Podnikatelce Simoně Kijonkové došla trpělivost s Českou poštou. Na konci ledna proto její firma Zásilkovna ukončí se státním podnikem spolupráci. Hlavním důvodem je podle logistické společnosti dlouhodobá nespokojenost s kvalitou služeb pošty a jednostranné zvyšování jejích cen.
Zásilkovna zajišťovala pro Českou poštu službu takzvané první míle. Internetové obchody tak mohly podávat zásilky určené pro doručení poštou na kterémkoliv výdejním místě Zásilkovny v Česku. Logistická firma je následně konsolidovala a předávala poště na jejích hlavních třídicích depech. Loni tuto službu státní podnik využil u 600 tisíc zásilek.
„Pošta neustále zvyšovala ceny, které neodpovídaly objemu podaných zásilek, a v důsledku tohoto pravidelného zdražování jsme se dostali do bodu, kdy jsme v podstatě na každé zásilce tratili. Státní podnik nám navíc sdělil, že od ledna 2021 dochází k dalšímu zdražení, čímž bychom se dostali na zcela nepřijatelné podmínky,” říká zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková.
Podle mluvčího
České pošty Matyáše Vitíka měla jednání pokračovat v lednu
letošního roku. „Vedli jsme jednání o podobě cen na rok 2021,
která nebyla dokončena. Z dnešního veřejného vyjádření jsme
se dozvěděli, že pravděpodobně žádná další nebudou a
Zásilkovna již o naše služby nemá zájem,“ uvádí Vitík.
Ceny přitom nebyly jediným důvodem, který vedl k rozvázání obchodních vztahů. Analýza Zásilkovny, kterou si udělala po ukončení vánoční sezony 2020, ukázala podle logistické firmy naprosto nevyhovující kvalitu služeb České pošty. Z jejích statistik totiž vyplynulo, že pošta doručila v uplynulém roce v režimu doručení následující pracovní den jen necelých 15 procent zásilek, které jí Zásilkovna předala k přepravě na adresu.
„Nespokojení zákazníci se pak právem obraceli na nás, což zásadním způsobem poškozovalo naši pověst spolehlivého a kvalitního logistického partnera. V rámci naší široké sítě výdejních míst jsme i v době před Vánoci oproti tomu doručovali do druhého dne 97 procent zásilek. Ze strany České pošty jsme navíc postrádali proaktivní a partnerský přístup, bylo tomu spíše naopak,“ vysvětluje své rozhodnutí Kijonková.
Pošta k tomu uvedla, že si váží dosavadní spolupráce se Zásilkovnou a přeje jí mnoho úspěchů. „Jsme rádi, že jsme svojí silnou logistickou sítí mohli této firmě pomoci v růstu. Svým přístupem dokázala změnit návyky zákazníků a určitě se jí to bude dařit i bez podpory České pošty,“ napsal ve vyjádření pošty Vitík.