Strojvůdci německých drah Deutsche Bahn budou od 24. do 29. ledna stávkovat. V nákladní dopravě zastaví práci už v úterý 23. ledna večer. Stávku oznámily odbory GDL.

Protest, kterým se snaží vymoci vyšší mzdy a lepší pracovní podmínky, ochromí dopravu nejen v Německu – problémy budou mít i spoje s Českem. Strojvedoucí od stávky neodradila ani nabídka z minulého týdne: dráhy přislíbily zkrácení pracovní doby z osmatřiceti na sedmatřicet hodin týdně se zachováním plné mzdy a její navýšení až o třináct procent.

Podle odborů však šlo o nabídku falešnou. „Třetí a údajně vylepšená nabídka Deutsche Bahn znovu ukázala, že dráhy nadále sledují dosavadní odmítavý a konfrontační kurz. Po snaze dosáhnout dohody není ani stopy,“ uvedly odbory v prohlášení.

Požadují snížení počtu pracovních hodin z osmatřiceti na pětatřicet týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (v přepočtu 13 650 korun) a také jednorázovou inflační kompenzaci ve výši tří tisíc eur (73 400 korun).

Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o padesát procent. Nově navrhují až třináctiprocentní zvýšení mezd a jednorázový bonus 2850 eur (necelých sedmdesát tisíc korun), který by se díky vládnímu protiinflačnímu opatření nedanil.

Podle Deutsche Bahn si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů pětačtyřicet až šestapadesát tisíc eur (až 1,36 milionu korun).

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

Zkrácená pracovní doba na sedmatřicet hodin týdně, kterou personální šéf DB Martin Seiler představil, by začala platit od 1. ledna 2026. Strojvedoucí by si v takovém případě mohli vybrat, zda by chtěli kratší pracovní dobu se zachováním mzdy, nebo delší se zvýšením o 2,7 procenta.

Zatímco odbory opakovaně kritizovaly postoj Deutsche Bahn, za příklad dobré spolupráce uvádějí dopravce Go-Ahead a Netinera. Obě firmy souhlasily s postupným zkrácením pracovní doby na pětatřicet hodin týdně do ledna 2028 a s vyplacením třítisícové protiinflační prémie.

Strojvedoucí sdružení v GDL od listopadu stávkovali třikrát, naposledy v druhém lednovém týdnu. V osobní dopravě poslední stávka trvala čtyřiašedesát hodin, v nákladní byla o osm hodin delší.

Kvůli protestu nejezdily vlaky EuroCity mezi Prahou a Berlínem a nevyjely ani regionální vlaky mezi Chebem a městem Marktredwitz v Bavorsku. Problémy měly také některé expresy mezi Prahou a Mnichovem, které za předešlých dvou stávek omezeny nebyly.