V rodinné firmě Hajdik si nemusejí realitu lakovat na růžovo. Oni ji totiž růžovou mají. I přes to, že většina jejich zákazníků je z automobilového průmyslu, kde se v poslední době promítá spíš černá barva. „Daří se nám dobře,“ hlásí Filip Hajdík, který jednu z největších průmyslových lakoven v Evropě vede. 

V podniku, jenž sídlí v Jablůnce na Vsetínsku a který hned na konci osmdesátých let minulého století založil coby malou autolakovnu jeho otec, se řídí myšlenkami legendárního zlínského podnikatele Tomáše Bati. Ať už třeba v přístupu k zaměstnancům, nebo k vedení firmy samotné. Na Baťova slova „Dobře investuj, abys levně vyráběl“, pamatoval Filip Hajdík i loni.

V době, kdy ze strojírenského a automobilového průmyslu byla slyšet slova o krizi, se rozhodl pro dvě zásadní akvizice. A teď se mu to už začíná vracet. 

Od nadnárodního fondu Xandor koupil firmy Mürdter Dvořák, lisovna a Mürdter Dvořák, nástrojárna. Podniky, které v Česku založila zhruba před dvaceti lety německá firma Mürdter a které patří ve svých oborech k významným hráčům.

„Nástrojárna je jedna ze tří největších v tuzemsku, vyrábí precizní vstřikovací nástroje do hmotnosti až čtyřicet tun, což je ojedinělé. Druhá firma je renomovaná lisovna plastů s velkými stroji,“ popisuje Filip Hajdík podniky, které začlenil do své skupiny.

Celková investice se podle jeho slov pohybuje ve středních stovkách milionů korun. Zatímco loni samotná firma Hajdik utržila osm set milionů korun, letos celá skupina, v níž pracuje osm stovek lidí, míří na obrat přesahující dvě miliardy korun s hrubým ziskem ve výši přibližně 165 milionů korun.

I díky tomu ji Forbes letos zařadil do svého výběru největších rodinných firem v Česku.

info Foto se souhlasem skupiny Hajdik
Průmyslová lakovna Hajdik

Cíl je jasný. Vytvořit silnou vertikálu, díky které budou služby celé skupiny atraktivní pro zákazníky. „Naši konstruktéři vyvinou díly, pak naše nástrojárna vyrobí kvalitní formy, lisovna vyrobí díly, lakovna dodá přidanou hodnotu v povrchové úpravě a následně to celé roboticky poskládáme do sestav,“ popisuje podnikatel. 

A už teď se podle šéfa skupiny ukazuje, že tenhle plán funguje a zákazníci na to slyší. „Z hlediska konkurence je rozsah našich služeb unikátní, díky propojení firem se nám daří i v téhle krvavé době získávat nové projekty,“ tvrdí Filip Hajdík. 

Pořád podle něj platí, že je česká firma konkurenceschopnější vůči Němcům, a tak se jí daří získávat hodně projektů ze Západu.

„A zároveň jsme oproti jiné konkurenci z Východu zajímavější naší komplexitou a velikostí, kdy už automobilky nechtějí mít mezi námi a jimi prostředníky. U nás vidí skutečného majitele, vědí, s kým jednají,“ dodává Filip Hajdík.

Jeho firma se primárně zaměřuje na zákazníky z autoprůmyslu, mezi ty největší patří Škoda Auto, Audi, Mercedes-Benz, Daimler, Porsche a BMW, ale i další automobilky, jako je Volvo, Kia nebo Hyundai. V Hajdiku navíc rozvíjejí i segment pro kolejový a strojírenský průmysl.

Ačkoli letos je pro Hajdíka jedním z klíčových úkolů začlenění nově získaných firem, není to zdaleka jediná velká věc, na které v současné době pracuje.

Zakládá rovněž dceřinou firmu v Německu, od níž si slibuje, že se ještě víc přiblíží tamním automobilkám, především Audi a Mercedesu.

„Rozjíždíme také pobočku Hajdiku v Číně, která spolupracuje na zajišťování některých dodávek pro naši nástrojárnu tady v Česku,“ doplňuje muž, jenž se nedrží jen slov Tomáše Bati. Inspiruje ho i známé doporučení šestého nejbohatšího člověka na světě Warrena Buffetta, že investovat se má v krizi. A tak to dělá. 

Průmyslová lakovna Hajdik