skip to main content
Jak být lepší

Neberte si to osobně a buďte struční. Jak vyzrát na kolegu, který vás ghostuje

2 minuty čtení

Tenhle zlozvyk je otravný, neproduktivní a někdy nervy drásající. Zároveň se ho dopouštíme téměř všichni, ať už pracujeme na home officu, nebo docházíme do kanceláře. Neodpovídání či nezvedání telefonů ostatním.

Není řeč o dotaznících spokojenosti nebo telefonátech z call centra, kde se vám snaží nabídnout životní pojištění či půjčku snů. Mluvíme o reálných lidech, kteří se někoho snaží sehnat. Nutně potřebují odpověď, rozhodnutí, názor. A jejich kolega nebo nadřízený mlčí.

I do pracovní terminologie se tak dostává termín, který známe ze slangu týkajícího se randění. Ghosting. Když se chováte jako ghost, tedy duch, z ničeho nic utnete s dotyčným veškerou komunikaci a naléhání protistrany vás nechá chladným. Nedáte se zviklat vykřičníky, emotikony ani často zvonícím telefonem. Však každý jednou zavěsí, že?

Reklama

Pokud pracujete v režimu na dálku, může se takový pracovní ghosting stát denním způsobem komunikace. Co oči nevidí, to-do list nepovažuje za dostatečně urgentní. Jak tedy komunikovat s člověkem, se kterým se potřebujete domluvit, ale je o něm známo, že má problémy reagovat?

Polichoťte egu

Potřebujete s dotyčným navázat spojení, což se na dálku dělá špatně. Do zprávy mu proto napište, že jeho rozhodnutí či přínos jsou v dané otázce klíčové. Také se snažte věc, kterou s chronickým popíračem e-mailů a telefonátů potřebujete vyřešit, vztáhnout osobně k němu. Místo toho, abyste napsali „Potřebuji, aby sis prošel podklady k prezentaci“, formulujte vzkaz tak, že klient musí vidět prezentaci zítra ráno.

Buďte struční

Nikdo nemá na nic čas. To je známý fakt, proto se snažte veškeré své dotazy maximálně zjednodušit. Důvod, proč vám šéf nebo kolega neodpovídá, může být v tom, že se mu nechce pročítat zdlouhavé pasáže.

Předmět je klíč

Chronický neodpovídač bude pravděpodobně podstatně neorganizovaná osobnost. Abyste mu pomohli, napište do předmětu svého e-mailu velmi jasně, na co čekáte odpověď. Například „Pro kontrolu“ nebo „Komentář ke smlouvě“.

Nebuďte příliš zdvořilí

Jsou lidé, kteří milují formality. Ale to nejsou osobnosti, kterým dělá potíže odpovědět na e-mail, zprávu či telefonát. Ti, kdo vás ghostují, postrádají efektivitu a jednoduchý řád. Proto vynechte věty typu „Moc vás zdravím, doufám, že se máte dobře“. Není to ani pravda, proto jděte hned k jádru věci.

Reklama

Deadline je přítel

Neberte si osobně, když vám někdo neodpovídá. Není to o vás, jen pro někoho velmi zaneprázdněného představujete další časově neuchopitelný úkol. Což je asi to poslední, co by ho potěšilo. Když ale stanovíte termín, dokdy je nutné váš požadavek uskutečnit (měl by být samozřejmě realistický, nikdo netouží plnit zázraky na počkání), máte výraznou šanci, že se tak stane.

Navrhujte řešení

Potřebujete něco schválit? Napište, jak byste si představovali se k záležitosti postavit. Pro povinnostmi obtěžkaného šéfa je vždy časově úspornější napsat „Ano, to by šlo“ než něco vymýšlet sám.

Když všechno selže…

… vyčkávejte. Pak se ozvěte znovu s ohledem na to, že čas uzávěrky, dokdy jste potřebovali odpověď, se blíží. Přiložte ke zprávě svůj původní e-mail s jedinou větou, ve které se připomenete. Stále nic?

Počkejte 24 hodin, pak zavolejte. Buďte opět struční, ale vysvětlete, co se stane, pokud nedostanete informace, které potřebujete.

Reklama
Reklama