skip to main content

Nehořlavá mise. Andrea Gontkovičová k nám přivedla Iqos i víru v budoucnost bez cigaret

7 minut čtení

Jako šéfka kutnohorské tabákové jedničky si dala za cíl odnaučit lidi kouřit klasické cigarety.

Jako šéfka středoevropské pobočky Philip Morris do Česka přinesla systém zahřívaného tabáku IQOS a stojí za jeho rozmachem. Kromě toho je také členkou představenstva Svazu průmyslu a obchodu, kde se podílí na plánu obnovy ekonomiky.

Andrea Gontkovičová začala pracovat ve společnosti Philip Morris už v roce 1997, a to na slovenské pobočce. Postupně přešla do centrály ve Švýcarsku, kde byla také ředitelkou vnějších vztahů pro Evropskou unii. V roce 2019, ve svých 46 letech, se stala generální ředitelkou pro Česko, Slovensko a Maďarsko.

Teď stojí před výzvou globální transformace tabákové firmy ustupující od klasických cigaret, která má v tomto směru tři zásadní ambiciózní plány.

Reklama

Jaké jsou ty tři velké plány světového tabákového lídra?

Do roku 2025 chceme dosáhnout více než padesáti procent našeho čistého zisku z výrobků, které nehoří, tedy například z IQOS a dalších bezdýmných alternativ. Momentálně jsme už na 28 procentech. Dále chceme mít naše nehořlavé výrobky zastoupeny na více než stovce trhů po světě, zatím se prodávají na 66 z celkem 170 trhů, kde operujeme.

Náš třetí cíl je mít právě do roku 2025 miliardu dolarů čistého zisku z výrobků, které jdou nad rámec nikotinu. Zvažujeme třeba využití našich technologií i pro různé jiné účely, například ve zdravotnictví. Zkoumáme, jak by mohly do těla, a cíleně do plic, pomoct přinášet například léky.

Andrea Gontkovičová začala pracovat ve společnosti Philip Morris už v roce 1997.
Reklama

Je to reálné?

Rozhodně ano. Philip Morris bude v jednadvacátém století jiný, než jak si ho pamatujeme. Investujeme do inovací, které snižují negativní dopady našich výrobků, a jsme přesvědčeni, že z toho budou profitovat nejen naši dospělí zákazníci a jejich blízcí, ale i společnost jako celek.

Philip Morris se obrovsky mění a celé naše soustředění, naše starost o dospělé kuřáky, aby se rozhodli a odešli od cigaret k lepší volbě pro jejich zdraví, je pro nás velkou příležitostí. Je to ale jen začátek, máme velké cíle.

Co vám loňský rok z ekonomického hlediska nejvíce komplikovalo?

Nejvíc asi prakticky uzavřené hranice mezi Českem a Německem a Českem a Rakouskem. Prodej v pohraničí tvoří velkou část tabákového a nikotinového trhu, ať už to jsou cigarety, nebo tabákové náplně. Pokles byl tedy loni kvůli tomuto výrazný, až dvouciferný, což se také projevilo na poklesu čistého zisku o 12,3 procenta.

Jak vás mění tenhle nový, nehořlavý byznys?

Mění nás takříkajíc z gruntu. Představte si dospělého kuřáka, kterému chcete říct příběh o tom, aby přestal kouřit klasické cigarety. To je velice osobní, až intimní rozhovor a zásadní změna životního stylu. Velký rozdíl je, že u zahřívaných tabákových výrobků náš vztah se zákazníkem nekončí ve chvíli, kdy si náš výrobek koupí, jako je tomu u cigaret. Tam si koupí krabičku, zapalovač a je to.

Dnes ale máme rozsáhlou zákaznickou podporu, servis, snažíme se nabízet nové věci a zákazníka přesvědčit, aby přešel k elektronickému zařízení, které vyžaduje nabíjení, čištění, servis, později výměnu.

Reklama
Reklama