Balí u nich Wuders, Bar, který neexistuje a pomohli i čokoládovně Lindt. Papírové krabice na přepravu zásilek umějí vyrobit přesně na míru, do čtyřiceti osmi hodin – a teď neví, kam dřív skočit.

Online služba BOX48 z jihomoravských Horních Věstonic svým produktem reaguje na aktuální potřeby e-shopů a malých firem, kterým vyrobí balíky na míru i v malém množství. Právě ty jsou v pandemických časech novým trendem.

Podle majitele Adama Kratochvíla našly podobné řešení jen společnosti v australském Melbourne a švýcarském Zurichu, ale ani tam nenabízejí jednoduchou formu objednání online.

Jako e-shop platforma funguje tahle služba pouze u nás v Česku a kupodivu pod Pálavou. V kraji vinařů začala růst během loňského března, rapidně pak vyskočila před Vánoci a Black Friday, kdy věstoničtí vyrobili zakázkových krabic za pět milionů korun.

Na konci roku museli dokonce vypnout na měsíc a půl PPC reklamu a výrobu z kapacitních důvodu brzdit, aby dodrželi termíny.

Letošní leden už byl ve znamení osminásobného meziměsíční růstu se 43 tisíci vyrobenými kusy v osmi stech typech a třísměnném provozu, který vaši krabici začne vyrábět do osmi minut od zadání objednávky.

Služba vyplnila díru na trhu v době, kdy e-shopy řeší požadavky největších dopravních společností, počítajících své ceny na základě velikosti balíku.

Vydání Forbesu Outsider

Výdejní boxy navíc vyžadují menší rozměry zásilek, což přivádí firmy ke zmenšování balení a nepřiplácení za výplně, které navíc bývají neekologické a nepraktické pro koncového zákazníka.

Dosavadní praxí bylo nakupovat krabice ve velkém, až tisícikusovém množství, které pak firmy mají problém uskladnit a nejsou flexibilní v nestandardních objednávkách. Tohle BOX48 mění.

„Umíme krabičku na milimetr přesně bez nutnosti výplní. Navíc poměrně rychle a od jednoho kusu,“ popisuje muž, který už na vysoké pracoval jako obchodní zástupce v obalové branži.

Osobně byl při vzniku projektu překvapený, že někdo už něco takového nedělá. Obalový trh je ale podle jeho slov poměrně zkostnatělý a stroj, který krabice na míru vyrábí, je poměrně nákladný. Zároveň je dost náročné ho propojit s objednávkovým nebo informačním systémem.

Kratochvíl se k založení vlastní firmy rozhodl už v roce 2013. Zprvu se ale soustředil pouze na velkokapacitní objednávky například pro Heineken nebo břeclavský Gumotex a také na prodej kartonážních strojů.

BOX48 přišel loni jen jako nápad, doplněk a servis velkým zákazníkům – jenže se rozjel natolik, že po nedávno dokončené druhé výrobní hale budou ve Věstonicích stavět třetí.

Zakládají si přitom na udržitelnosti: celý balík jde jednoduše hodit do modré sběrné popelnice. „Používáme kvalitní papír s kraftovým povrchem, je to lepenka, která se dá několikrát recyklovat, normálně kompostovatelná a rozložitelná,“ shrnuje Kratochvíl.

Navazuje tak na světový trend vypouštět vnitřní plastové fixace a omezovat jednorázové obaly. Ačkoli je krabice na míru třeba o dvě koruny dražší, cenu vyvažuje rychlostí a jednoduchostí procesu, který u poptávky kartonáže trvá deset až dvanáct dní.

„Je to ideální pro menší a střední segment, kdy klient neví, jak se mu byznys rozjede a kolik čeho bude potřebovat. Až vyroste, může přejít do klasické kartonáže, která potřebuje výsekový nástroj – což je přesně to, co jako malá firma na začátku nechcete platit,“ shrnuje Adam Kratochvíl.

„A krát B krát C, enter a objednat, tuhle jednoduchost nenacházíme jinde na trhu. A to i světovém,“ pochvaluje si věstonický podnikatel.