Boty ze Zlína jsou už zase pojem a letos si vyšlapaly cestu na nejprestižnější obchodní adresu v Česku. Vasky – značka bot, kterou vymyslel a vyrábí dvaadvacetiletý Václav Staněk – otevřou novou prodejnu na pražských Příkopech. Završí tak mimořádně úspěšný rok, který Václav Staněk a jeho Vasky a další firmy prožívají.

„Teď samozřejmě nikdo přesně neví, kdy otevřeme, záleží na situaci. Ale jsem optimista, čísla kolem covidu se zlepšují a věřím, že třeba 23. listopadu budeme moct prodejnu na Příkopech pro naše zákazníky v nějaké podobě otevřít,“ věří Staněk.

Letos míří Vasky k prodejům za 140 milionů korun, to je proti loňsku zvýšení o 300 procent. „Teď máme obrat přes 90 milionů a každý den prodej přes milion, listopad a prosinec jsou nejsilnější měsíce,“ říká a připravuje firmu a sklady na předvánoční sezonu.

„Máme letos víc produktů, přidali jsme tenisky a teď nově i oblečení a doplňky. Zároveň máme taky víc zkušeností a víc zákazníků se k nám vrací, a hlavně věřím, že ten náš produkt je prostě dobrý, že děláme kvalitní boty ze Zlína,“ vysvětluje raketový nárůst Václav Staněk.

Boty pro něj se dnes vyrábějí ve čtyřech různých továrnách, včetně obuvnické firmy Flexiko jeho otce. Produkce se pohybuje průměrně kolem dvanáct tisíc párů bot měsíčně, celkem chce ale letos Staněk vyrobit a prodat 40 až 50 tisíc bot. Do blízké budoucnosti chce mít výrobu vlastní. „Možná ale nebudeme nic budovat od začátku, spíš to vypadá, že nám podmínky dovolí nějakou výrobu koupit,“ přemýšlí Staněk. I doplňkové produkty – svetry, rukavice, čepice – mají svou výrobu na Moravě.

Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

Vasky přitom nejsou rozhodně značka levných bot, průměrná cena se pohybuje okolo třech tisíc korun nebo víc. Staněk věří, že má prostor na další dvou – či trojciferný růst.

„Možná jsem naivní, ale i příští rok chceme tohle tempo zachovat. Ztrojnásobit, možná zčtyřnásobit obrat, dostat se někam ke 400 milionům. Věřím, že na to máme a že to zvládneme,“ vidí budoucnost firmy její zakladatel a spolumajitel. Vasky mají letos za sebou také úspěšnou kampaň na crowdfundingové platformě Hithit, kde získaly od lidí rekordních pět a půl milionu korun na rozjezd výroby a předprodej tenisek.

Václav Staněk je spolumajitelem i dalších firem, které se letos vyvíjejí podobně úspěšně jako Vasky a čerpají z jejich zkušeností. Firma Bagind, která v Indii vyrábí kožené tašky, také roste trojciferným tempem a podle Staňka bude mít letos prodeje za 70 milionů korun. Podobně Wuders, která produkuje v Česku dřevěný nábytek, několikanásobně vyrostla a dostane se na 30 milionů. K tomu má ještě firmu Inhubo, která všechny zastřešuje marketingově.

„Když se na to dívám realisticky, nevidím důvod, proč bychom nemohli z letošních čtvrt miliardy celkového obratu udělat příští rok třeba dvakrát tolik,“ plánuje Václav Staněk, který drží titul EY Začínající podnikatel roku 2019.

Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

Netají se tím, že je pro něj jako rodáka ze Zlína největší inspirací nejslavnější obuvník světa Tomáš Baťa. Snaží se mu vyrovnat v nárůstech obratu a v počtu vyrobených bot v jednotlivých rocích podnikání – a zatím se mu to daří. „Baťa ve 24 letech vyrobil 240 tisíc párů bot, já na to mám ještě dva roky,“ směje se.

Letos navíc otevřel ve Zlíně, přímo v budově postavené Tomášem Baťou, svou čtvrtou značkovou prodejnu. Další má v Brně, Ostravě a Praze. A s otevřením prodejny na pražských Příkopech, pár set metrů od největšího obchodu firmy Baťa, dělá další krok. Jak říká, v tom mu letos přece jen pandemie trochu pomohla. „Podmínky pronajímatelů jsou díky tomu lepší a snesitelnější. Díky tomu budeme na prestižní adrese,“ říká.

Vydání Forbesu Poslouchej!

Jde přitom opačnou cestou než celá řada zavedených retailerů, kteří kvapně vyklízejí prodejny v obchodních centrech a na drahých ulicích a stěhují se do online světa. Tam Vasky začínaly. „Myslím, že pro náš sortiment, pro boty, potřebujeme omnichannel prodej, online i prodejny, kde si lidi můžou boty zkusit,“ popisuje prodejní strategii.

Ke svému vzoru, firmě Baťa, má přes raketový růst ještě dlouhou cestu. Baťa má celosvětově 5300 obchodů, každý den má milion zákazníků a prodává v 70 zemích světa. Letos však – na rozdíl od firmy Vasky – má rok černý a padá do červených čísel.