Pět let vývoje a dva roky testování dospěly do cíle. Nejrychlejší české auto schopné jet rychlostí přes 300 kilometrů za hodinu si převzal první majitel.
Praga Bohema je ambiciózní projekt, který se začíná naplňovat. Téměř přesně před dvěma roky jeho autoři ukázali, na čem předchozích pět let pracovali – v podzemní garáži ve Vysočanech před pár novinářů postavili prototyp supersportu, který se kromě závodních tratí může prohánět i v běžném provozu. Což se teď bude skutečně dít.
„Jsem hrdý na to, co jsme dokázali. Naše cesta neukazovat koncept, neslibovat, ale ukázat až prototypové auto z 95 procent identické s finálním se ukázala jako správná. A navíc předat první zákaznické auto jen dva roky po představení prototypu není ve světě supersportů běžné,“ říká Tomáš Kašpárek, majitel značky Praga.
První pragovka ale možná překvapivě nezůstává doma v Česku. První hypersport, který vyjde na 36 milionů korun bez daně, si bude užívat sběratel aut z Nizozemska. Detaily o něm společnost Praga nezveřejňuje.
„Mohu jen říct, že ho zaujal náš přístup, kdy jsme světu ukázali už téměř hotové auto, ne jen koncept či maketu. Jedním z rozhodujících momentů, a to i hodně emočním, pak bylo, když jsme ho svezli na okruhu ve Spa, kde zažil, co naše auto dokáže,“ vzpomíná šéf marketingu pragovky Ivan Krákora.
K dokonalému dojmu, který vedl až ke koupi auta, přispěl i řidič, který ve Spa seděl za volantem. Tým, který se na vzniku auta podílel, totiž při vývoji vsadil na zkušenosti bývalého závodníka formule 1 Romaina Grosjeana nebo Bena Collinse, jehož motoristický svět zná hlavně pod krycím jménem The Stig.
Ano, jde o testovacího jezdce britského pořadu Top Gear, jehož skutečná identita byla dlouho tajemstvím. A právě Collins byl tím, kdo prvního zákazníka svezl.
O schopnostech hypersportu poháněného šestiválcovým motorem se dvěma turbodmychadly s objemem 3,8 litru, odvozeným od Nissanu GT-R a nastaveným na výkon sedm set koní, toho ale jednoznačně nejvíc ví tovární testovací jezdec a závodník Josef Král.
Za volantem dvou prototypových pragovek v uplynulých dvou letech strávil stovky hodin, během kterých s celým týmem hledal ideální nastavení během testů odehrávajících se na okruzích v Evropě, USA i na Středním východě.
Během této doby, kdy testovací auta ujela v součtu tisíce kilometrů, se dolaďovaly stovky detailů včetně například toho, jak dodržet ambiciózní cíl ohledně váhy. Zatímco některé další supersporty dneška váží až dva tisíce kilogramů, Praga se hnala za tím, aby nabídla jeden z nejlehčích supersportů na trhu. Výsledkem je hmotnost, která nepřesahuje jednu tunu.
Praga Bohema už jednoho zákazníka má. Další vozy pak podle Kašpárka mají zamířit v následujících měsících k zákazníkům v Evropě a USA v tom pořadí, jak podepsali kupní smlouvu a složili zálohu.
Od složení zálohy až do předání uběhne jeden rok, kdy se auto kompletuje. Společnost Praga má v plánu v omezené sérii vyrobit 89 kusů Bohemy. Pokud se tyto plány podaří naplnit, dá se předpokládat, že stejně jako u jiných značek vyrábějících supersportovní vozy přibudou i speciální série.
„Umím si představit takovou, která bude mít 950 koní a 950 kilogramů,“ uvažoval před dvěma lety šéfinženýr projektu Jan Martínek.
Neměl by to být zásadní problém. O modifikaci motoru se pro Pragu postarala společnost Litchfield Engineering, která se na tento úkol specializuje. Její inženýři tento konkrétní motor dokážou naladit tak, že z něj vydolují výkon až 1600 koní. Do takového extrému ale Praga zcela jistě nepůjde.
Nastavení výkonu dvoumístného auta, které kromě závodních tratí může vyrazit i do běžného provozu, samozřejmě nebylo jediným z hlavních úkolů. Vnitřek karbonového monokoku tak řidiči nabídne pozici za volantem, která připomíná pozici pilotů formule 1.
Sedačka, volant i pedály jsou nastavitelné. Posádku po usazení obklopí alkantara kombinovaná s kůží. Řešila se samozřejmě i aerodynamika stroje, který nabízí maximální rychlost 317 kilometrů za hodinu.
Futuristický design Bohemy, vytvořený slovenským designérem Jurajem Mitrem, při rychlosti 250 kilometrů za hodinu generuje přítlak více než devět set kilogramů. Aerodynamické testy mimochodem proběhly také ve větrném tunelu jedné ze stájí formule 1. Kompletování objednaných kusů Pragy Bohema ale probíhá v moravských dílnách automobilového závodníka Romana Kresty.