Fenomén Beat Saber neustává ani rok po vydání finální verze hry, která uchvátila i diváky slavné talkshow Jimmyho Fallona. Rytmické šermování svítícími meči se stalo historicky nejúspěšnější hrou pro virtuální realitu a notně přikrmilo prodeje VR systémů jako Oculus Rift nebo PlayStation VR, jejichž úspěch se jinak drží za očekáváním.

Beat Saber mluví univerzálním jazykem hudby a pokračuje v nejlepší tradici rytmických titulů, jako byl legendární Rez pro PlayStation 2 nebo oblíbené party hry ze sérií Dance Dance Revolution a Guitar Hero. Jejich odkaz se česko-slovenskému týmu, na jehož počátku stáli dva nezdolní kamarádi Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár, podařilo přenést do třetího rozměru: s nasazenou virtuální přilbou se ocitáte „uvnitř“ neonového světa, ve kterém do rytmu zvolené skladby trefujete nalétávající kostky.

Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár
Ján Ilavský a Vladimír Hrinčár, tvůrci původní verze Beat Saberu

Jednoduchý princip vás díky vybroušenému zpracování a kouzlu virtuální reality snadno pohltí. A k tomuto pohlcení můžou napomoct i speciální batohy, pulzující basovými frekvencemi přímo do vašeho těla. Podobná řešení nejsou ničím novým, ale nově se objevil model vyrobený firmou SUBPAC v limitované edici právě pro Beat Saber.

Jeho výjimečnost se nedrží jen v kosmetické rovině, ale obsahuje vylepšené převodníky energie, které mají přesněji reprodukovat fyzický dojem z přehrávané skladby. Cílem přitom nejsou jen hráči a hráčky, kteří chtějí přikrmit svůj audiovizuální zážitek, ale například i uživatelé z řad neslyšících.

Beat Saber verze batohu SUBPAC

Ti mohou hudbu vnímat právě pomocí vjemu přenášeného dotekem – jen se vás namísto něčí ruky „dotýkají“ přímo zvukové frekvence, které právě batoh pomáhá přenášet přímo do vašeho těla. Kdo si ale nepospíšil, tomu už limitovaná edice stihla utéct: za zhruba sedm tisíc korun se okamžitě vyprodala, a dalším zájemcům tedy nezbývá než počkat na uvedení verze regulérní.

Úspěch obrandované limitky ale znovu poukazuje na fenomén Beat Saberu jako takového. Bublina virtuální reality, nafouklá technologickým pokrokem, sice dávno splaskává, ale díky česko-slovenským vývojářům stále září naděje jejího masového potenciálu.