skip to main content
Breaking News

Nejméně aut od roku 2010. Výroba v Česku klesla téměř o 18 procent

Tuzemská výroba osobních aut v prvních dvou měsících roku klesla meziročně o 17,6 procenta na 170 378 vozů. Je to nejméně od roku 2010. Důvodem jsou přetrvávající výpadky na trhu s polovodiči, omezení výroby některých modelů ve Škoda Auto v důsledku požáru i reorganizace výroby v Toyotě. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.

V lednu došlo k meziročnímu poklesu výroby o téměř 18 procent a snížil se i podíl produkce elektromobilů. V únoru byl celkový meziroční pokles ještě markantnější. Automobilky vyrobily 77 721 vozů, tedy téměř o čtvrtinu méně než v únoru 2021, kdy se ještě naplno neprojevila polovodičová krize.

„Vývoj v prvních dvou měsících letošního roku ukazuje další výrazný pokles výroby. Oproti loňskému „covidovému“ roku bylo vyrobeno o 36 tisíc vozidel méně. Pro představu to je, jako kdybychom v předkrizových letech úplně zastavili produkci na téměř dva týdny,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Reklama

Data ze začátku roku podle Petzla ještě neodrážejí dopady ruské agrese na Ukrajině. V důsledku dalšího narušení dodavatelských řetězců a vážného nedostatku surovin tak opět očekává stagnaci.

„Je nezbytné ve spolupráci s vládou diskutovat možná opatření, která pomohou firmám složité období překonat. Jde zejména o uvedení kurzarbeitu v praxi nebo zajištění dlouhodobé bezpečnosti a predikovatelnosti dodávek energií a surovin včetně jejich cen,“ dodává Petzl.

Z trojice tuzemských automobilek zatím pouze závod jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích vykazuje růst. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vyrobila o 21,6 procenta méně než v loňském roce a kolínská Toyota vykazuje propad nejvýznamnější, a to o 51,4 procenta.