Pilot týmu Red Bull Racing Max Verstappen dominoval letošní sezoně formule 1 jako ještě nikdo v historii, když z celkového počtu 22 závodů vybojoval rekordních 19 vítězství a už sedmého října si potřetí sáhl na titul. Není proto divu, že s odhadovaným platem 70 milionů dolarů včetně bonusů letos předčil všechny ostatní závodníky formule 1, také pokud jde o výplatní pásky.
Šestadvacetiletý Verstappen obsadil nejvyšší platovou příčku podruhé v řadě a znovu tak předčil pilota Mercedesu Lewise Hamiltona, který z letošních závodů vytěžil přibližně 55 milionů dolarů. Než jeho vládu Verstappen ukončil, držel Hamilton pozici nejlépe placeného jezdce série podle výročního žebříčku nejvýdělečnějších sportovců časopisu Forbes rovných deset let v kuse.
Celkem deset nejlépe placených pilotů F1 za rok 2023 utržilo odhadem 258 milionů amerických dolarů před zdaněním, což představuje mírný pokles oproti 264 milionům v předchozím roce.
Na rozdíl od platových žebříčků pro fotbal či NBA vylučuje časopis Forbes z žebříčku jezdců
formule 1 příjmy z obchodních aktiv, jako jsou sponzorské smlouvy, a zaměřuje se výhradně na mzdy a bonusy ze sportu.
Vzhledem k tomu, že se od jezdců běžně vyžadují veřejné výstupy pod hlavičkou týmu a jeho partnerů, jen málo z nich vynakládá další úsilí na hledání osobních sponzorů.
Pouhá hrstka pilotů F1 si mimo okruh ročně přijde na více než milion dolarů, přičemž Hamiltonův příjem, který není spojený se závoděním, dosahuje výše 10 milionů dolarů a Verstappenův 4 miliony dolarů.
Navzdory malé angažovanosti v reklamním prostoru se piloti formule 1 stávají skutečnými globálními hvězdami a nabírají na popularitě nejen ve Spojených státech, kde dokumentární seriál společnosti Netflix Drive to Survive pomohl vytvořit vášnivou fanouškovskou základnu.
Vzhledem ke vzkříšení zájmu publika a přílivu nových sponzorů odhadl v červnu Forbes průměrný příjem deseti týmů formule 1 na 380 milionů amerických dolarů, tedy výrazně více než v roce 2018, kdy stáje v průměru utržily 220 milionů dolarů.
Zároveň byla v roce 2021 zavedena maximální výše nákladů, která omezuje výdaje týmů
v klíčových oblastech (v roce 2023 na méně než 140 milionů dolarů) s cílem zajistit vyšší konkurenceschopnost menších týmů jako Alfa Romeo, Haas a Williams s velkokluby Ferrari, Mercedes či Red Bull. Mzdy jezdců jsou však prozatím z kalkulace limitu výdajů vyjmuty, což majitelům týmů otevírá významnou oblast, kam mohou nadále pumpovat své finance.
„Určitě to dnes hraje důležitou roli, velké kluby mohou jednoduše nabídnout jezdcům podstatně vyšší platy,“ přiznal Forbesu šéf stáje Mercedes Toto Wolff minulý měsíc během U.S. Grand Prix. Dodal, že myšlenka platového stropu byla ve sportu nadnesena, ale jakékoli podobné změny by musely být součástí nové Concordské dohody, podle níž se série řídí. Bavit se tedy můžeme nejdříve o sezoně 2026, pokud vůbec.
I stávající limit nákladů však výdělky jezdců může nepřímo ovlivnit. Závody monopostů budou vždy nutně o harmonii člověka a stroje, a pokud pravidla přistřihnou formuli 1 křídla na straně vozů, je jasné, kde se firmy utkají.
„Jakmile začne omezení nákladů fungovat ještě lépe než nyní, a myslím, že už teď funguje uspokojivě, úloha řidiče bude opět výraznější,“ uvedl pro Forbes vedoucí týmu Haas Guenther Steiner minulý měsíc. „A cena jezdců samozřejmě poroste.“
#1 • $70M
Max Verstappen
Stáj: Red Bull Racing | Národnost: Nizozemská | Věk: 26
Plat: $45 M | Bonusy: $25 M
Verstappen v letošní sezoně ukořistil svůj třetí titul šampiona v řadě, když zvítězil v devatenácti závodech a překonal tak svůj relativně skromný rekord patnácti zapsaných výher z loňského roku. Svůj triumf navíc zakončil s 290bodovým náskokem na druhého v pořadí, čímž zlomil další rekord série (Sebastiana Vettela a jeho náskoku 155 bodů v roce 2013).
Verstappen se jako jeden z pouhých pěti sportovců ve věku do pětadvaceti let objevil v žebříčku nejlépe placených sportovců světa časopisu Forbes pro rok 2023. A v příští sezoně si může nárokovat další zvýšení platu. Začíná totiž jeho pětileté prodloužení smlouvy s týmem Red Bull Racing.
#2 • $55M
Lewis Hamilton
Stáj: Mercedes | Národnost: Britská | Věk: 38
Plat: $55 M | Bonusy: $0
Lewis Hamilton, který jako jeden z pouhých dvou pilotů v historii formule 1 získal sedm titulů (spolu s legendárním Michaelem Schumacherem), se vzpamatoval z loňského šestého místa a letos obsadil třetí příčku. Vzhledem k jeho vysokým standardům to však lze stále označit za zklamání.
Hamilton se letos na stupních vítězů ocitl pouze šestkrát, což je nejhorší výsledek od roku 2013, kdy se mezi prvními třemi umístil v pěti závodech z devatenácti. Za poslední dvě sezony navíc nevyhrál jediný závod. Ve všech předchozích sezonách své sedmnáctileté kariéry ve formuli 1 přitom zvítězil v Grand Prix vždy alespoň jednou.
Měsíce se vedly spekulace o možném Hamiltonově odchodu, ty však osmatřicetiletá britská superstar smetla ze stolu podpisem několikaletého prodloužení kontraktu s Mercedesem.
#3 • $34M
Fernando Alonso
Stáj: Aston Martin | Národnost: Španělská | Věk: 42
Plat: $24 M | Bonusy: $10 M
Po dvou letech závodění za Alpine se populární Alonso ve své první sezoně s týmem Aston Martin umístil na čtvrté pozici v tabulce. Dvaačtyřicetiletý Španěl byl posledním jezdcem, který se nejmenuje Verstappen nebo Hamilton, který kdy vedl žebříček nejlépe placených řidičů formule 1. A to v roce 2013 s odhadovaným příjmem 30 milionů amerických dolarů (28 milionů na trati a 2 miliony mimo ni).
Alonso se také věnoval jiným motorsportům, včetně vytrvalostního závodění či IndyCar, a nedávno pro GQ España uvedl, že až ukončí svou kariéru u formule 1, rád by se vrátil k rally.
#4 • $28M
Sergio Pérez
Stáj: Red Bull Racing | Národnost: Mexická | Věk: 33
Plat: $10 M | Bonusy: $16 M
Pérez vyhrál dva z prvních čtyř závodů sezony a spolu s Verstappenem získali pro stáj Red Bull Racing 21 vítězství v celkových 22 závodech Gran Prix. Přestože se však mexická hvězda v konečném hodnocení umístila na druhém místě, Pérezovo zaškobrtnutí uprostřed sezony vyvolalo spekulace, zda by ho mohl chtít Red Bull v roce 2024 nahradit. Zatím má však Pérez podepsanou spolupráci přinejmenším do konce příští sezony a zvěstem, že by mohl být ve svých třiatřiceti letech připravený ukončit kariéru, se vysmál.
#5 • $19M
Charles Leclerc
Stáj: Ferrari | Národnost: Monacká | Věk: 26
Plat: $14 M | Bonusy: $5 M
V létě začaly kolovat zprávy, že měl Charles Leclerc, stříbrný medailista z roku 2022, který tuto sezonu obsadil pátou příčku, podepsat prodloužení smlouvy s Ferrari na rekordní dobu. To se ale nakonec ukázalo jako fáma. „Líbilo by se mi podepsat takový kontrakt,“ vtipkoval Leclerc v srpnovém rozhovoru pro The Race.
Nedávno ale potvrdil, že by ve znamení vzpínajícího se koně rád závodil i po příští sezoně. „Jestli bych chtěl vyhrát mistrovství světa? Samozřejmě, to asi každý,“ řekl pro ESPN. „Ale chci si proto s někým měnit místo? Ne, určitě nechci.“
#6 • $15M
Lando Norris
Stáj: McLaren | Národnost: Britská | Věk: 24
Plat: $5 M | Bonusy: $10 M
Po velkých obtížích vozů McLaren na začátku sezony se Norris rval jako vlk a od září do listopadu se probojoval na stupně vítězů v pěti ze šesti závodů. Pomohl tak svému týmu porazit Aston Martin a obsadit čtvrté místo v soutěži konstruktérů.
Norris, který mezi jezdci skončil šestý, o jediný bod za Fernandem Alonsem a Charlesem Leclercem, sice v roce 2023 žádnou trofej Grand Prix nezískal, zato se mu však podařilo o jednu připravit Maxe Verstappena. Během oslav po červencovém Grand Prix Maďarska, kde získal stříbro, Norris omylem převrhl a rozbil porcelánový pohár vítěze.
#7 • $14M
Carlos Sainz
Stáj: Ferrari | Národnost: Španělská | Věk: 29
Plat: $8 M | Bonusy: $6 M
Sainz se stal jediným závodníkem mimo jezdce týmu Red Bull, který letos dokázal zvítězit v Grand Prix, když prosvištěl cílovou čárou v Singapuru. V celkovém hodnocení jezdců se však umístil až za svým týmovým kolegou Charlesem Leclercem na sedmém místě.
Devětadvacetiletý Španěl si v listopadu také odnesl trofej z Las Vegas. Spolu s golfistou Justinem Thomasem totiž vyhráli Netflix Cup, sportovní událost stejnojmenné streamovací společnosti, která spojila jezdce formule 1 a hráče PGA Tour v exhibičním klání na golfovém hřišti.
#8 • $9M
George Russell
Stáj: Mercedes | Národnost: Britská | Věk: 25
Plat: $4 M | Bonusy: $5 M
Russell nedokázal dostát svému úspěchu s Mercedesem při debutu v roce 2022, kdy vybojoval své první vítězství a skončil čtvrtý v tabulce. Jeho osmé místo v letošní sezoně však stačilo k tomu, aby udržel Mercedes na druhé pozici v soutěži konstruktérů, o tři body před Ferrari. Podobně jako Luis Hamilton podepsal pětadvacetiletý Brit v září prodloužení smlouvy se slovy: „Chtěl jsem odměnit víru a důvěru, kterou do mě (týmový šéf Mercedesu Toto Wolff) a zbytek týmu vložili.“
#9 (remíza) • $8M
Pierre Gasly
Stáj: Alpine | Národnost: Francouzská | Věk: 27
Plat: $5 M | Bonusy: $3 M
Gasly přešel tuto sezonu k týmu Alpine poté, co strávil většinu posledních šesti let pod stájí dnes známou jako AlphaTauri (dříve Toro Rosso). Spolu s novým kolegou, francouzským jezdcem Estebanem Oconem, se v tabulce umístili těsně za sebou na jedenáctém a dvanáctém místě. Gasly zároveň poprvé za poslední dva roky dosáhl na stupně vítězů, když Sergio Pérez v Nizozemsku inkasoval trestné body a propadl se na čtvrté místo.
#9 (remíza) • $8M
Oscar Piastri
Stáj: McLaren | Národnost: Australská | Věk: 22
Plat: $3 M | Bonusy: $5 M
Piastri byl letos nejmladším jezdcem na startu, obstál však lépe než dobře, umístil se na stupních vítězů v Japonsku a Kataru a v celkovém hodnocení se ocitl na deváté příčce. Bývalý šampion v nižších soutěžích formule 2 a formule 3 letos závodil pro stáj McLaren, která nakonec vyhrála přetahovanou o jeho služby s týmem Alpine.
Metodologie
Vzhledem k nedostatku veřejně dostupných údajů o platech jezdců formule 1 vytvořil časopis Forbes své odhady výdělků na trati ve spolupráci s Caroline Reidovou z datové společnosti Formula Money, která přispívá do internetového portálu Forbes.com. Odhady jsou založeny na finančních dokumentech, právních záznamech a tiskových zprávách, jakož i na rozhovorech se zástupci z odvětví. Všechny cifry jsou zaokrouhleny na nejbližší milion.
Jezdci zpravidla pobírají základní plat vedle bonusů za získané body nebo za vítězství v jednotlivých závodech či samotném šampionátu, přičemž výše bonusu závisí na velikosti týmu a zkušenostech jezdce. Odměny mimo závodní okruh včetně sponzorských smluv nejsou v tomto žebříčku zahrnuty. Forbes neodečítá daně ani poplatky pro agenty.