skip to main content

Nejmladší kreativní ředitel českého módního byznysu. Jan Černý oživí tradiční značku Kara

3 minuty čtení

Kara je jedním z mála poválečných podniků, které přežily 90. léta. Tradiční značka kožené a kožešinové módy a doplňků teď dostává nový vítr do plachet. Do 20. let 21. století vstupuje s novým kreativním ředitelem, teprve šestadvacetiletým designérem a letošním členem výběru 30 pod 30 Janem Černým.

Mladý návrhář se během několika let vypracoval z neznámého studenta fashion designu ze Zlína na nejsledovanější hvězdu mladé módy v Česku. Jeho redesign klasické české pracovní boty Prestige je „must-have“ všech teenagerů a figuruje ve finále prestižních cen Czech Grand Design.

Černého přehlídky na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku přitahují vedle stovek mladých fanoušků i zájem mezinárodních médií, od Vogue až po Hypebeast. Loni navíc nasbíral cenné zkušenosti na půlroční stáži u luxusní značky Louis Vuitton, kde nahlédl pod ruce slavnému designérovi Virgilu Ablohovi. 

Reklama

Černého talentu, pracovitosti a tahu na branku jsme si evidentně nevšimli jen my ve Forbesu. Zaujal i podnikatele a investora Michala Mičku, který ho oslovil ke spolupráci na proměně značky Kara. Mička v posledních dvou letech vedle Kary koupil také Pietro Filipi nebo práva na prodej francouzského prádla Etam. Pod hlavičkou C2H provozuje v Česku a na Slovensku přes 80 kamenných prodejen tří zmíněných značek.

„Karu jsem před dvěma lety kupoval ve skvělé kondici. Měla vysokou profitabilitu, ale zároveň jí úplně chyběl management, nedělal se marketing. Řekl jsem si, že to je skvělá šance značku omladit a zefektivnit,“ říká Michal Mička. Nový život chce do značky s historií od roku 1948 vdechnout právě s enfant terrible české streetové módy Janem Černým.

Černý se ze všeho nejdřív pustil do rebrandingu a nové podoby loga, o které se postaralo Studio Najbrt. Jednoduché a citlivé řešení výrazných fontů naznačuje respekt k historii a tradičním hodnotám značky. „Karu vnímám jako brand s dlouhou tradicí a velkým prodejním zásahem. Rád bych celkový vizuální koncept značky posunul, aby byla relevantní i pro mladší zákazníky a zahraniční trh,“ popisuje Černý. 

Dotek mladého designéra už je zřetelný z komunikace na sociálních sítích nebo z nové kampaně od fotografa Benedikta Renče. Kolekci na jaro a léto Černý osvěžil energickou žlutou a dalšími citlivě zvolenými barvami, které poutají pozornost k ikoničnosti a nadčasovosti zvolených produktů v centru jeho zájmu. 

„Soustřeďuju se na základní kusy šatníku, jako je klasický trenčkot, křivák inspirovaný 80. lety nebo bunda bomber. V oděvech i doplňcích čerpám z historických archivů značky,“ popisuje rozjezd práce na nové podobě Kary Jan Černý. Naplno se vliv teprve šestadvacetiletého kreativního ředitele projeví až v kolekci podzim/zima 2020, která se představí v podzimních měsících.

Zdá se, že sázka na inovaci a mladé designérské jméno zatím pro Karu funguje, přestože se majitel a CEO Michal Mička podle svých slov zpočátku bál reakcí starších konzervativních zákazníků. „Když jsem přemýšlel nad tím, jak dynamické mají být proměny značky, byl jsem velmi opatrný. Teď se ale ukazuje, že obavy nebyly namístě. I starší a konzervativnější zákazníci uvítali změnu a vyšší kvalitu designu. Za poslední dva roky se tržby posunuly z 340 milionů na 400 milionů korun,“ popisuje Michal Mička.

Reklama

Kara má aktuálně 10 obchodů na Slovensku a 30 v Česku. K základním produktům patří péřovky s kožešinovými lemy, kožené bundy a kabelky. Klientela je mezinárodní, s převahou českých, slovenských, ruských a německých zákazníků. K mladším zákazníkům a na nové zahraniční trhy teď Kara zkouší proniknout přes online, nově spolupracuje s e-shopy jako Different nebo Zalando.

V době, kdy se řada světových módních značek a platforem odklání od pravých kožešin, je i pro Karu zásadní téma etiky a udržitelnosti. „Spolupracujeme s agenturou, která velkým značkám radí v udržitelnosti. Společně s nimi postupně nastavujeme všechny procesy tak, aby byly transparentní a odpovědné vůči společnosti,“ říká Michal Mička. A dodává, že kožešiny jsou pro Karu jen doplňkový sortiment. Nejčastějšími materiály jsou kozí a ovčí kůže.

Focení první kolekce Jana Černého pro značku Kara | Foto Kara

„Osobně si myslím, že jsou důležité informace. Zákazník chce vědět, odkud kůže pochází a jak se se zvířaty nakládá. Kůži vnímám jako udržitelný materiál v tom smyslu, že je velmi trvanlivá a dobře stárne. Pokud vytvoříme krásné a nadčasové kusy dámského a pánského šatníku, budou se v rodině předávat a dědit z matky na dceru a z otce na syna,“ vysvětluje svůj pohled na věc Jan Černý.

S trvanlivostí úzce souvisí i péče, na které si Kara dává záležet. Zákazníkům radí a směruje je do spřátelených čistíren s profesionálním ošetřením pro maximální trvanlivost a funkčnost kožené módy. Podle slov Jana Černého může kvalitní kožený produkt se správným zacházením vydržet desítky let.

Vedle práce kreativního ředitele pro Karu se chce mladý designér dál věnovat i vlastní značce Jan. „Dělat dvě věci zároveň mi vyhovuje, dává mi to zajímavý nadhled. Zatím to funguje dobře a baví mě to, je to super výzva,“ říká Jan Černý. Aktuálně připravuje prezentaci své kolekce na podzim a zimu 2020. Jeho přehlídka patří k těm nejočekávanějším v programu březnového Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku.

Reklama
Reklama