To si tak kráčíte Palackého ulicí v Praze směrem od Lucerny a míjíte lékárnu, Dim Sum Spot, second hand a pak na vás bez varování vybafne Voskovec s Werichem nebo Václav Havel. Za výlohou nového obchůdku značky Bohéma, pro kterou se staly poznávacím znamením trička s podobiznami českých kulturních ikon nebo jejich děl.

Už nějakou dobu ale nezůstává jen u triček a mikin s českými motivy, kterých je v současnosti už na čtyřicet. Přibyly tašky, plakáty, novinkou jsou sklenice s nápisem Jsem Čech/Češka z upcyklovaných pivních lahví nebo kožené doplňky jako taštičky a klíčenky. Vše s odkazem na českou tradici a dědictví.

Růst zaznamenává sortiment, navzdory pandemii rostl i obrat Bohémy, což dovolilo jejím zakladatelům, Elišce a Oldřichovi Neubergerovým, konečně otevřít kamenný obchod. Jenže od značky s filozofií novodobého vlastenectví nečekáte jen hezký vkusně pojatý prostor v centru města. Čekáte, že to bude místo s historickým významem.

Adresa Palackého 7 v tomto ohledu nezklame. Jedná se totiž o MacNevenovský palác, který se v 19. století stal centrem českého obrozenectví a kde žily nejvýznamnější české osobnosti tehdejší doby – František Palacký s Ladislavem Riegerem. Častým hostem tu bývala i Božena Němcová. Psaly se tu dějiny, takže pro Bohému místo jako vysněné.

Prostor si Neubergerovi vybrali také proto, že na přední prodejní část s renesanční valenou klenbou navazuje zadní trakt částečně zastřešeného dvora, který se hodil pro jejich záměr provázat obchod s galerií.

Interiér nového obchodu Bohéma navrhly Adéla Lipár Kudrnová a Petra Stein. Jejich pojetí odráží samotnou podstatu Bohémy a s respektem dává vyniknout původní architektuře domu, současně se ale designérky nebály vložit do ní velice současný mobiliář a pracovat s ostrými barvami. Jakými jinými než červenou, modrou a bílou, odkazujícími k české vlajce a trikoloře. 

V proskleném atriu s kovovými pilíři už je prostředí zklidněné a díky halabalovské pohovce od Modernisty usazené naproti funkční historické kašně zde máte tendenci se usadit, zapomenout na čas a jen v klidu být a rozjímat. A to při pohledu na umělecká díla. Jako první se v galerii Bohéma představují studenti grafického ateliéru, který na plzeňské Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara vede Ditta Jiřičková.

Výstava České dědictví poukazuje na to, že pojmy vlastenectví a dědictví vnímáme každý zcela subjektivně podle toho, kdy, kde a za jakých podmínek jsme vyrostli, ale zároveň jsou přesně tím, co nás spojuje. Vystaveny jsou grafiky odkazující na slavnou českou avantgardu, umění, vynálezy, významné osobnosti českých dějin, ale i díla zaměřující se na vtip a nadsázku, které jsou pro Čechy tak příznačné.

„Budeme rádi, když tento unikátní prostor znovu oživí svou přítomností lidé zajímající se o češství tak, jak tomu bylo na tomto místě před více než 200 lety. Lidé totiž dají lásku k vlasti rádi najevo, pokud tak mohou učinit elegantním způsobem,“ vysvětlují Neubergerovi svůj záměr založení galerie, ale i samotné značky, které se datuje rokem 2018.

Při oslavách sta let od založení republiky Neubergerovi chtěli dát najevo, že si váží své vlasti, svobody a českého národa, ale nenašli žádné oblečení, které by reflektovalo češství s dávkou pokory, úcty a vkusu zároveň. 

Těsně před slavnostním otevřením obchodu a galerie jsme se Elišky a Oldřicha stačili zeptat na pár dalších podrobností.

Jaké motivy na tričkách jsou nejnovější, jak je vybíráte?

Na konci dubna jsme představili deset nových motivů na tričkách. Pět z nich je již k dispozici na prodejně i e-shopu, ostatní budou dostupné v průběhu léta. Nejnovějšími motivy v naší nabídce tak jsou Sokol, Teige, Jawa, Toyen a Štýrský. 

Výběr motivů se snažíme mít různorodý, aby měl každý možnost si zvolit, co je mu nejbližší. V nabídce tak máme historické fotografie nalezené v archivech, ikonické malby, nevšední ilustrace nebo grafiky od českých autorů, které vznikly pro Bohému.

Zákazníky se snažíme do procesu zapojovat, zajímá nás, co nebo koho by rádi nosili na tričku. V předchozích letech měli možnost o nových motivech i hlasovat, což mělo velký úspěch. Každý den nám zasílají skvělé tipy, za které jsme moc rádi, a jejich přání se snažíme vždy alespoň částečně promítnout v každé sérii nových motivů. 

Mezi novinkami jsme zaregistrovali i retro turistické plakáty, dětské artikly, nápojové sklo. Do jakých oblastí je v plánu se ještě rozšiřovat a kdo doplňky pro Bohému vyrábí?

Veškeré produkty, které máme v nabídce, odkazují na naše české dědictví v jeho různých podobách. Spolupracujeme s malými řemeslníky napříč celou republikou. V tomto roce bychom rádi rozšířili nabídku v papírenském sortimentu, výběru knih s českou tematikou a samozřejmě dále pokračujeme v tvorbě a hledání nových motivů na trička.

 A jaké další výstavy ve své nové galerii plánujete? 

Galerie má naplánovány výstavy až do poloviny příštího roku. Každé tři měsíce se tak výstavní prostor obmění. Současné grafiky studentů z ateliéru grafického designu Sutnarky v létě nahradí ilustrace a na podzim krásná fotografická výstava, která vzniká ve spolupráci s kurátorem z Moravské galerie v Brně. 

Motivy češství a národního bohatství v Bohémě zatím čerpáte výhradně z minulosti. Koho byste vybrali ze současnosti? 

Na našich motivech záměrně najdete pouze nežijící osobnosti z minulosti, u kterých je zřejmý jejich odkaz, výsledky práce či životní postoje. O zařazení žijících osobností do nabídky Bohémy tedy neuvažujeme.