Tradiční model firemního IT se třese v základech. První zemětřesení způsobil cloud, díky kterému už řada firem pochopila, že se jim vyplatí přestěhovat výkon a data do virtuálního prostředí a platit jen za skutečně využitou kapacitu. Teď přichází otřes další a možná ještě větší – moderní služby, které stěhují výhody cloudu do firemních datacenter. Umožňují pay-per-use model i podnikům, které si s veřejným cloudem nechtějí nebo nemohou zahrávat. Potřebují mít hardware ve vlastních serverovnách, přesto do něj už nemusí investovat obrovské jednorázové částky. I „železo“ si totiž můžou pronajmout. A data mají dál pod absolutní kontrolou. 

Důvod první: Dokonalá kontrola nákladů

Podle posledních průzkumů firmy investují do IT až čtyřicet procent prostředků zbytečně. V současné zrychlené době těžko odhadují vývoj a při běžném plánování na pět let dopředu tak často nakupují úložiště a servery s maximální rezervou. A jejich kapacitu nakonec nikdy plně nevyužijí.

40 %

zdrojů, které firmy nakupují, zůstává nevyužito

„Vstupní investice jsou obrovské a mnohdy zbytečné. Firmy proto hledají nové cesty. Chtějí transparentně vědět, kolik utrácejí za IT, a nechtějí platit nic navíc,“ říká Michael Trousil z české technologické společnosti Geetoo, která je s ročními obraty kolem 600 milionů korun jedním z nejvýznamnějších poskytovatelů cloudových služeb a hybridních řešení firemního IT v Česku.

Vloni na český trh uvedla službu Geetoo Scale, která umožňuje podnikům pořídit si hardware jako službu – dostatečnou diskovou kapacitu i výpočetní výkon si pronajmou a platí jen za reálnou spotřebu, která je účtována po hodinách a například po gigabajtech.

Místo velkých jednorázových investičních výdajů tak přecházejí na měsíční provozní platby. Mohou lépe plánovat svoje rozpočty a ve výsledku výrazně ušetřit „IT konzumované formou služby je daleko flexibilnější,“ potvrzuje Martin Kanda, IT ředitel technologické společnosti Diebold Nixdorf v ČR.

Důvod druhý: Řešení i tam, kde cloud zatím nevyhovuje 

Americký Diebold Nixdorf je největším světovým dodavatelem řešení pro platební transakce, v Česku provozuje dvě datová centra, odkud pro velké světové hráče v oblasti bankovnictví a maloobchodu zajišťuje proces ověřování transakcí z platebních terminálů a bankomatů.

Právě v českých datacentrech potřeboval po letech obnovit stárnoucí infrastrukturu a navýšit kapacitu tak, aby dokázal obsloužit dva nové velké klienty. „Pro česká datacentra jsme dosud hardware vždy pouze nakupovali. To jsme chtěli změnit, cílem našeho týmu a celé korporace bylo přejít na nový způsob pořízení hardwaru i licencí formou služby,“ popisuje Kanda.

Vzhledem k citlivosti dat musí Diebold Nixdorf splňovat přísné bezpečnostní standardy, které veřejný cloud zaručit neumí. Bezpečnost je ostatně jeden z hlavních důvodů, proč stále drtivá většina firem provozuje IT ve vlastních nebo pronajatých datacentrech, ačkoli public cloud se na trhu extrémně rychle adaptoval.

90 %

firem stále preferuje IT ve svých datacentrech

„Většina firem do cloudu stále přestoupit nemůže nebo nechce, nejčastěji z důvodů, jako jsou nařízení matky, obavy ze sdíleného prostředí nebo vlastnictví licencí. Ale Geetoo Scale umí tyto bariéry odstranit. Využívá z obou světů to nejlepší: on-premise kontrolu a jistotu kombinuje s cloudovou flexibilitou,“ vysvětluje Michael Trousil, který v Geetoo projekt Scale řídí.

Právě společnost Geetoo nakonec tendr na moderní IT služby u Diebold Nixdorf vyhrála. Virtuální stěhování na nové servery proběhlo vloni na podzim. „Během tří týdnů byly dodány technologie a během následných čtrnácti dnů kompletně naimplementovány tak, abychom stihli celý upgrade před prosincovou transakční špičkou,“ pochvaluje si Martin Kanda.

Důvod třetí: Průběžný upgrade, stabilita a servis

Diebold Nixdorf při modernizaci prostředí v českých datacentrech snížil finální počet serverů a s tím i spotřebu, protože získal výkonnější technologii. A díky tomu, že hardware odebírá formou služby, má zaručený i jeho průběžný upgrade v dalších letech. „To je ve firemním IT obrovská výhoda. Kdyby společnost zaplatila za hardware formou jednorázové investice, nebude chtít po pěti letech znovu investovat do jeho obnovení, naopak bude z ekonomických důvodů nutit IT oddělení, aby využívalo stárnoucí zařízení, dokud nějakým způsobem běží. My jsme takto dosud provozovali některé servery i přes sedm let, a to je v IT velmi dlouhá doba,“ vysvětluje Kanda. 

V případě využití Geetoo Scale je technologický refresh v podstatě v ceně. „Jakmile se zákazník rozhodne vysloužilou technologii nahradit novou, poplatnou době, nemusí nic řešit – upgrade vyřešíme za něj bez nutnosti odstávky a on pokračuje dál ve využívání svého IT v rámci měsíčního poplatku,“ popisuje Michael Trousil. Geetoo na dodávané prostředí dohlíží v režimu 24/7 a zákazníci mají možnost obrátit se na helpdesk, případně si připlatit i za kompletní správu infrastruktury. 

O všech benefitech služby Geetoo Scale a možnostech nasazení v praxi bude Michael Trousil mluvit i na webináři, který Geetoo pořádá ve čtvrtek 27. května odpoledne. Firmy se na něm dozví i to, jak transparentně sledovat náklady na IT a neplatit kapacitu navíc.

Důvod čtvrtý: Můžete klesat i růst tak, jak potřebujete

Díky tomu, že dodávce technologií předchází detailní IT audit, totiž Geetoo ve spolupráci se zákazníkem dokáže odpovídající kapacitu velmi dobře odhadnout. K tomu přidává navíc dvacet procent kapacity, kterou má zákazník k dispozici, ale neplatí za ni, dokud ji skutečně nevyužije. 

Výkyvy je možné řešit operativně i v průběhu kontraktu – ať už nahoru, nebo dolů. Když firma roste, infrastrukturu snadno a rychle rozšíří. A naopak může kdykoli kapacitu snížit – za to, co nevyužije, jednoduše neplatí. „Firmy tak mají možnost flexibilně reagovat na byznysové požadavky a zároveň se nepřipraví o plnou kontrolu nad technologií samotnou,“ podotýká Michael Trousil. 

Geetoo tuhle flexibilitu umí doručit nejen velkým korporacím, ale i malým a středním podnikům a institucím ve veřejných službách. A operativní náklady jsou pro firmy i státní sféru čím dál víc zajímavé. „V době postcovidové tento trend ještě zesílí. Podniky vědí, že budou muset investovat do automatizace a digitalizace, přitom je pořád brzdí obava z velké jednorázové investice. IT poskytované formou služby jim tak otevírá nové možnosti,“ myslí si CEO J&T Leasingové společnosti Vlastimil Nešetřil.

Martin Kanda z Diebold Nixdorf, Vlastimil Nešetřil z J&T Leasing a Michael Trousil z Geetoo

J&T Leasing jako dceřiná společnost J&T Banky funguje na trhu od roku 2017. Mimo jiné se soustředí právě na IT projekty a umožňuje českým firmám jejich financování prostřednictvím finančního, operativního i zpětného leasingu nebo úvěrů. Od loňského roku pomáhá společnosti Geetoo s finančním zajištěním projektu Scale. „Velkým bankám se do financování IT projektů moc nechce, je to pro ně pořád takový black box. Ale my v tom vidíme příležitost. Navíc umíme využít zkušenosti J&T Banky s financováním složitějších a pro ostatní možná i rizikovějších projektů, ve kterých je třeba rychlejší rozhodování,“ vysvětluje Nešetřil, proč si J&T Leasing vybral jako jeden z hlavních směrů právě financování IT a proč se stal partnerem Geetoo Scale.

Důvod pátý: Kompletní IT na pronájem

Geetoo se pohybuje v českém IT prostředí od roku 2004. Víc než osm let je průkopníkem moderních cloudových technologií a ví, co firmy potřebují. Posbírala řadu prestižních ocenění od společností Veeam nebo Hewlett Packard Enterprise, je čerstvým držitelem ocenění za oblast Modern Application od VMware a spolupracuje i se špičkovými dodavateli hardwaru, jako jsou Dell, IBM nebo Lenovo. Technologie tak dokáže propojit do celého ekosystému a formou služby umí dodat v podstatě celé firemní IT, včetně hardwaru a softwarových licencí. Celý balík je pak placený měsíčně podle reálného využití.

„Nejsme limitováni technologií ani softwarem a služby Geetoo Scale jsme schopni realizovat na celém portfoliu předních světových hráčů. Nemáme v úmyslu bořit zajeté vazby, ale chceme změnit způsob konzumace IT,“ říká Michael Trousil. I přes rychlý růst si chce česká firma udržet nekorporátní strukturu. „Pro nás vždycky bylo rozhodující, že jsme našim zákazníkům blízko, umíme rychle reagovat a vyjít vstříc i menším firmám. Na tom nehodláme nic měnit,“ dodává.