Jeden z profesních paradoxů je, že vás do vedoucí pozice většinou nepovýší, pokud už nemáte s vedením předchozí zkušenost. Jak ji ale získat, když jste jen jedním z týmu? Odpověď je, že i když jste „jen“ členem týmu, musíte jasně ukázat své řídicí schopnosti. Klíčem tak je chovat se jako šéf, i když jím ještě nejste. Tady je návod, jak na to:
Myslete jako lídr
Pokud chcete, aby se na vás ostatní dívali jako na toho, kdo má vést, musíte tak nejprve myslet. Vytvářejte vizi a inspirujte lidi kolem, aby vás chtěli následovat. Podívejte se dál za svůj to-do list a přemýšlejte, jaká je vaše role v organizaci a čím můžete přispět. Na konci každého dne se sami sebe zeptejte: Kolik vůdcovské práce jsem dnes udělal?
Dalším klasickým způsobem je představit si sám sebe v roli lídra. Přepište si svůj životopis tak, jako byste jím už byli. Co byste přidali? Co byste vymazali? Když s tímto úkolem skončíte, budete mít něco konkrétního, podle čeho jednat. Nezapomeňte si ho číst pravidelně, abyste si připomínali, jaký jste jako lídr, a inspirovali se k dosažení svého cíle každý den.
Napodobujte svého mentora
Najděte si ve společnosti někoho, kdo je v ní déle než vy a má vůdčí schopnosti, které byste si chtěli osvojit. Zkuste ho požádat, jestli jej můžete celý den následovat při práci a pozorovat. Jak nakládá se svým pracovním časem? Jak si jej rozděluje? Jak se vypořádává s každodenními výzvami? Má nějaké vlastnosti a chování, které můžete zařadit do své každodenní rutiny?
Zeptejte se ho, co můžete udělat, abyste ukázali, že máte vůdcovské kvality, a vyberte si tři lídrovské dovednosti, které můžete dát najevo. Například pochválení za dobře odvedenou práci, trávení volného času (někdy stačí i obědy) s vedením firmy nebo to, že se nebojíte riskovat.
Vytěžte maximum z porad a mítinků
Porady a mítinky vám dávají příležitost vystoupit a ukázat, co ve vás je. Proto se na ně připravte dopředu a určete si tři věci, kterými prokážete své schopnosti vést tým. Jako první se ukažte včas a připravte si téma nebo projekt, kterým můžete firmě přispět. A pokud si nebudete jistí, co říct (nebo danému tématu nerozumíte), nepanikařte. Zúčastněně se zeptejte, o co jde a zda vám může někdo problematiku přiblížit.
Naučte se prodat své nápady
Staňte se respektovanými pro svůj názor a vizi. Pracujte na tom, abyste získali specifickou odbornost a pohled na věc, díky kterému vystoupíte z davu a ostatní si získáte.
Začněte se vyjadřovat na platformách (například na LinkedInu), kde budete moct prezentovat své názory a demonstrovat svou schopnost inspirovat ostatní.
Udělejte dojem
Najděte si něco, čím vystoupíte z davu oproti kolegům, kteří dělají prakticky totéž co vy. Tento bod je riskantní, pokud se vám ale podaří uspět, máte vyhráno. Například se dobrovolně přihlaste k projektu, kterému se všichni vyhýbají, nebo navrhněte změnu, jež bude mít na vaši společnost pozitivní dopad. Lídři dělají změny a aktivně hledají nové způsoby, jak vizi společnosti posunout dál. Tak se nebojte!
11. 8. 20193 min
William Arruda
zabývá se osobním brandingem
Zabývá se osobním brandingem. Je zakladatelem agentury Reach Personal Branding, autor několika bestsellerů.