Skoro to vypadá, že kdo během pandemie covidu-19 nekupoval chatu nebo dům na venkově, dal alespoň peníze do nového bazénu nebo jeho zastřešení. Česká firma Albixon to poznala na tržbách, které se loni vyšplhaly na rekordní sumu 1,8 miliardy korun. Letošek už ale tak bohatý mít nebude.

Bude to trochu nezvyk, protože tuzemská firma má za sebou dlouhé období růstu. Zatímco před třemi roky se roční tržby Albixonu pohybovaly kolem miliardy, v roce 2020 už atakovaly miliardu a půl a loni vyrostly ještě o dalších tři sta milionů. „Teď se situace mění,“ připouští Zdeněk Vosolsobě, který je ve vedení jednoho z největších výrobců bazénů a příslušenství v Evropě od začátku roku 2019. Řízení firmy mu tehdy svěřil její spoluzakladatel a tehdejší šéf Jaroslav Smetana.

„I přes situaci, která kolem nás panuje, budeme mít rok, který zařadíme mezi ty úspěšné. Zatím to vypadá, že s tržbami letos skončíme na částce 1,6 miliardy, což v této situaci považuji za pěkný výsledek,“ popisuje Vosolsobě dobu, ve které si lidé dvakrát rozmýšlejí, jestli si mohou dovolit utrácet za tak zbytnou věc, jako je bazén.

I tak je česká firma dnes úplně někde jinde, než se před lety zdálo. Velký vliv na vzestup původně bazénářské firmy totiž měla změna směru. Albixon vsadil hlavně na vývoj a výrobu bazénových zastřešení, kterých ročně prodá kolem devíti tisíc, což je třikrát víc než bazénů. Není to přitom žádný vedlejší byznys ani z pohledu peněz – cena zastřešení se totiž rovná ceně bazénu, což v průměru představuje částku kolem sto padesáti tisíc korun. 

Nápad zaměřit byznys na zastřešení má i další výhodu spočívající ve snazší orientaci na export. Do ciziny Albixon posílá čtyři pětiny produkce a většinu tvoří už zmíněné zastřešení. „Bazén je kvůli složité logistice exportní produkt s omezeným dosahem, zatímco zastřešení snadno zabalíte do krabic, naložíte na kamion a převezete, kam je potřeba,“ vysvětluje Vosolsobě.

Nemůžeme jen čekat, co přijde, a i dál na trh uvádíme novinky.

Mezi exportní země, kde Albixon slaví největší úspěchy, patří jednoznačně Německo. Následuje Francie a poměrně překvapivě o české bazénové produkty roste zájem i ve Skandinávii. „Sice to není bazénová velmoc jako Česko, ale když už si Švéd nebo Nor postaví na zahradě bazén, přistupuje k tomu tak, aby rozumně hospodařil s energiemi. Takže si ho určitě zastřeší a ještě si k němu pořídí tepelné čerpadlo. A to všechno mu dodáme my,“ říká Vosolsobě, který poslední měsíce řeší, jak zvládnout očekávaný pokles prodejů.

„Samozřejmě se zabýváme tím, kde bychom mohli ušetřit na nákladech. To je základ. Zároveň si ale uvědomujeme, že nemůžeme jen čekat, co přijde, a i dál na trh uvádíme novinky a rozšiřujeme portfolio,“ říká šéf Albixonu, který si hodně slibuje od zavedení nabídky pergol a zejména od nedávno představeného elektrického posuvu bazénového zastřešení Moover. To vzniklo ve vlastním vývojovém oddělení, což firmu vyšlo na částku blížící se deseti milionům korun.

Je na solární dobíjení, zvládne zavírat a otevírat zastřešení bazénu Albixonu a až na pár výjimek si poradí i se zastřešením od konkurence. Česká firma se jím tak snaží oslovit jednak klienty, kteří si bazén se zastřešením teprve pořizují, ale možná ještě víc ty, kteří už ho společně s bazénem na zahradě mají. Vzhledem k tomu, že počet zastřešených bazénů je jen v Evropě obrovský a český elektropohon se dá použít na většinu z nich, Vosolsobě mu věští úspěch.

„Moover má určitě velký potenciál. Třeba jen z pohledu toho, že elektrické ovládání plotu nebo garáže bylo před lety taky něco, co řadě lidí přišlo zbytečné, zatímco dnes je to naprosto běžná věc. A to samé se podle mě stane i s elektroposuvem,“ odhaduje šéf Albixonu s tím, že právě prodej nového produktu s cenovkou kolem padesáti tisíc korun může firmě pomoct ustát nižší zájem o nové bazény, který se vzhledem k současné ekonomické situaci bude nejspíš prohlubovat.

Že složitá doba skutečně přichází, Albixon, který své produkty plošně zdražil v průměru o deset procent, v posledních měsících vnímá hlavně u našeho západního souseda. Klesající prodeje v Německu ukazují, že na rozdíl od Čechů Němci na současnou situaci reagují citlivěji a zájem o bazénové vybavení v Německu chladne. Firma se sídlem v Malé Chuchli na okraji Prahy se tak v posledních měsících snaží ovládnout zejména trhy ve Španělsku nebo Maďarsku.