na trhu realitních fondů vyplácí. Za zhruba osm let se Romanu Latuske s partnery podařilo dosáhnout toho, že jejich fondy mají desítky nemovitostí za miliardy korun.
„Retail parky jsou pro nás jako Bentley, ač nejsou tak pěkné,“ řekl jeden z partnerů skupiny Roman Latuske na galavečeru rodinných firem pořádaném Forbesem. Klasický retail park vypadá tak, že je na jednom místě obchod s potravinami, drogerie, trafika a diskontní prodejny, jako je například Pepco nebo Kik.
„Začali jsme relativně pozdě, koncem roku 2017. Přesto se nám podařilo vybudovat něco velkého. Máme 71 nemovitostí v šesti zemích za téměř šestnáct miliard korun,“ uvedl Latuske. Ve prospěch jim hraje i to, že na nákupní parky necílí mnoho jiných nemovitostních fondů.
Foto ZDR
Aby byly retail parky úspěšné, je podle Latuske při jejich budování potřeba myslet na několik věcí. Nejen, že je nutné parky budovat v takovém místě, kde žije v okolí dost lidí. Zároveň je ale třeba namíchat správný mix obchodů.
„Nemá cenu, aby tam bylo například pět obchodů s textilem a přitom žádná drogerie. I takové projekty už jsme viděli a není to dlouhodobě udržitelné,“ řekl Latuske. Naopak ideální je, když se vedle prodejny potravin poskládají obchody s různým zbožím, aby se zároveň doplnily.
Jako příklad rodinné firmy, která souvisí s jejich retail parkem, zmínil Latuske společnost Super zoo. Řetězec s chovatelskými potřebami založil před více než třiceti lety Dušan Plaček a dnes má skupina Plaček zhruba čtyři stovky obchodů.
Za nemovitostními fondy ZDR Investments stojí vedle Latuske ještě Zdeněk Prázdný a Radek Hladký. Prázdný měl při vzniku investičního fondu zkušenosti jako developer, Hladký zase pracoval jako právník pro řadu retailových řetězců. Tudíž pro něj nebyl tento byznys neznámou. Sám Latuske se v minulosti věnoval financování komerčních nemovitostí a působil v manažerských pozicích v médiích. Z nich přešel zpět k investicím, tedy do ZDR Investments.
Začínali tak, že založili fond pro kvalifikované investory, který se týkal právě investování do nákupních parků. „A ukázalo se, že jsme vsadili na správný segment. Dnes máme fondy tři, nejen pro kvalifikované investory, ale i pro širokou veřejnost,“ dodal Latuske.
Foto Martin Svoboda
Od začátku činili tři partneři velká rozhodnutí společně. A nehráli na většinu. I kdyby byli dva pro a jeden proti, brali to jako zamítnutí a hledali jiné cesty. Dnes jsou na rozhodování jen dva.
On i Hladký mají dospívající děti a jejich zapojení do své práce neřeší. Zároveň při vedení ZDR Investments už nespoléhají jen na sebe. Najali CEO a další lidi do pozic ve vedení skupiny. A vyhlížejí další výzvy.
Forbes Česko