Mít zkraje dubna vyprodané zásoby na celou sezonu? I to se může stát v současných turbulentních časech. Trutnovská firma Adventure Menu, která se specializuje na špičkové jídlo na cesty, poslala desítky tisíc porcí na Ukrajinu.

I tato akce koresponduje s tím, co „kuchaři pro dobrodruhy“ chystají – pořádný růst. „Měli jsme navařeno na sezonu. Po týdnu jsme byli prázdní,“ ukazují slova šéfa firmy Radka Slabého, jak zvláštní doba panuje. Nejprve přes ukrajinskou ambasádu v Praze putovalo do Polska pětadvacet palet, které si země objednala pro armádu.

Poté trutnovští zahájili sbírku: nabízeli lidem možnost darovat balíček dvou jídel pro ukrajinské vojáky na frontě za 113 korun.

„Jenže se stalo něco, s čím jsme úplně nepočítali,“ usmívá se Slabý. Původní plán vybrat tři tisíce porcí se naplnil za den – i proto, že výzvu sdíleli osobnosti jako Anna Geislerová, Vojtěch Dyk nebo Matěj Ruppert.

„Věděli jsme, že si to firma nemůže dovolit ve velkém, jelikož jsme cenou neměli pokryté ani výrobní náklady. Ale pomohli nám partneři, a tak jsme skončili na patnácti tisíci jídlech,“ vypočítává Slabý. Jakmile bylo vyexpedováno, museli zase začít dělat to, o co se snaží v maximální kvalitě už jedenáct let. Vařit a vařit.

Adventure Menu sází na netradiční koncept. Jejich jídla si můžete dát úplně kdekoli, od hřebenovky v Beskydech přes putování rumunskými horami až klidně po džungli na Borneu – stačí horká voda, a pokud využijete jejich samoohřívací kapsle, obejdete se i bez ní.

Výběr je pestrý od českých klasik po speciality s chutí Asie. Suroviny používá Adventure Menu čerstvé, čemuž odpovídá cena: většinou se pohybuje kolem dvou stovek a nejdražší pokrmy s logem AM stojí i přes 250 korun. Slabý však trefně říká, že pokud za sebou máte náročný den v dešti a bahně a na jeho konci vidinu domácího guláše uprostřed přírody, je cena vždy relativní.

Jdeme z punkového stavu do profesionálního.

Loni v Trutnově registrovali obrat dvacet milionů korun. „A důležitý byl kladný hospodářský výsledek zhruba tři miliony korun. Což je zásadní proti minulosti, v zisku jsme poprvé,“ těší Slabého. Nečekaná „akce Ukrajina“ zase vedla k tomu, že se obsazení kuchyně zvýšilo z pěti na deset lidí.

„Víme, že sezona bude náročná, takže se nebojím, že bychom to přepálili,“ věří Slabý. Rovněž v obratu cílí téměř na dvojnásobek, plánem na rok 2022 je 35 milionů korun – a i to má být pořád jen začátek. Loni firma prodělala zásadní transformaci, kdy do ní s příslibem investice vyšších desítek milionů korun vstoupil Ivo Pastorek.

„Jdeme z punkového stavu do profesionálního,“ říká Slabý. „Dohodu jsme ladili dva roky a funguje. Pro mě osobně je to úplně nová etapa firmy. Konečně dáváme sto procent energie do produktu a samotného podnikání a neřešíme nepříjemnosti a existenční problémy.“

V Trutnově už mají pozemek, kde se nejpozději začátkem roku 2025 musí přesunout do vlastní výroby – současné prostory v pronájmu na předpokládanou expanzi stačit nemůžou. Pokud budou potřeba další finanční injekce, investor je připraven.

Jídlo uprostřed ománských hor

„Za celou dobu fungování firmy jsme překonali spoustu krizí – u některých dodnes moc nechápu, jak jsme je vlastně přežili. Možná i to, že jsme z nich pokaždé vyšli silnější, investora přesvědčilo, že má smysl projekt podpořit. Díky tomu máme otevřený vztah a já hodně volnosti směřovat značku tam, kam jsem vždycky chtěl,“ oceňuje Slabý.

Jak přiznává, zpočátku to byl až nezvyk. „Je pravda, že první dva měsíce jsem nevěděl, co s časem,“ usmívá se. „Deset let jsem byl zvyklý dělat krizový management, najednou byly peníze na účtu, obraty rostly, všechno fungovalo – co já vlastně budu dělat, když není co hasit? Ty požáry mi tvořily plán, teď jsem si ho musel vytvářet sám.“

I díky spolupráci s koučem měl však rychle jasno. Firma se profesionalizuje novým marketingovým oddělením i německým šéfem pro export, který mimochodem druhý den ve funkci přes své bývalé kontakty ve vládě hned domlouval akci s ukrajinskou ambasádou.

Na plán 35 milionů za letošek mi řekl, že je to strašně málo.

„Německy mluvící země jsou pro nás primární a pro něj je to domácí trh. Jakmile Německo nastartujeme, pošlu ho, kam bude chtít dál. Do Francie, do Skandinávie,“ říká Slabý. „On je tank. Na plán 35 milionů za letošek mi řekl, že je to strašně málo, ale my se musíme koukat na výrobu a na kapacity. Vyrábíme všechno ručně, ztrojnásobit se přes noc nedokážeme.“

Jejich jídla na sociálních sítích spatříte nejen u ambasadorů firmy, ale také u cestovatelů, kteří si je zkrátka oblíbili. Ve stanu, ve vrcholovém táboře, v džungli – tam, kde v propoceném tričku oceníte, že nemusíte mít jen sušené maso nebo speciální vysokokalorickou potravu bez chuti. Taková klientela je a bude základem.

„Vyrostli jsme v outdooru a pořád budeme značka pro srdcaře, zároveň chceme produkt přiblížit úplně obyčejným lidem, kteří rádi chodí do přírody,“ nastiňuje Slabý. „Takovým, kteří třeba dřív šli do extrémů, ale teď mají děti a dneska podnikají jednoduché jednodenní výlety.“

Což je mimo jiné dědictví pandemie. On jako čerstvý dvojnásobný táta sám dobře ví, jak začali Češi v časech lockdownů vyrážet mimo města. Právě s tímto trendem souvisí plánovaná produktová řada dětských jídel.

Šéf Adventure Menu Radek Slabý

„Pro děti na trhu nic není a je to strašná škoda. Z našich zákazníků cítíte, jak jim jídlo zpříjemnilo dovolenou a krizové chvíle. Chceme, aby se na to těšily i děti. Aby to nebraly tak, že budou ujídat od táty nebo od mámy, aby měly svoje jídlo v batůžku, v hezkém obalu, s přizpůsobenými chutěmi,“ představuje si Slabý.

Další novinka pak souvisí s globálním trendem udržitelnějšího přístupu ke stravě. „Chceme si hrát s experimenty. Celý svět jede na vlně rostlinného masa, může to být cesta,“ přiznává šéf Adventure Menu, oni ale zkusí jinou věc: cvrččí mouku od české průkopnické společnosti SENS.

„Budeme mít společný brand a nahradíme hlavní zdroj proteinů cvrččí moukou, aniž by to bylo na chuti poznat. Perfektní jídlo bez kompromisů je pro nás základ a oni tím zase ukážou, že cvrček není sprosté slovo a člověk se toho nemusí bát,“ těší se Slabý.

V širší rovině s tím souvisejí plány na novou budovu. Na kraji Trutnova má mezi loukami vzniknout kompletní dřevostavba se soláry na střeše a hloubkovými vrty pro tepelná čerpadla. Nejde přitom jen o odraz filozofie firmy, která má přírodu v úctě – Adventure Menu zároveň reaguje na události v ekonomice.

„Novou budovou se připravujeme na možný další růst cen energií, do toho máme energeticky jedno z nejméně náročných sušení jídla na světě,“ popisuje Slabý. „Snažíme se předskladňovat věci, které vydrží a budou nedostatkové, tedy hlavně obilné produkty. Ale tím, že bereme jen čerstvé maso, jsme vždycky odkázaní na trh,“ přiznává.

V dnešní překotné době se vývoj odhaduje těžko – jako když po vypuknutí války kompletně vyprázdnili sklady. Na druhou stranu se zatím neopakovalo to, co registrovali se startem pandemie.

„Tehdy bylo jasně vidět, že se fotkami vyprodaných regálů v supermarketech šířila panika a lidi očividně nakupovali všechno. Bylo jim víceméně jedno co, hlavně že něco bylo, šlo o impulzivní nákupy,“ vzpomíná Slabý na časy předzásobování.

„Teď už to trend není. Občas někdo zavolá, že chce objednávku za sto tisíc pro vlastní potřebu, ale to jsou výjimky, jednotlivé případy,“ uzavírá.