Ceny nemovitostí raketově rostou, chuť po nich ale neslábne.
V komerčních realitách se však vlivem pandemie zásadně proměňují
preference investorů. „Změny na trhu mohou přinést velmi zajímavé investiční
příležitosti,“ upozorňuje Róbert Sninčák ze společnosti CBRE Investment
Management.
„Obrovský zájem ze strany investorů je o logistické
nemovitosti v Česku, ale i v celé Evropě,“ říká Róbert Sninčák, který už
šestým rokem řídí aktivity světového lídra v oblasti institucionálního
investování do komerčních nemovitostí v regionu střední a východní Evropy.
Raketový růst e‐commerce tlačí firmy k rychlejším přesunům velkého objemu zboží, a tím pádem i k rozšiřování distribučních sítí. Český trh je proti jiným středoevropským zemím specifický. Z mnoha důvodů, jako je složitost terénu, ochrana půdy a uzemní plány měst a obcí, nemohou developeři stavět haly takřka všude. Ale v tom je příležitost pro investory.
„Pro investora není dobrá zpráva, když ví, že nakoupí logistický areál a v horizontu pár let se jich v okolí postaví další desítky,“ říká Sninčák.
Developeři nechtějí prodávat
„Mnozí developeři pochopili, že má smysl změnit tradiční obchodní model, kdy postavenou budovu následně prodají,“ podotýká Sninčák. Z developerů se tak stávají investoři, kteří zakládají vlastní fondy a drží v nich své produkty.
„Částečně to brzdí investiční potenciál, protože příležitostí pro investory je méně, ale má to i svá pozitiva – trh je i díky tomu stabilnější,“ vysvětluje Sninčák, jehož tým sídlící v kancelářích pražského Palladia spravuje v Česku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku aktiva v hodnotě dvě miliardy eur.
„V Česku je nejzralejší trh ve střední Evropě. Je
kvalitativně na úrovni Západu, v některých ohledech i lepší. Česko sice nenabízí
takový potenciál růstu jako například Polsko, ale nahrazuje jej
předvídatelností a stabilitou,“ tvrdí.
Že to CBRE Investment Management myslí se zaměřením na logistiku vážně, ukazuje zásadní změna v organizaci firmy. Změnila název, konsolidovala konglomerát firem a klientům nabízí pod jednou hlavičkou operační model se strukturovaným řízením v každém investičním segmentu.
Logistika, maloobchod, rezidenční bydlení a kanceláře mají vlastní organizační strukturu. „Jsme tak pro investory ještě atraktivnější partner, což dokazují i nově získané mandáty ve výši miliard eur,“ doplňuje Sninčák.
Zatímco internetový obchod a díky němu i logistika rostou, v maloobchodě a v sektoru kanceláří pandemie zaúřadovala negativně. Návštěvnost nákupních center se sice během letního restartu rychle zvedla, Sninčák však optimismus mírní. Investoři se do retailu nehrnou.
„Trh s obchodními centry v Česku de facto zamrzl. A pandemická nejistota nedůvěru investorů podporuje,“ podotýká manažer, jehož tým spravuje obchodní centra Letňany v Praze a Campus Square v Brně.
Příležitost pro „domácí“ investory
Váhání velkých zahraničních hráčů může být podle Sninčáka
ideální příležitostí pro investory, kteří Česko znají a věří, že nejistota
jednou skončí. „Máme v portfoliu investory, kteří se chystají tento stav
využít.
Někteří velcí nadnárodní hráči se budou z retailu stahovat. To vytváří potenciál pro investory, kteří mají know‐how a menší averzi vůči riziku,“ předpovídá. Šanci vidí i v segmentu smart kanceláří. Ač situace v létě vypadala optimisticky, nyní se ukazuje, že home office bude ještě nějakou dobu nutný.
„Pro dlouhodobý úspěch firmy potřebujete motivovaný tým, který táhne za jeden provaz, a to se přes videokonference daří jen těžko. Vidíme potenciál v segmentu kancelářských prostor, které potřeby měnícího se fungování firem umožní, takže se moderní kanceláře opět obsadí zaměstnanci,“ predikuje Sninčák. Středoevropská pobočka CBRE IM se v kancelářských
nemovitostech soustředí na český, polský a maďarský trh.