skip to main content
Český byznys

Nejtěžší i nejlepší rok. Conteg Group se vyplácí sázka na domácí výrobu

Před sedmadvaceti lety začínala česká rodinná průmyslová skupina Conteg Group u výroby rozvaděčů. Dnes dělá rozvaděče stále – ovšem vedle nich také chlazení, napájecí panely, vyvazování a spoustu dalších věcí ze svého už 140stránkového katalogu, kterými vybaví datové centrum od sklepa po střechu.

Skupina dnes patří ke stěžejním evropským výrobcům rozvaděčů, chlazení a další výbavy související s datovými centry. Vloni se pustila rovněž do e-commerce v podobě výdejních boxů OX Point.

Za sebou má nyní obtížný rok, na němž se podepsala globální situace v návaznosti na pandemii covidu-19 – především zpoždění dodavatelských řetězců. Za vysokého nasazení se jí ovšem podařilo dramatickou situaci vyřešit a do budoucnosti se dívá s bojovným optimismem.

„Rok, ve kterém pandemie začala, byl pro nás historicky nejúspěšnější,“ ohlíží se spolumajitel a šéf společnosti Vít Voláček za rokem 2020, kdy se celé pandemické soukolí dalo do pohybu a Conteg Group vykázal tržby zhruba 1,3 miliardy korun.

Skutečné problémy přišly teprve vloni. „2021 byla největší výzva v mém životě. Co do té doby fungovalo celé dekády, náhle ze dne na den fungovat přestalo,“ vysvětluje Voláček.

Karantény, nemoci, obrovské trable v dodavatelských řetězcích. „Od začátku roku se ruku v ruce s tím objevil bezprecedentní nárůst v cenách materiálu – zvlášť plechu, který v největší špičce narostl skoro třikrát během několika málo měsíců,“ říká Voláček.

Conteg Group si zakládá na tom, že během roku nezdražuje. V roce 2021 ovšem nezbylo než zdražit čtyřikrát. Než se zakázka, objednaná za nějaké peníze, dostala do skladu, její nákupní hodnota vzrostla. „Ukočírovat nákladovou stránku byl tak pořádný kus práce,“ konstatuje šéf firmy, vyvážející v současnosti své produkty do šedesáti zemí.

Reklama

Ve stejné situaci rozklížených dodavatelských řetězců měla ale česká firma také jednu zásadní výhodu. „Devadesát procent materiálu nakupujeme v Evropě, takže ta zpoždění se nás zase tolik nedotkla,“ říká Voláček. Kvůli prodlužujícím se termínům však bylo potřeba navýšit sklady.

„Běžně se totiž začalo stávat, že výrobci, kteří měli dodací termín čtyři týdny, začali dodávat za dvanáct, osmnáct, dokonce i třicet týdnů,“ vypočítává. A tak Conteg Group během kritického roku 2021 investoval do zdvojnásobení kapacity svých tuzemských skladů více než sto milionů korun. „To byl jediný způsob, jak pokrýt poptávku našich zákazníků a kontinuálně být přitom schopni vyrábět,“ dodává šéf Contegu.

Předplatné Forbesu

Výsledek je zřejmý na blížící se účetní uzávěrce. Nekonsolidovaný obrat Conteg Group se za loňský rok pohybuje kolem 1,6 miliardy korun, což znamená třicetiprocentní nárůst oproti předcházejícímu období.

„A pokud jsme vloni rostli o 400 milionů korun, počítáme do letoška s tím, že budeme v dalším čtvrtinovém růstu pokračovat.“

Závisí to především na akvizicích, jejichž charakter pro tuto chvíli zůstává tajemstvím. „Prozradit ale můžeme alespoň to, že bychom rádi zachránili pár tradičních českých firem,“ naznačuje šéf skupiny, která v současnosti zaměstnává kolem pěti set lidí a hlasitě si zakládá na výrobě v České republice, kde má trojici závodů.

V zamýšleném navýšení obratu by měl sehrát zásadní roli také rozjezd boxů OX Point, v nichž se potkává všechno, co Conteg Group umí: disponují vlastním hardwarem, rozvody, chlazením, instalací i „plechařinou“.

„Máme podepsáno na pět set míst v Česku, která chceme do konce roku osadit,“ říká Vít Voláček o projektu, který bude jako první svého druhu otevřen všem dopravcům i e-shopům.