Lidé i firmy nebudou muset podle vicepremiéra pro digitalizaci a ministra práce Mariana Jurečky od příštího roku v naprosté většině agend chodit na úřad, ale vyřídí je elektronicky. V roce 2025 bude plně digitalizovaná Česká správa sociálního zabezpečení a 95 procent agend ministerstva práce a sociálních věcí.

V únoru půjde do ostrého provozu portál ministerstva vnitra se 114 službami a portál dopravy se rozšíří tak, že bude poskytovat devadesát procent nutných úkonů v dopravě elektronicky, uvedli členové vlády na středeční tiskové konferenci.

„Lidé v současnosti mají možnost řadu věcí si vyřídit online. Například ve srovnání se sousedním Německem jsme na tom v digitalizaci mnohem lépe a příští rok v tom budeme pokračovat,“ řekl premiér Petr Fiala.

V příštím roce bude možné jít podle ministra vnitra Víta Rakušana k volbám s eDokladem v mobilu místo občanského průkazu a do eDokladů v příštích měsících přibude například řidičský průkaz. Většinu agend ministerstva vnitra pokryje chystaný portál, který bude v lednu testovat.

Umožní například možnost nahlásit ztrátu dokladu, hlášení narození dítěte či nahlášení změny doručovací adresy. Během roku by měl být hotový také nový centrální registr zbraní a kompletní digitální správa voleb. Novinkou bude elektronická matrika nebo digitalizace cizinecké agendy.

Portál dopravy se podle ministra Martina Kupky rozšíří o další desítky funkcí. Půjde například o možnost posílání notifikací o platnosti STK, řidičského průkazu, povinného ručení či dálniční známky nebo elektronický balíček pro profesionální řidiče, kteří nově budou moci zažádat v rámci řidičského průkazu i o průkaz profesní způsobilosti nebo kartu řidiče k tachografu.

Příští rok také přibude možnost doručení řidičského průkazu prostřednictvím kurýra či do výdejního boxu nebo elektronická úhrada správních poplatků. „Stále ale bude zachována možnost dojít si tyto věci vyřešit fyzicky na úřad,“ podotkl Kupka.

Ve zdravotnictví je pro rok 2025 plánované spuštění portálu pacienta/lékaře a v závěru roku i kmenových registrů pacientů. Novinkou má být i elektronická evidence započitatelných doplatků.

Ministerstvo práce pro příští rok chystá například zavedení online mateřské a ošetřovného, elektronickou změnu zaměstnání či žádost o podporu v nezaměstnanosti. Vše půjde vyřídit online prostřednictvím Klientské zóny Jenda. Činnost zaměstnavatelů má zjednodušit zavedení jednotného měsíčního hlášení, které pak bude k dispozici všem dotčeným státním institucím.

„Stát se snaží dokončit některé zásadní digitalizační projekty ještě před podzimními volbami. Měl by ale myslet na důkladné testování před uvedením do běžného provozu, aby se vyhnul fiasku typu stavebního řízení. I přes zvýšenou aktivitu se této vládě zřejmě nepodaří digitalizaci dokončit tak, jak si předsevzala,“ podotkl IT expert a technický ředitel společnosti OR-CZ Jan Kelča.

Problémem při digitalizaci jsou podle Adama Hanky z Creative Docku nedostatečné investice do infrastruktury a technologií, stejně jako nedostatečné schopnosti českých politiků. „Česko má také málo kvalifikovaných odborníků v oblasti ICT ve státní správě, což je důsledkem nízkých platů, které jsou zhruba o čtyřicet procent nižší než v soukromém sektoru,“ dodal Hanka.

Do února příštího roku měla být podle zákona o právu na digitální služby veškerá agenda státu digitální. Nejspíš se to nestihne, protože u některých služeb to podle představitelů vlády nedává z hlediska efektivity, četnosti využívání a finanční náročnosti smysl. Vláda proto zvažuje posun účinnosti zákona o dva roky, zatím jej ale nenavrhla.