Potupný návrat domů z velkého města, kde jste to tak úplně nedokázali, byl v očích filmařů vždycky vděčným motivem. Když je vám ale skoro padesát, návrat za odcizenými blízkými z neúspěšné štace v losangeleském pornobyznysu bolí ještě víc. Zvlášť pokud jste pomlácení a bez peněz jako Mikey, přijíždějící v Red Rocket do texaského zapadákova za manželkou a tchyní, které by na něj nejraději zapomněly.

Mikey je totiž tlučhuba: takový ten typ, který vám vymluví díru do hlavy a přesvědčí vás, abyste udělali i to, co udělat nechcete. Byl by skvělý podomní prodejce a kariérou pornoherce i navázanými oceněními se chlubí před místními, které jediné dokáže obalamutit, že je pořád tak trochu hvězda.

Kdyby byl v jedné místnosti třeba s prodejcem diamantů Adama Sandlera z Drahokamu, asi by vám vybouchla hlava. Mikey je ničema, kterému jde hlavně o osobní prospěch. Ale ničema neodolatelný.

Red Rocket natočil za pár pandemických dní bez velkého zkoušení a příprav jeden z nejlepších současných nezávislých režisérů Sean Baker. Před několika lety se dostal do povědomí filmy Transdarinka a především The Florida Project. V něm bojovala s nepřízní osudu svobodná matka s šestiletou dcerou, obývající motel poblíž floridského Disneylandu, kde měl však život k pohádce daleko.

Režisér se tam ale nad svými hrdiny z periferie nedojímal, ani je nedegradoval na chodící sociální případy – spíš jim za podpory živelných, autentických neherců dovolil komplexně ožít. Podobný úkaz se mu daří i v případě Red Rocket, kterému vládne výkon Simona Rexe v hlavní roli.

Rex má za sebou sám krkolomnou kariéru v showbyznysu, během níž se protloukal v pornu, na přehlídkových molech a dokonce i rapoval. Nic z toho tak úplně nevyšlo a na muže, jehož největší filmový zářez představovala parodická série Scary Movie, se postupně zapomnělo.

Podává tak herecký výkon, který odráží jeho životní zkušenost a je radost ho sledovat: očividně do něj vkládá všechno a zároveň není samolibě předvádivý.

Jeho Mikey začne v texaském městečku dealovat trávu, ale především potká sedmnáctiletou prodavačku koblih Strawberry. Pihovatá, smyslná a zlobivá školačka v jeho očích najednou drží zlatý lístek nazpátek do pornobyznysu, kam by ji mohl uvést jako její objevitel. A ani by jí nemusel vymýšlet nové jméno!

Red Rocket se odehrává v Americe roku 2016, kdy vrcholí prezidentská kampaň mezi Donaldem Trumpem a Hillary Clinton. Do životů postav pronikají na billboardech a z televizních debat, ale Bakerovi jen přirozeně dotváří časoprostor. Zdejší bílé spodině tvoří televize středobod světa – stará, nemocná a hubatá tchyně ostatně každé ráno vypoklonkuje Mikeyho z gauče, aby si mohla pustit americkou variantu Soudkyně Barbary.

Celé je to navíc navíc na současný Hollywood nečekaně ostré. Mikey například vtipkuje o tragicky zesnulém herci Paulu Walkerovi ze série Rychle a zběsile, který mu svým uhořením při autonehodě pořádně zkomplikoval výrobu parodických porno pokračování automobilové série.

Také se jako pozdní čtyřicátník dostává do otevřeně sexuálních interakcí se sedmnáctiletou dívkou, kterou se snaží podvodem nalákat do pornobyznysu – film ale nesklouzne do morality o mocenské nerovnosti ve vztazích, kterou je třeba potřít.

Baker prostě nikdy nevychází z tezí vymyšlených od stolu, ale je vždycky autentický. Je škoda, že si toho nevšimly třeba oscarové nominace.

Film natočený na materiál, díky nemuž jeho zrnitý obraz vypadá jako ze sedmdesátkového dramatu, je především černou komedií. A dočkáte se v něm i nahého běhu městečkem za zvuků Bye Bye Bye od NSYNC, což je podívaná, která nejlépe vynikne na co největším plátně.

Šanci mají nejprve pražští diváci: už ve čtvrtek 24. března v Aeru, v úterý 29. března v butikové Přítomnosti, v pátek 1. dubna v Bio Oko a v úterý 5. dubna ve Světozoru. V klasické distribuci tohle nádobíčko bohužel neuvidíte.