Češi v pandemii pomáhají lokálním výrobcům a producentům. Minimálně tomu nasvědčují značně zvýšené předvánoční prodeje tuzemského zboží. Podnikatelé místy evidují nárůst tržeb až o stovky procent.

Krásným příkladem budiž jeden z nejviditelnějších domácích byznysových příběhů letošního roku – Vasky. O ručně šité kožené boty Václava Staňka je v posledních měsících takový zájem, že online objednávky s garancí doručení do Vánoc zastavil již měsíc před Štědrým dnem.

Mladý obuvník ze Zlína, který je přirovnáván ke slavnějšímu městskému rodákovi Tomáši Baťovi, v nedávném rozhovoru pro Forbes popisoval, že každý den prodá boty za více než milion korun. Celkem by se jeho tržby za letošek měly zastavit někde kolem 140 milionů, což by znamenalo o 300 procent vyšší obrat než loni.

Totožnou zkušenost má i firma Bagind, v níž Staněk rovněž drží podíl. Výrobce kožených batohů a peněženek, kterého založil dobrodruh Lukáš Matějček, eviduje tento rok dokonce 400procentní meziroční nárůst prodeje.

Vydání Forbesu Choose To Be Rich

„Náš cílový zákazník se víc než kdy jindy velice rychle adaptoval na momentální situaci. Bylo pro nás proto extrémně důležité držet krok s trendem a připravit mu ideální online prostředí. I díky tomu ale rosteme,“ říká šéf Bagindu Matějček.

Mnohonásobně vyšší poptávka s sebou nese ale i náhlé komplikace ve výrobě nebo ve spolupráci s dodavateli. To v posledních měsících pocítila třeba Alžběta Ježková. I proto podnikatelce prodávající pod značkou BJEŽ sportovní čelenky, které nepadají, způsobila zavedená opatření nejprve ztráty.

V konečném součtu ale letos očekává podstatně vyšší tržby než loni, kdy dosáhla třímilionového obratu.

„Naši věrní i noví zákazníci nám vyjadřují svou podporu – nejen objednávkami, ale i na sociálních sítích. My se zákazníky opravdu aktivně a osobně komunikujeme a je opravdu znát, že oceňují, že za značkou stojí skuteční lidé,“ těší Ježkovou. „Možná i kvůli tomu chtějí malou českou firmu podpořit.“

Výrazného nárůstu v prodejích českého zboží si všímá mimo jiné i největší tuzemský zážitkový portál Slevomat. Podle jeho ředitele Ladislava Veselého vzrostly nákupy během druhé vlny pandemie o čtyřicet procent ve srovnání s předchozím rokem.

„Prodejní data ukazují, že zákazníci jsou k lokálním výrobcům solidární a snaží se je nákupem podpořit,“ říká Veselý.