Tyler „Ninja“ Blevins platí za jednoho z největších borců ve světě onlinových počítačových her. Stejně jako film Matrix vyprávěl o chlapíkovi, který tak dlouho seděl u počítače (respektive měl kabel zavrtaný přímo do mozku), až se z něj stal metaüberbůh, dosáhl Blevins řečený Ninja globální slávy sezením u počítače a hraním her jako Halo 3, PUBG a Fortnite Battle Royale.

A hrál je tak dlouho a tak dobře, že si tím jen v roce 2018 vydělal deset milionů dolarů.

Devětadvacetiletý hráč se proslavil prostřednictvím streamovací platformy Twitch, na níž své momumentální výkony vysílal v přímém přenosu od října 2017 s takovou vervou, že se jeho kanál stal vůbec nejsledovanějším na celé platformě.

Ninju sledovalo více než čtrnáct milionů lidí a přitáhl i zájem celebrit: v roce 2018 se odehrál legendární turnaj, v němž se ve virtuálním prostoru utkal s muzikanty Drakem a Travisem Scottem (taktéž zarytými hráči Fortnite) a zlomil tím rekord nejsledovanějšího přenosu vůbec, kdy jej souběžně sledovalo 635 tisíc diváků.

Rekord byl brzy překonán, ovšem nikým jiným než znovu Ninjou. Jeho rostoucí úspěch je obecně spojován právě se shodně rostoucím úspěchem hry Fortnite Battle Royale. Ninja se s jejím věhlasem veze vzhůru jako její největší ikona – byl ve správnou chvíli na správném místě, a to se správnými schopnostmi a správně barevnými vlasy.

Mimochodem, ty vlasy jsou důležité. Když se na Fortnite zeptám odborníka na slovo vzatého – svého devítiletého synovce Ríši, který je ve hře pečený vařený coby specialista na rychlopalné zbraně –, zjišťuji, že jsou to právě vlasy, které Ninju pro jeho základoškolské publikum definují v první řadě.

„Ninja toho při streamu moc nenamluví,“ konstatuje Ríša, „ale je fakt dobrej. Je to rychlej, vostrej hráč. A má modrý vlasy.“

V létě 2019 dal Ninja platformě Twitch vale a přešel ke konkurenční platformě Mixer od Microsoftu. Přestup stál podle odhadů něco mezi 20 a 30 miliony dolarů. Současně s ním se z jedné platformy na druhou přenesla i jeho sláva a reprezentant v sezení u počítače, klikání na myš a bušení do klávesnice vydělával v květnu letošního roku hraním Fortnite 500 tisíc dolarů měsíčně.

V červenci nicméně platforma Mixer skončila a Ninja se ocitl opět na trhu virtuální práce, ovšem v pozici celebrity, která počítačové hraní dalece přesahuje. Adidas prodává jeho merchové tenisky, Ninja má za sebou např. kampaně pro Red Bull či Uber Eats a jeho vyhlídky po pádu Mixeru byly sledované s o to větším zájmem – pandemie zahrála byznysu streamerů výrazně do karet, protože kdo neseděl doma a nehrál hry, ten seděl doma a díval se, jak hry hrají jiní.

Ninja se v rámci hledání nové platformy poohlížel i po Facebooku, na němž dnes s podepsanými smlouvami streamuje mnoho dalších hráčů (třeba český MenT), ale nakonec opsal kruh a podepsal několikaletý kontrakt se svou původní platformou Twitch (spadající pod Amazon Jeffa Bezose).

Konkrétní finanční částka, za niž streamovací služba získala ztraceného syna zpátky do svého hnízda, nebyla specifikována. Twitch tím upevňuje svou pozici nejpopulárnější platformy onlinového streamování počítačových her – tedy byznysu, o jehož růstu budeme slýchat i nadále.