Tentokrát oficiálně. Značka Jaguar v Miami ukázala, jak si představuje vlastní budoucnost. Nezahazuje přitom minulost, jak se v posledních dvou týdnech zdálo. Názvem designového konceptu, způsobem jeho uvedení i barvou použitou na jednom z vozů.
V roce 1961 Jaguar přišel s revolucí. Na autosalonu v Ženevě tehdy pod světla ramp postavil dvě auta pojmenovaná Jaguar E-Type. Během krátké doby se z tohoto modelu stala ikona automobilismu a možná ještě víc designu.
V něco podobného Jaguar podle všeho věří i teď, ve chvílích, kdy znovu ve dvou kusech představil Jaguar 00. Nebo pro ty, kteří tápou, jak se k označení postavit: elektrický Jaguar zero-zero.
„Model 00 je čistým vyjádřením nové kreativní filozofie značky Jaguar. Je to výsledek odvážného, neomezeného tvůrčího myšlení a neochvějného odhodlání. Je naším prvním hmatatelným projevem a základním kamenem nové rodiny vozů Jaguar, která bude vypadat jinak, než jste ve světě automobilů kdy viděli,“ okomentoval novinku Gerry McGovern, kreativní ředitel mateřské automobilky JRL, která v sobě kromě značky Jaguar ukrývá eště značku Land Rover.
Lidé z Jaguaru u studie modelu 00 vsadili ještě na vícero způsobů, jak se vrátit k minulosti. Jedním z prostředků se stala i barva. Zatímco vůz s barvou Miami Pink vzdává poctu pastelovým barvám typické architektury Miami ve stylu art deco, modré auto v odstínu London Blue je inspirované opálově modrostříbrnou barvou, která byla v šedesátých letech často spojována s už zmíněným modelem E-Type.
A náhoda samozřejmě není ani název. „Type“ odkazuje na vícero modelů, které toto slovo měly v minulosti v názvu. První nula je pak obrazem nulových emisí elekromobilu, zatímco druhá dává najevo, že jde o nové GT představující úplný začátek nové modelové linie.
Tolik příběhy propojující minulost s budoucností, ale jaký je předobraz na konec příštího roku chystaného GT kupé? Každopádně jiný, než na co je svět automobilů zvyklý. To platí.
Kdo se ale bude nutně snažit hledat něco podobného, co už po silnicích jezdí, dovolím si nahodit kombinaci dvou světů, které k sobě mají blízko asi jako ruský prezident Vladimir Putin a tibetský duchovní vůdce dalajlama – na mysli mi totiž vyskakuje kupé Rolls-Royce Spectre a Tesla Cybertruck.
Koncept Jaguar 00 má zatím takzvané „motýlí“ dveře, které se vyklápějí směrem vzhůru. Jestli to tak zůstane i u produkční verze, je zatím ve hvězdách. Na několika místech včetně interiéru je použita mosaz, jež má ušlechtilý úkol – stárnout a získávat jedinečnou patinu.
Puristicky čistá palubní deska, která kopíruje design lamel použitý na zadní i přední části auta, ukrývá jeden široký displej před řidičem a druhý před spolujezdcem. Pokud auto stojí, nejsou vidět.
Pokud jsou potřeba, tiše z palubní desky vyjedou. Technika nemá být podle Jaguaru to, co na sebe strhává pozornost. „Technologie mají zážitek umocňovat,“ říká Tom Holden, šéf designu interiéru.
Bez techniky, byť umně skryté, to ale samozřejmě nejde. Noví majitelé elektrického auta, jehož cena by podle informací britského magazínu Top Gear měla začínat zhruba na čtyřech milionech korun, se tak budou moct těšit na nejvýkonnější Jaguar stoleté historie značky.
Podle Gerryho McGoverna padne hranice jedné tisícovky koní. Kapacita baterií pak zařídí dojezd až 770 kilometrů a velmi pravděpodobně osmisetvoltová platforma JEA (Jaguar Electrical Architecture) se postará o rychlé dobíjení, při němž auto dokáže za patnáct minut doplnit energii na 320 kilometrů.
Jak už šéf Jaguaru nedávno naznačil, auta této značky se budou prodávat v jiném stylu než doposud. Nejlépe si to asi představí ti, kteří chodí nakupovat do obchodů luxusních značek v Pařížské ulici a na podobných bulvárech dalších metropolí.
Část showroomů Jaguaru, které se promění, zůstane. Automobilka je ale doplní ještě širší sítí globálních luxusních prodejen. První vznikne v samém srdci módního světa, v 8. pařížském obvodu.
„Jaguar netouží po tom, aby ho všichni milovali. Některým se může líbit už teď, někdo se do něj zamiluje později a někomu se nemusí líbit nikdy. A tak je to v pořádku, protože takhle neohrožená kreativita ve výsledku funguje,“ uvedl v závěru prezentace Gerry McGovern. Teď bude pro Jaguar zásadní, aby první dvě skupiny převážily tu třetí.