Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomiku, byznys, politiku i kulturu. Vše důležité, zajímavé i bizarní.
Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku Alles Gute.
Hilfe! Ale jak?
Tohle slovíčko se během následujících měsíců bude dost hodit. Hilfe neboli pomoc! O tu volají v Německu nejen lidé, kterým rostou účty za energie, řidiči, ale i průmyslové podniky. Německá vláda proto chystá balík opatření, který by měl lidem s rostoucími cenami energií, benzinu i nafty pomoci. Jak přesně bude pomoc vypadat, však zatím jasné není.
Uvažuje se například o tom, že by lidé mohli platit až o čtyřicet centů na litr méně na benzinkách a rozdíl by čerpacím stanicím doplácel stát. V jednání je i překlenovací finanční podpora firem, které drahé energie zasáhnou nejvíce.
Naopak snížení daní nepřichází podle spolkového ministra financí Christiana Lindnera v úvahu, stejně tak odmítá i návrh na snížení maximální povolené rychlosti na silnicích.
Bez masa
Největší producent masa v Německu, společnost Tönnies, varuje, že se lidé mají připravit na prázdné regály. Problém je ve válce na Ukrajině, odkud pochází jak velká část masa na německý trh, tak i krmiva pro chov prasat v dalších zemích Evropy. Kvůli výpadkům v úrodě i dodávkách tak prý během několika týdnů hrozí, že regály, kde dřív bylo maso, budou prázdné.
„Například u hovězího masa nám do Velikonoc dojdou jatečná zvířata,“ varuje společnost Tönnies v dopise svým zákazníkům a tlačí na růst cen.
Stopka v Číně
V Rusku zabrzdila výrobu Volkswagen agrese Vladimira Putina, v Číně automobilku pro změnu brzdí pandemie koronaviru. Kvůli ní musí společnost zastavit výrobu ve svých třech továrnách, kde vznikají vozy VW i Audi. Firma ale tvrdí, že pokud uzavírka nebude trvat dlouho, zvládne výpadek dohnat extra směnami.
Problémy má ale Volkswagen i ve svých dalších továrnách, které musely buď omezit, nebo pozastavit výrobu, protože jim kvůli válce na Ukrajině chybějí díly.
Navzdory všem problémům na světových trzích je ve vedení koncernu dobrá nálada. Automobilka totiž loni podle předběžných výsledků vydělala přes 15,4 miliardy eur. Povedlo se jí tak meziročně zvednout čistý zisk o tři čtvrtiny.
Ačkoli šéf Volkswagenu Herbert Diess varuje, že dopady ruské války na Ukrajině budou pro byznys horší než pandemie koronaviru, pro letošní rok přesto čeká růst a solidní výsledky koncernu.
Největší kino
Představte si, že dáte vedle sebe čtyři tenisové kurty. Přesně tak je velké největší promítací plátno na světě. A kdeže je? Zapomeňte na Hollywood nebo velké metropole.
Největší kino na světě je v padesátitisícovém Leonbergu na západě Německa, kousek od Stuttgartu. Za jeden a půl milionu eur si plátno nechal v Kanadě vyrobit a dovézt Heinz Lochmann.
Muž, který se původně vyučil pekařem, ale když zemřela jeho teta, jež vlastnila malé kino, objevil svou lásku k filmu a promítání. Dnes vlastní v Německu několik kin a zaměstnává přes 500 lidí. Proč investoval do unikátního plátna? „Čím větší plátno, tím větší zážitek,“ nepochybuje Lochmann.