skip to main content
Byznys

Nejdřív mu zhořkly, teď chce, aby se trettersky staly mattonkou mezi snacky

2 minuty čtení

„Jsem právě ve stavu remise. Dotahuji rozjeté projekty, nabírám síly a rozhlížím se po nových výzvách.“ Michael Tretter usrkává espresso před stěnou plnou krásných lahví ve svém Tretter’s Gallery Spirits Shopu, prvním obchodu v Česku zaměřeném na investiční alkohol. Jako rekonvalescent rozhodně nevypadá. Když mluví, modré oči mu jiskří odhodláním.

Pravdou ale je, že má za sebou náročné období: zeleninové chipsy nesoucí jeho jméno prošly skoro dvouletou fází stagnace vizí. A na tuzemský trh s křupavými pochoutkami, kde před dekádou Tretter vytvořil novou kategorii a pohodlně ji obsadil, se začala tlačit zahraniční konkurence.

„Sucho, které v posledních letech tíží Evropu, se podepsalo na produkci i kvalitě kořenové zeleniny, která je pro náš byznys klíčovým artiklem,“ posteskne si podnikatel a zachmuří se při vyprávění o nárůstu reklamací. „Zákazníci si začali stěžovat, že chipsy jsou hořké.“ Kvůli neschopnosti dodavatelů garantovat dosavadní kvalitu začala značka přicházet o pozice hlavně na zahraničních trzích.

Tretter proto svlékl sako, nazul holínky a vyrazil za zemědělci na pole. „Přímo v terénu, u osvědčených dodavatelů, jsem viděl, jaké škody sucha napáchala. Že půda prosychá a zelenina už není co dříve. Řepě chybí potřebná cukernatost, je dřevnatá. Produkce pastináku klesla v celé Evropě o 60 procent,“ vypráví.

Tretter musel zmobilizovat síly a podnikání, do kterého investoval posledních 10 let života, přestavět. Najít nové dodavatele zeleniny, kteří budou schopni garantovat stabilní kvalitu nosných surovin, upravit technologické postupy výroby. Investovat. A především inovovat. V Chips Praha zúžili portfolio příchutí a naopak rozšířili produktové řady: k zeleninovým přibyly luštěninové stix či pečené chipsy ze lněných a slunečnicových semínek spojených směsí proteinu.

Jeho osobně však zjevně nejvíc baví vepřové škvarkové křupky. Vyrábějí se, stejně jako tradiční škvarky, z vepřové kůže a obsahují téměř 70 procent proteinu. „Pork Crisps jsou v hispánských zemích velmi oblíbené. Jsem rád, že jsme první a jediní, kdo je tady vyrábí a představuje Čechům,“ říká byznysmen s tím, že Tretter’s od začátku budoval jako inovativní značku, která produkty zavádí na zdejší trh. A toho se hodlá držet i dál.

„Zároveň bylo od začátku mým cílem vybudovat silný komerční produkt. Chci, aby naše „trettersky“ získaly v segmentu snacků stejnou pozici, jakou má například mattonka mezi minerálkami. Aby se značka stala synonymem pro celou kategorii a automatickou součástí běžného nákupního košíku,“ říká Tretter.

„Značka nese naše rodinné jméno, takže mi o to víc záleží na tom, aby prosperovala.“ Proto osobně převzal řízení firmy. Křupavý byznys je rozhodně zajímavý. V Česku se v něm ročně točí 2,5 miliardy korun. Michael Tretter, tradičně nesdílný, pokud jde o čísla, říká, že Chips Praha mají aktuální obrat v desítkách milionů korun. S novými produkty a novým marketingem by do půl roku rádi prolomili stomilionovou hranici.

V Česku dodávají do retězců Globus, Ahold, Kaufland, Metro, DM Drogerie, Makro nebo do vlaků RegioJet, posílit chtějí pozice na evropském trhu, který je geograficky dosažitelný. „V minulosti jsme distribuovali trettersky na Nový Zéland, do Austrálie nebo do Číny. Ale poslední dva roky nás poučily, že cesta k zákazníkovi hraje roli a může mít dopad na kvalitu produktu. Třeba do Šanghaje putují chipsy 65 dnů. Teď vstupujeme do Řecka, což je trh, kde zimní kořenová zelenina není tak známá,“ těší se Tretter s baťovským odhodláním na nové příležitosti.

Reklama
Michael Tretter. Foto: Jiří Turek a Jana Jabůrková

Zároveň připouští, že musel načas zkrotit i další ambice, které s rozvojem značky Tretter’s měl. Před pár lety značka zastřešovala širší sortiment výběrových lahůdek: vedle snacků, které si v Nehvizdech vyrábějí sami, ji doplňovaly ještě čokolády, karamelky, sýry, paštiky či sekt, dodávané od externích výrobců jako privátky. Z tohoto portfolia dnes zůstal pouze francouzský sekt vyráběný na bázi crémantu.

„Asi jsem se příliš rozkročil a v jistou chvíli mi už na všechny aktivity nezbývala energie,“ připouští milovník exkluzivních požitků s tím, že myšlenku prémiového brandu delikates rozhodně neopustil a nové produkty plánuje spustit příští rok.

Některé z nich se možná už zanedlouho objeví v nabídce Tretter’s Concept Storu. O tomto projektu Michael Tretter rovněž mluví delší dobu. Po různých průtazích se nyní prostory prvorepublikového zámečnictví na pražském Starém Městě opravdu rekonstruují a Tretter je přesvědčen, že do tří měsíců otevře vysněný multibrandový obchod pro gentlemany s vybraným a náročným vkusem.

„Chceme se soustředit na hračky pro muže. Když někdo miluje rybaření, najde tu vybavení na ryby ve špičkové kvalitě. Milovník zahradničení si u nás zase pořídí bekovku od Burberry a k tomu holiny a motyčku od anglického prémiového brandu,“ rozzáří se Tretter. Sofistikovaný výběr designových doplňků, delikatesy a k tomu opravna bot a výroba klíčů v kulisách mobiliáře z roku 1898, to je Tretterův sen.

Přitom jeden splněný sen si v letošním náročném roce Michael Tretter už nadělil. Tentokrát kavárenský. Cafe by Tretter’s v obchodním centru Šestka má sice zcela jinou atmosféru než proslulý Tretter’s  bar v centru Prahy, „ale je to první vlaštovka našich kaváren“, připouští činorodý podnikatel. Všechny divize značky Tretter’s by měl v krátké době let scelit hotel. Samozřejmě by Tretter’s.

„Zákazníkům by měl nabídnout charakteristickou identitu značky. Od stylového baru přes exkluzivní butik s prémiovými doplňky pro muže až po vlastní produkty v minibarech.“ Navrhovat interiéry bude zcela jistě sám Tretter. Tak jako tomu bylo u apartmánů, které Tretter’s  Group provozuje na Madeiře, nebo u redesignu obalů na snacky Tretter’s. Michael Tretter má jasnou představu, jak věci kolem něj mají vypadat, a tvrdí, že k životu potřebuje výzvy, které nastartují jeho kreativitu. Na sklonku roku se zdá být nakopnutý až dost.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama