Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 tisíc vozů nižší. Oznámilo to dnes Sdružení automobilového průmyslu.
Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům prodloužily tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni, celkově ale produkce za osm měsíců vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů.
V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zastavila. Celková produkce přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U značky Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.
„Situace v automobilovém průmyslu se nelepší, spíše naopak. V
Malajsii byla dočasně pozastavena výroba u klíčových dodavatelů čipů
kvůli opatřením proti šíření koronaviru. Dodávky byly ovlivněny také
problémy v logistice například kvůli uzavření některých velkých čínských
přístavů. V důsledku toho nemohli někteří výrobci nejen v Česku
realizovat poptávanou produkci. Odhadujeme, že kvůli chybějícím čipům
nebude v tuzemsku vyrobeno zhruba 140 tisíc vozidel, o která by jinak
zákazníci měli zájem,“ uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
Zároveň je podle sdružení patrný trend zvyšující se poptávky po
elektrických vozidlech, především na exportních trzích. Celkově překonal
počet vyrobených elektromobilů a plug-in hybridů desetiprocentní podíl,
když se proti výsledkům z prvního pololetí zvýšil o 0,9 procentního
bodu na 10,5 procenta. V srpnu bylo elektrifikováno každé páté vozidlo
vyrobené v ČR. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 46.139 a plug-in
hybridů 34.920.