Sedmdesát jedna procent všech mítinků ve velkých firmách je neproduktivních nebo neúčinných. Hrozivé číslo, které se objevilo ve studii Harvard Business Review, je jedním z důvodů, proč se Jan Řežáb pustil do nového podnikání.
Spolu s Cyrilem Höschlem mladším, synem známého psychiatra, založil firmu Time is Ltd., která měří a analyzuje produktivitu práce ve velkých pracovních kolektivech. Ani ne dva roky po startu k sobě přibírají první investory.
A ne ledajaké – tři miliony eur, tedy 80 milionů korun, k nim nyní putuje od Mika Chalfena, zakladatele Mosaic Ventures, dále fondu Accel a několika menších andělských investorů.
„Naším cílem je změnit pohled na produktivitu a to, jak se měří. Vytěžit veškeré možné informace z dostupných zdrojů, zpracovat je a ukázat lidem, kteří s tím můžou něco dělat,“ říká Řežáb, „protože každý vám řekne, že je hrozně busy, ale nikdo neví, co to přesně znamená.“
Řežáb představuje Time is Ltd. jako Waze pro práci, tedy navigaci v džungli korporací. Cílovou uživatelskou skupinou totiž jsou velké firmy minimálně o 500 zaměstnancích. „Okolo 150 zaměstnanců se začíná lámat produktivita, lidé už se navzájem tolik neznají a efektivita se ztrácí. Jeden mítink generuje dva další… Vzniká tak spousta hlušiny, pracovní i časové. Vím, o čem mluvím. Sám jsem s tím v Socialbakers bojoval,“ dodává Řežáb, který ve své předchozí společnosti působí jako předseda dozorčí rady a drží pětinový podíl.
V rámci pilotních projektů se analytický software Time is Ltd. testoval celkem na 40 tisících zaměstnancích z firem různých velikostí, od startupů po korporace, namátkou v České spořitelně, Rohlíku nebo Kiwi.com. (Socialbakers mezi nimi nejsou kvůli možnému střetu zájmů svého zakladatele.)
„Víme, že mnoho zaměstnanců je frustrovaných z neproduktivně tráveného času,“ odkazuje Řežáb na zbytečné schůzky, tuny hromadných e-mailů a další plýtvání časem. Spousta firem podle něj trpí nemocí zvanou meetingitida, tedy přeschůzováno. Lék v podání Time is Ltd. stojí 200 korun na měsíc za jednoho zaměstnance.
Největší česká banka ho zkouší nasadit na optimalizaci efektivity pobočkové sítě a měření tzv. agilní transformace. „Česká spořitelna jako první z bank v regionu přešla na cloud a svoji interní komunikaci realizuje v rámci Google platforem, což umožní našim manažerům používat například nástroje, jako je Time is Ltd., k porozumění struktuře schůzek, a tím pádem ke zvýšení efektivity,“ popisuje Filip Hrubý, mluvčí banky.
Tomáš Čupr, zakladatel a ředitel Rohlíku, také vidí v softwaru Time is Ltd. velký potenciál: „Spolupracujeme s nimi od začátku. Je to super myšlenka, má to velký potenciál, ale je jasné, že je před nimi ještě dlouhá cesta. Držím jim pěsti.“
Efektivita a produktivita jsou pro většinu manažerů zaklínací formulkou a klíčovým parametrem. A Řežáb s Höschlem věří, že se oboje dá měřit. Jejich platforma je založená na využití strojového učení a integraci dat z nejrůznějších nástrojů, které se ve velkých týmech používají: od sdílených Google kalendářů přes Slack a Trello až po Office 365. Podle Řežába se průměrné číslo aplikací, které používají dělníci klávesnice, blíží padesátce.
„Když to všechno integrujete, víte o té firmě sakra hodně,“ dodává.
Time is Ltd. je momentálně ještě malý tým o 10 lidech, který sedí v coworkingovém prostoru v centru Prahy. I s pomocí finanční injekce od investorů ale jeho zakladatelé plánují rychlý růst a už hledají nové kanceláře.
Podle výše zmíněné studie Harvard Business Review, která v roce 2017 proběhla mezi 182 generálními řediteli firem napříč byznysem, si 65 procent respondentů myslí, že mítinky zdržují od reálné práce, a 62 procent uvedlo, že mítinky nezlepšují vztahy v týmu.
Jak software Time is Ltd. funguje? „Dokážeme skloubit různé zdroje velkých vnitrofiremních dat a zachytit vazby mezi všemi týmy ve firmě, máme i unikátní nástroje vizualizace velkých dat,“ říká Cyril Höschl, druhý ze zakladatelů, který má doktorát z počítačových věd a dlouho dělal s psychologem a koučem Radvanem Bahbouhem.
Startup zobrazuje data v 3D grafické formě. „Můžete si je pustit animovaně jako film a vidíte celý příběh vaší organizace přehledně v pár sekundách. Už nyní navíc pracujeme na algoritmech, které se dokážou z dat samy učit a v budoucnu vás upozorní, že ve firmě nastala nějaká náhlá situace, které je třeba věnovat pozornost a kterou by jen intuitivně v takto rané fázi bylo velmi obtížné odhalit,“ doplňuje Höschl.
Podle jeho slov dokáže Time is Ltd. změřit i obecnou náladu ve firemních týmech na základě toho, jak spolu jejich členové komunikují. Zakladatelé ovšem zdůrazňují, že měří „veřejná interní data“ a neanalyzují jednotlivce a detaily jejich záznamů – pracují s anonymizovanými údaji na úrovni týmů. „Nesledujeme kontent, ale kontext,“ podotýká Řežáb.
Mike Chalfen, jeden z nejznámějších venture kapitálových investorů světa, říká, že produktivita je jedním z největších softwarových trhů na světě. „Ale málokdo ji na úrovni velkých firem dokáže analyzovat. Proto mám radost, že jsem se při řešení tohoto problému mohl spojit s tak výjimečným týmem,“ chválí Chalfen zakladatele Time is Ltd.
Ti prý nevědí o nikom, koho by mohli nazvat přímou konkurencí, protože nikdo neintegruje tolik aplikací jako oni. Například nástroj Workplace Analytics, patřící do balíčku Office, měří jen údaje ze softwaru vydaného Microsoftem.“Chybí tu hráč, který by korporacím i jejich konzultačním společnostem dodával velká data. Vidíme to jako obrovskou příležitost,“ říká Řežáb. Podle jeho slov má globální trh s produktivitou práce velikost ve stovkách miliard dolarů, a i proto věří, že Time is Ltd. může být větším úspěchem než Socialbakers – social media trh má podle odhadů velikost necelých 60 miliard dolarů. „Stejně velkou firmu jako Socialbakers lze z Time is Ltd. udělat za polovinu času.“