Nejistá situace v ekonomice přiměla mnoho byznysů k utahování opasků, a výjimkou nejsou ani firmy poháněné rizikovým kapitálem. I ty v mnoha případech snižují celkové výdaje nebo počty zaměstnanců.
Na jedné věci však nešetří ani v největší krizi: na umělé inteligenci.
Podle výzkumu české společnosti Productboard Huberta Palána a Daniela Hejla devadesát procent softwarových společností nově vyčleňuje zaměstnance, kteří by zaváděli prvky generativní umělé inteligence do firemních produktů. Čtyřiašedesát procent z nich dokonce plánuje takovou technologii spustit už do konce roku.
Kdy společnosti plánují spustit technologii využívající AI | Zdroj: Productboard
Studie, které se účastnilo více než tři sta CEOs, founderů a produktových manažerů a manažerek softwarových a technologických společností, dokazuje obrovský tlak na zavádění umělé inteligence. Způsoby využití nejnovějších technologií k zefektivnění provozu zvažují často i byznysy v konzervativnějších odvětvích.
Mnoho firem do AI vkládá naděje v zefektivnění vnitřních procesů a s ním souvisejícího překlenutí hospodářského poklesu. Pokud ve své firmě tedy ještě do generativní umělé inteligence neinvestujete, vaše konkurence podle průzkumu dost možná ano.
Počet členů výzkumného a vývojového týmu, kteří se věnují generativní umělé inteligenci | Zdroj: Productboard
Přestože však téměř všechny společnosti vyčleňují alespoň část svých inženýrů a inženýrek na implementaci umělé inteligence, v poměru k celkové velikosti jejich týmů jde stále o jedince.
Zatímco většina startupů v rané fázi pro tuto práci alokuje méně než dva členy týmu, středně velké společnosti obětují pro vývoj AI nanejvýš pětičlenné týmy, a i největší firmy maximálně desetičlenné týmy. Nábor nových zaměstnanců, kteří by firmě se zaváděním umělé inteligence pomohli, zvažuje jen necelá třetina společností.
Plánované investice do vývoje | Zdroj: Productboard
Investice do výzkumu v oblasti patří i tak pro většinu technologických firem mezi prioritu. Podle výsledků průzkumu sice téměř polovina větších společností a třetina začínajících firem letos šetřila, avšak investice do vývoje nijak neškrtala.
Více než osmdesát procent společností s tržbami nad deset milionů dolarů zároveň plánuje zvýšit nebo alespoň zachovat své výdaje na výzkum a vývoj. U začínajících společností je to dokonce pětadevadesát procent.