I když koncern Volkswagen prochází pořádnou krizí, šéf Škody Auto Klaus Zellmer zůstává pozitivně naladěný. Česká značka má největší nabídku modelů v historii, v prodejích v Evropě přeskakuje jednoho konkurenta za druhým a velmi dobře se jí daří prodávat i elektromobily. Na Škodu Enyaq čeká padesát tisíc zákazníků, na nový Elroq, který ještě ani nevyjel na silnice, dvacet tisíc.

V Evropě Škoda Auto roste více než celkový trh. Tržby meziročně vyskočily o 3,4 procenta, provozní výsledek o 34,8 procenta a rentabilita tržeb dosáhla 8,3 procenta. Na starém kontinentu aktuálně není žádná z konkurenčních značek, které by se mohly pochlubit podobnými čísly. A pozitivní růst má dál pokračovat.

Pomoci tomu má i nová elektrická Škoda Elroq, kterou Zellmer novinářům přijel osobně představit na Mallorcu, kde proběhly i první jízdnií testy.

„Je to auto, které je velmi důležité. Nejen proto, že přináší nový designový jazyk Modern Solid,“ zdůraznil CEO Škody Auto. Zellmer si od Elroqu totiž slibuje vysoké prodeje, které překonají i především v západní Evropě úspěšnou Škodu Enyaq, která se za poslední dva měsíce na důležitém německém trhu mezi elektromobily stala jedničkou.

„Máme Enyaq, teď máme Elroq, další v řadě bude Epiq za 25 až 26 tisíc eur, který ukážeme v příštím roce a v roce 2026 se začne prodávat. Další pak bude sedmimístný vůz, který je z mého pohledu také extrémně zajímavý,“ popsal elektromobilní jízdu Škodovky její šéf.

Už víte, kdy budete vyrábět jen elektromobily?

Nikdy jsme neoznámili konečný termín, kdy přestaneme nabízet vozy se spalovacími motory. Dlouhodobě říkáme, že jsou to zákazníci, kteří si sami volí auto podle svých preferencí. Termín je tak určen politickým rozhodnutím (podle evropských úřadů nebude spalovací motory prodávat od roku 2035, pozn. redakce). Do té doby chceme nechat zákazníky, aby si vybrali mezi elektrickými, hybridními nebo naftovými vozy. Chceme, aby si volili i mezi velkými vozy jako Kodiaq nebo malými vozy, jako je Fabia. 

Cítíme, že to je správná strategie, což je také vidět na úspěšném tažení Škody Auto. V roce 2022 jsme v Evropě byli desítkou, v roce 2023 jsme byli sedmičkou a v roce 2024 jsme čtvrtou nejprodávanější značkou. Máme největší modelovou řadu, jakou kdy automobilka Škoda měla.

Důležité také je, že od jiných značek dokážeme přebrat zákazníky. Platí to speciálně o segmentu elektromobilů. U Elroqu ještě uvidíme, ale Enyaq si z pětasedmdesáti procent pořizují zákazníci, pro které je to první škodovka.

Jaký je podíl elektromobilů na vašich celkových prodejích?

Nyní máme jen Enyaq a Enyaq Coupé, které dělají zhruba deset procent prodejů.

Jaké číslo očekáváte za pět let?

Nyní se můžeme bavit nanejvýš o příštím roce, kdy se naplno rozjede prodej modelu Elroq, který se pohybuje v segmentu kompaktních SUV. Tento segment má v Evropě obrovský potenciál. Je to také auto, které bude hrát výraznou roli v tom, abychom plnili emisní požadavky Evropské unie. Cokoli mezi současným stavem a dvaceti procenty bude výsledkem Elroqu. To je údaj, jehož chceme v roce 2025 dosáhnout.

Je současný desetiprocentní podíl Enyaqu dostačující?

Je to dost, protože Enyaq je čtvrtý nejprodávanější elektromobil v Evropě za celý rok, a viděli jsme, jak skvěle se Enyaq prodával v září a v říjnu v Německu. Enyaq si vede velmi dobře, obzvlášť, když si vezmete, že celkový podíl elektromobilů na evropském trhu je patnáct procent.

Jaký podíl elektrických aut potřebujete, abyste se vyhnuli pokutám za nedodržení emisí?

Je velmi těžké na to odpovědět jen ve vztahu k elektromobilům, protože velkou roli hrají i plug-in hybridy, velkou roli hrají ale i dieslová auta. Nemůžete to tedy vztahovat jen na čistě elektrická auta.

Ale právě elektromobily mají vliv největší…

I plug-in hybridy, které mají emise dvanáct gramů CO2 na sto kilometrů, jsou důležité. Nemají nulu, to je pravda, ale mají velký význam. Ale abych vám odpověděl. Zacílení na dvacetiprocentní podíl elektromobilů v roce 2025 bude dostatečné na splnění emisních limitů.

S Elroqem na splnění dosáhnete?

To je náš cíl, ale čeká nás boj, protože všichni to budou řešit, všichni se budou snažit limity splnit. Konec roku bude deadline, ale my bychom byli mnohem radši za delší období. Problém je, že aby se výrobci placení pokut vyhnuli, budou dělat kroky, které z našeho obchodního pohledu nedávají smysl.

Dávání pokut automobilkám za to, že zákazníci nejsou připraveni si pořizovat elektromobily, není dobrý nápad. My přitom zákazníkům nabízíme alternativu, protože máme v nabídce v rámci jednoho segmentu a za velmi podobnou cenu spalovací Karoq i elektrický Elroq.

Co když limity nesplníte? Počítali jste, kolik byste v rámci pokut mohli platit?

Záleží na tom, jak moc bychom limity neplnili. Mohlo by se ale stát, že pokuty budeme počítat v řádu stovek milionů eur.

Co by to znamenalo pro váš byznys?

Přišli bychom o peníze, které by nám poté chyběly na investice. 

Jak to, že se Škodou Enyaq v Německu porážíte domácí Volkswagen?

Porážíme tam i Teslu! Vychází to z toho, jaká značka Škoda Auto je a co od ní zákazníci čekají – především velmi dobrou cenovou nabídku. K tomu bych doplnil ještě design i kvalitní materiály v interiéru. Tohle a ještě řada dalších věcí se zdá být tím, co vyžadují zákazníci pořizující si elektromobil.

Máme také velký podíl fleetových zákazníků, což ukazuje, že velké firmy věří v kvalitu našich aut i servisu. Věří, že lidé, kterým škodovky dodávají, jsou díky nám v dobrých rukách.

info Foto Škoda Auto

Elroq ale bude elektromobil především pro privátní zákazníky…

Oproti Enyaqu bude mít určitě víc zákazníků z privátní sféry. Nicméně, když se podíváte na velmi slušný objem zavazadlového prostoru Elroqu, určitě zaujme i fleet. Je sice o sedmnáct centimetrů kratší, ale vnitřní prostor je při srovnání s Enyaqem identický, protože jsme neměnili rozvor.

Jaké máte u Elroqu prodejní očekávání? Enyaqu jste loni prodali víc než osmdesát tisíc kusů…

Nejsem schopný vám říct číslo. Trh, speciálně příští rok, bude velmi těžké předvídat. Ale viděl jste naše prodeje modelu Enyaq, a abych alespoň naznačil, řeknu, že s modelem Elroq je budeme chtít překonat.

Nebojíte se toho, že Elroq bude Enyaq kanibalizovat? Tím spíš, že nový Enyaq, který přijde v příštím roce, bude mít prakticky stejnou podobu i přední části…

Ano, máte pravdu. Část zákazníků dá přednost Elroqu namísto Enyaqu, ale to není nic, s čím bychom neuměli pracovat. Řešíme to u modelů Kodiaq a Karoq. Dáváme zkrátka zákazníkům vybrat.

Jak výdělečné auto bude Elroq?

Vydělá méně než spalovací vozy, ale práce na tom, aby se to změnilo, se odehrává. Když Elroq srovnám s Enyaqem, vychází to přibližně stejně.

Kdy se to změní a elektromobily budou vydělávat víc než spalovací auta?

Uvidíme. Před pár lety jsme říkali, že se to stane v druhé půlce tohoto desetiletí, ale s ohledem na to, jak to kolem nás nyní vypadá, bych termín posunul ke konci dekády. Nejvíc bude záležet na tom, jak se budou vyvíjet ceny baterií.

Čtyřicet procent hodnoty elektromobilu představuje jeho baterie. Bateriové články a suroviny pro jejich výrobu. Cena neklesá tak rychle, jak jsme předpokládali. Proto zisk z elektromobilu v následujících letech bude stále nižší než u spalovacího vozu. 

Kdy budete znovu prodávat milion aut? Za tři čtvrtletí jste letos prodali 671 300 vozů…

Záleží na poptávce, ale jsem naprosto přesvědčený, že to bude v příštím roce.