Evropská komise zablokovala plánované spojení jihokorejských výrobců lodí Hyundai Heavy Industries a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Transakce by podle ní narušila hospodářskou soutěž a vedla k růstu cen velkých plavidel pro přepravu zkapalněného zemního plynu. Spojením podniků by býval vznikl největší výrobce lodí na světě.

Společnost Hyundai Heavy Industries oznámila dohodu o převzetí rivala Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering už v roce 2019. Spojení podniků by podle Evropské komise vytvořilo největšího hráče v odvětví s tržním podílem minimálně 60 procent a omezilo hospodářskou soutěž ve výrobě velkých lodí pro přepravu LNG.

„LNG přispívá k diverzifikací zdrojů energie pro Evropu, čímž posiluje energetickou bezpečnost,“ uvedla místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, která má na starosti hospodářskou soutěž. Upozornila, že po velkých lodích pro přepravu LNG je velká poptávka ze strany evropských dopravců.

„Fúze by snížila počet dodavatelů a zvýšila ceny velkých lodí pro přepravu LNG. Proto jsme fúzi zakázali,“ dodala. Ceny zemního plynu v Evropě od začátku loňského roku výrazně vzrostly. V poslední době se do Evropy na lodích vozí i více LNG ze Spojených států.