Dlouho se o tom spekulovalo, teď je to jisté. Výrobce sportovních aut Porsche míří na burzu. Dostat ho tam chce koncern Volkswagen, pod který úspěšné Porsche AG patří.
Hodnota stuttgartské automobilky by vstupem na burzu mohla podle analytiků dosáhnout až 90 miliard eur. Volkswagen si od možného IPO slibuje, že získá peníze na financování digitalizace a rozvoje elektroaut.
Jestli nakonec Porsche na burzu skutečně půjde, bude záležet nejen na vedení Volkswagenu. Klíčové „jawohl“ musí zaznít i z Porsche SE – nejvlivnějšího akcionáře koncernu a zároveň holdingové společnosti, ve které sdružují své podíly rodiny Porsche a Piëchových.
V klíčových bodech si prý obě strany rozumí a jednání jsou podle deníku Handelsblatt v pokročilé fázi. Souhlasit bude muset i Dolní Sasko, které je také akcionářem Volkswagenu. Podle německých médií se tak zdá, že cesta Porsche na burzu sice nemusí být nejrychlejší, ale do cíle se automobilka zřejmě dostane.
Inspirací pro Volkswagen je italské Ferrari, které se obchoduje na newyorské a milánské burze od roku 2015 a od té doby hodnota jeho akcií vzrostla o více než 300 procent.
Porsche loni nezasáhl nedostatek čipů a vydělalo skoro šest miliard eur. Pokud by se vstupem na burzu jeho ocenění dosáhlo očekávaných devadesáti miliard eur, dostal by se tak výrobce sporťáků téměř na stejnou hodnotu, jako má dnes jeho mateřský koncern Volkswagen.
22. 2. 20221 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.