Český výrobce letadel Aircraft Industries ze skupiny Omnipol dodá letoun L410 NG, tedy nové generace, do Chile. Stroj v pasažérské verzi s přípravou na verzi ambulantní bude létat v barvách tamního dopravce Aerocardal.

Letoun zamíří do Chile na podzim, uvedli ve čtvrtek zástupci společnosti sídlící v Kunovicích na Uherskohradišťsku na webu podniku. Finanční podmínky obchodu firma nezveřejnila.

Aerolinky Aerocardal provozují civilní letouny na charterových vnitrostátních spojích, privátní lety kategorie business jet, helikoptéry i certifikovaná letadla pro přepravu pacientů v kritickém stavu. Skupina Omnipol tento týden podepsala se společností Aerocardal memorandum o spolupráci.

„Společnost se má stát naším strategickým partnerem pro rozvíjení budoucí spolupráce v regionu. Jednáme také již o několika dalších strojích, které by mohly k tomuto dopravci zamířit později,“ uvedli zástupci Aircraft Industries.

Kromě zázemí skupiny Omnipol navštívili začátkem týdne zástupci Aerocardal také společnost Aircraft Industries, kde si mohli prohlédnout výrobu letounu.

„Díky tomuto úspěchu se vracíme do Latinské Ameriky. I nadále se nám tak daří se čtyřistadesítkami pronikat do nových regionů. O letouny je velký zájem, ostatně patří ke špičce nejen českého leteckého průmyslu,“ řekl prezident průmyslové skupiny Omnipol Jiří Podpěra.

V celé Latinské Americe je nyní v provozu zhruba dvacet letounů L 410. Nejvíce, až padesát těchto strojů, létalo v regionu na přelomu tisíciletí.

Letadlo L 410 NG nabízí podle Aircraft Industries proti staršímu modelu L 410 UVP-E20 vylepšené letové parametry a provozní charakteristiky, modernější technologie a inovovanou avioniku. Má delší dolet, přepraví také o 500 kilogramů více nákladu. Dvojnásobně větší je zavazadlový prostor.

Letoun kompletně konstruují pracovníci společnosti Aircraft Industries. Na jeho výrobě se podílí více než 600 českých firem. K výrobě jednoho stroje je zapotřebí třináct tisíc součástek, patnáct tisíc šroubů, patnáct tisíc metrů kabelů a 180 tisíc nýtů. Dosud bylo vyrobeno přes 1200 kusů různých typů letounu L 410.

Předloni Aircraft Industries skončil ve ztrátě 213,2 milionu korun, o rok dříve vykázal zisk přes padesát čtyři milionů korun. Hospodaření podniku v roce 2022 ovlivnily protiruské sankce, před válkou na Ukrajině byl pro něj ruský trh stěžejní.

Společnosti klesly také tržby. Zatímco v roce 2021 utržila z prodeje vlastních výrobků, služeb a zboží téměř 1,782 miliardy korun, předloni to bylo zhruba 527,9 milionu korun. Hospodářský výsledek za loňský rok zatím oficiálně nezveřejnila.