Jeden z profesních paradoxů je, že vás do vedoucí pozice většinou nepovýší, pokud už nemáte s vedením předchozí zkušenost. Jak ji ale získat, když jste jen jedním z týmu? Odpověď je, že i když jste „jen“ členem týmu, musíte jasně ukázat své řídicí schopnosti. Klíčem tak je chovat se jako šéf, i když jím ještě nejste. Tady je návod, jak na to:

Myslete jako lídr

Pokud chcete, aby se na vás ostatní dívali jako na toho, kdo má vést, musíte tak nejprve myslet. Vytvářejte vizi a inspirujte lidi kolem, aby vás chtěli následovat. Podívejte se dál za svůj to-do list a přemýšlejte, jaká je vaše role v organizaci a čím můžete přispět. Na konci každého dne se sami sebe zeptejte: Kolik vůdcovské práce jsem dnes udělal?

Dalším klasickým způsobem je představit si sám sebe v roli lídra. Přepište si svůj životopis tak, jako byste jím už byli. Co byste přidali? Co byste vymazali? Když s tímto úkolem skončíte, budete mít něco konkrétního, podle čeho jednat. Nezapomeňte si ho číst pravidelně, abyste si připomínali, jaký jste jako lídr, a inspirovali se k dosažení svého cíle každý den.

Napodobujte svého mentora

Najděte si ve společnosti někoho, kdo je v ní déle než vy a má vůdčí schopnosti, které byste si chtěli osvojit. Zkuste ho požádat, jestli jej můžete celý den následovat při práci a pozorovat. Jak nakládá se svým pracovním časem? Jak si jej rozděluje? Jak se vypořádává s každodenními výzvami? Má nějaké vlastnosti a chování, které můžete zařadit do své každodenní rutiny?

Zeptejte se ho, co můžete udělat, abyste ukázali, že máte vůdcovské kvality, a vyberte si tři lídrovské dovednosti, které můžete dát najevo. Například pochválení za dobře odvedenou práci, trávení volného času (někdy stačí i obědy) s vedením firmy nebo to, že se nebojíte riskovat.

Vytěžte maximum z porad a mítinků

Porady a mítinky vám dávají příležitost vystoupit a ukázat, co ve vás je. Proto se na ně připravte dopředu a určete si tři věci, kterými prokážete své schopnosti vést tým. Jako první se ukažte včas a připravte si téma nebo projekt, kterým můžete firmě přispět. A pokud si nebudete jistí, co říct (nebo danému tématu nerozumíte), nepanikařte. Zúčastněně se zeptejte, o co jde a zda vám může někdo problematiku přiblížit.

Naučte se prodat své nápady

Staňte se respektovanými pro svůj názor a vizi. Pracujte na tom, abyste získali specifickou odbornost a pohled na věc, díky kterému vystoupíte z davu a ostatní si získáte.

Začněte se vyjadřovat na platformách (například na LinkedInu), kde budete moct prezentovat své názory a demonstrovat svou schopnost inspirovat ostatní.

Udělejte dojem

Najděte si něco, čím vystoupíte z davu oproti kolegům, kteří dělají prakticky totéž co vy. Tento bod je riskantní, pokud se vám ale podaří uspět, máte vyhráno. Například se dobrovolně přihlaste k projektu, kterému se všichni vyhýbají, nebo navrhněte změnu, jež bude mít na vaši společnost pozitivní dopad. Lídři dělají změny a aktivně hledají nové způsoby, jak vizi společnosti posunout dál. Tak se nebojte!