V herním průmyslu nastala doba remaková. Takřka všechny ikonické tituly posledních let se dočkávají předělávek a vylepšených edicí. S lepší grafikou, příjemnějším ovládáním přizpůsobeným moderní době a vychytanými různými drobnými neduhy.

Pro herní studia je to spolehlivý tah. Za relativně nižší náklady uvedou znovu již úspěšnou hru, kterou ocení jak starší publikum, lačnící po nostalgických návratech, tak i mladší hráči, které v době uvedení titul minul. Výdělek? Obvykle zaručený.

V nejistých pandemických časech se každá taková sázka na jistotu počítá, i proto se musíme smířit s tím, že v této době ubývá nových originálních titulů a stále častěji se naopak vracíme k těm klasickým.

Je třeba rozlišovat mezi pojmy remake a remaster, které se často zaměňují. Remaster je spíše nový nátěr, vylepšení audiovizuální stránky do moderní podoby a zajištění funkčnosti na současných počítačích. Zato remake počítá i s novými nápady, uzpůsobením hratelnosti a současným pohledem na tehdejší vizi.

Pojďme se podívat na osm nejzajímavějších předělávek, které se na nás v dohledné době chystají. A pokud by se vám nechtělo čekat, vyzkoušejte již vydané remaky klasik jako Mass Effect, Mafia nebo Command and Conquer.

Star Wars: Knights of the Old Republic – Remake

Čerstvě oznámená předělávka jedné z nejoblíbenějších her z vesmíru Hvězdných válek, jejíž původní verze vyšla v roce 2003, vyvolala mezi fanoušky nadšení. Co na tom, že se o ní zatím prakticky nic neví, již samotný příslib oživení hry na hrdiny zasazené do období dávno před filmy zní lákavě. Tím spíš, že podle některých spekulací by hra měla operovat s poměrně vysokým rozpočtem sedmdesát milionů dolarů. Vyjde snad v příštím roce jako konzolová exkluzivita na PS5, vývojáři z Aspyr potvrdili i verzi pro PC.

Diablo II: Resurrected

Remaster extrémně populární hry na hrdiny vychází už zanedlouho, 23. září, a to na všechny platformy včetně Nintenda Switch. Leckdo si ho už vyzkoušel v betatestech a dle dosavadních dojmů se 21 let starou hru povedlo do současnosti převést perfektně. Slibuje vylepšenou grafiku, remasterované jsou dokonce i cutscény a modernější je také zvuk. Vstřícně zní i možnost převést si uložené pozice z původní hry do remasteru. Nová verze má zpříjemňovat hraní i různými drobnostmi jako automatickým sbíraním zlata nebo zvýrazněním předmětů ležících na zemi.

Alan Wake Remastered

Akční adventura s nádechem hororu od finského studia Remedy vyšla v roce 2010 a posbírala celou řadu ocenění. Vypráví příběh spisovatele bestsellerů Alana Wakea, jemuž se během prázdnin ve fiktivním městě Brighton Falls záhadně ztratí manželka. Nedávno oznámeného remasteru se dočkáme již brzy, 5. října, a slibuje především grafické vylepšení. Změny si můžete prohlédnout na srovnávacích obrázcích na oficiálních stránkách projektu.

Prince of Persia

Videoherní série Prince of Persia má kořeny v hluboké historii, ovšem do srdcí mladších hráčů se zapsala dílem s podtitulem Sands of Time z roku 2003. Právě ten se má dočkat remaku, k němuž však fanoušci hledí zatím skepticky. Dosud vypuštěné materiály nevypadají nijak slavně a zprávy z vývoje taky ne. Původně měl vyjít už letos v lednu, pak byl odložen o dva měsíce a nakonec na neurčito. Kdo ví, jestli se ho vůbec někdy dočkáme.

System Shock 

Kyberpunková akční hra zasazená na vesmírnou stanici vyšla už v roce 1994 a hráč v ní v roli hackera bojoval proti umělé inteligenci zvané SHODAN. Její remake má za sebou mnohaletý komplikovaný vývoj, nejprve mělo jí to remaster, pak o reboot, v roce 2018 byl vývoj pozastaven. Teď už se zdá, že snad konečně směřuje k úspěšnému konci, vyjít by snad měl ještě letos. Vyzkoušet si zatím můžete alespoň demo, které ukazuje graficky vylepšenou hru v plné parádě.

GTA trilogie

Toto je zatím pouhá spekulace, ale vypadá docela uvěřitelně. Studio Rockstar prý chystá remastery tří slavných her ze série automobilových akcí Grand Theft Auto, konkrétně GTA 3, GTA: Vice City a GTA: San Andreas, kterých se prodaly desítky milionů kopií. Měly by vyjít už letos a běžet na Unreal enginu. 

Braid: Anniversary Edition

Jeden z prvních velkých hitů nezávislé herní scény. Plošinovka Braid od Jonathana Blowa vyšla v roce 2008 a brala dech ojedinělým konceptem s možností přetočit čas dozadu. Remaster s vylepšenou grafikou, animacemi a audiem zatím nemá datum vydání, ale bedlivě ho budou sledovat jistě nejen fanoušci nezávislých her.

Gothic

Velkolepá hra na hrdiny od německého studia Piranha Bytes vyšla v roce 2001 a zaujala zejména propracovaným otevřeným světem. Na konci roku 2019 se objevil krátký prototyp remaku prvního dílu, na němž si vydavatelské studio THQ Nordic testovalo zájem publika o nové zpracování. A jelikož se setkali s pozitivní odezvou, začal se remake chystat naplno. Datum vydání zatím neznáme, kromě grafiky se snad ale dočká vylepšení i trochu těžkopádné původní ovládání.