Nápojářské skupině Kofola v letošním prvním čtvrtletí vzrostly tržby meziročně o 350,5 milionu korun na 1,51 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA jí stoupl o 20,7 milionu na 111,8 milionu korun. Skupině pomohlo ukončení koronavirových omezení a otevření trhu. Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě.

Generální ředitel Kofoly Jannis Samaras uvedl, že skupina vstoupila do letošního roku s odhodláním maximálně využít otevření trhu a zrušení dlouhodobých omezení.

Prodeje byly od počátku roku velmi dobré, zlepšovaly se, a březen byl v Česku a na Slovensku pro Kofolu dokonce nejlepší v historii. Tržby dosahují a ve vybraných segmentech i překračují předcovidové prodeje roku 2019.

„Obchodní úspěch byl z druhé strany ovlivněn výrazným růstem nákladů. Ten zvládáme kompenzovat finanční disciplínou i nezbytným zdražením,“ uvedl Samaras. Válečný konflikt na Ukrajině podle něj z pohledu hospodaření znamená pro Kofolu, aby byla dál obezřetná na výdajové stránce a zajistila si do budoucna dostatek surovin pro výrobu.

Na meziročním růstu tržeb se podílely všechny části skupiny. „Za pozitivním startem letošního roku navíc není jen opět otevřený trh. Podílí se na něm také uvedení celé řady novinek, které jako vždy sledují aktuální trendy na trhu nebo podporují dlouhodobou strategii firmy,“ uvedl finanční ředitel Skupiny Kofola Martin Pisklák.

Jedním z trendů, který je v segmentu slazených nápojů výrazný, je podle Kofoly snižování obsahu cukru. Na to Kofola reagovala dvěma novinkami – snížením obsahu cukru v ochucených Kofolách řady MéněVíce, které nyní obsahují o třicet procent méně cukru, a novou verzí Royal Crown Coly No Sugar, která je zcela bez cukru.

Kofola se na Slovensku výrazně podílela na letošním zavedení zálohového systému PET lahví a plechovek. O zavedení zálohového systému usiluje také v Česku.

Kofola také v projektu Cirkulka zahájila výrobu skleněných vratných litrových lahví, které se od konce března začaly objevovat v prvních obchodech v Česku i na Slovensku.

„Náš výhled na rok 2022 zůstává nezměněný. Provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,08–1,2 miliardy korun, dvouciferný růst tržeb a zadluženost kolem trojnásobku EBITDA,“ uvedl Pisklák.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má jedenáct výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex.

Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř dva tisíce zaměstnanců.