Balí u nich Wuders, Bar, který neexistuje a pomohli i čokoládovně Lindt. Papírové krabice na přepravu zásilek umějí vyrobit přesně na míru, do čtyřiceti osmi hodin – a teď neví, kam dřív skočit.

Online služba BOX48 z jihomoravských Horních Věstonic svým produktem reaguje na aktuální potřeby e-shopů a malých firem, kterým vyrobí balíky na míru i v malém množství. Právě ty jsou v pandemických časech novým trendem.

Podle majitele Adama Kratochvíla našly podobné řešení jen společnosti v australském Melbourne a švýcarském Zurichu, ale ani tam nenabízejí jednoduchou formu objednání online.

Jako e-shop platforma funguje tahle služba pouze u nás v Česku a kupodivu pod Pálavou. V kraji vinařů začala růst během loňského března, rapidně pak vyskočila před Vánoci a Black Friday, kdy věstoničtí vyrobili zakázkových krabic za pět milionů korun.

Na konci roku museli dokonce vypnout na měsíc a půl PPC reklamu a výrobu z kapacitních důvodu brzdit, aby dodrželi termíny.

Letošní leden už byl ve znamení osminásobného meziměsíční růstu se 43 tisíci vyrobenými kusy v osmi stech typech a třísměnném provozu, který vaši krabici začne vyrábět do osmi minut od zadání objednávky.

Služba vyplnila díru na trhu v době, kdy e-shopy řeší požadavky největších dopravních společností, počítajících své ceny na základě velikosti balíku.

Předplatné Forbesu Jak přežít podzim

Výdejní boxy navíc vyžadují menší rozměry zásilek, což přivádí firmy ke zmenšování balení a nepřiplácení za výplně, které navíc bývají neekologické a nepraktické pro koncového zákazníka.

Dosavadní praxí bylo nakupovat krabice ve velkém, až tisícikusovém množství, které pak firmy mají problém uskladnit a nejsou flexibilní v nestandardních objednávkách. Tohle BOX48 mění.

„Umíme krabičku na milimetr přesně bez nutnosti výplní. Navíc poměrně rychle a od jednoho kusu,“ popisuje muž, který už na vysoké pracoval jako obchodní zástupce v obalové branži.

Osobně byl při vzniku projektu překvapený, že někdo už něco takového nedělá. Obalový trh je ale podle jeho slov poměrně zkostnatělý a stroj, který krabice na míru vyrábí, je poměrně nákladný. Zároveň je dost náročné ho propojit s objednávkovým nebo informačním systémem.

Kratochvíl se k založení vlastní firmy rozhodl už v roce 2013. Zprvu se ale soustředil pouze na velkokapacitní objednávky například pro Heineken nebo břeclavský Gumotex a také na prodej kartonážních strojů.

BOX48 přišel loni jen jako nápad, doplněk a servis velkým zákazníkům – jenže se rozjel natolik, že po nedávno dokončené druhé výrobní hale budou ve Věstonicích stavět třetí.

Zakládají si přitom na udržitelnosti: celý balík jde jednoduše hodit do modré sběrné popelnice. „Používáme kvalitní papír s kraftovým povrchem, je to lepenka, která se dá několikrát recyklovat, normálně kompostovatelná a rozložitelná,“ shrnuje Kratochvíl.

Navazuje tak na světový trend vypouštět vnitřní plastové fixace a omezovat jednorázové obaly. Ačkoli je krabice na míru třeba o dvě koruny dražší, cenu vyvažuje rychlostí a jednoduchostí procesu, který u poptávky kartonáže trvá deset až dvanáct dní.

„Je to ideální pro menší a střední segment, kdy klient neví, jak se mu byznys rozjede a kolik čeho bude potřebovat. Až vyroste, může přejít do klasické kartonáže, která potřebuje výsekový nástroj – což je přesně to, co jako malá firma na začátku nechcete platit,“ shrnuje Adam Kratochvíl.

„A krát B krát C, enter a objednat, tuhle jednoduchost nenacházíme jinde na trhu. A to i světovém,“ pochvaluje si věstonický podnikatel.