Naposledy se v hlavním městě hříchu a zábavy uprostřed nevadských pouští jela Velká cena Formule 1 v roce 1982. A rozhodně to nebylo něco, na co Las Vegas ani fanoušci motosportu vzpomínají v dobrém. Velká cena Caesars Palace se konala dvakrát a skončila fiaskem.

Okruh na parkovišti před hotelem bez jakýchkoli zajímavých pasáží, po kterém se závodníci proháněli nudnými zatáčkami v nesnesitelném vedru, zkrátka nebyl vůbec atraktivní. A i tehdejší prezident lasvegaské velké ceny Bill Weinberger na závod vzpomíná jako na absolutní katastrofu.

Od osmdesátých let se toho však mnoho změnilo, včetně stylu s jakým se teď formule 1 do Las Vegas vrací. Obrovská akce, do které tečou stovky milionů dolarů a kolem níž se rozjel velký byznys, se koná už tento víkend.

Ačkoli se i nyní objevují kritické hlasy a postupně probublávají problémy spojené s přípravami, fiasko z osmdesátých let by se opakovat nemělo. A to hlavně díky penězům, které návrat formulí do Vegas polyká, ale i generuje.

Očekávání, která se kolem Velké ceny Las Vegas s jejím oznámením v loňském roce vyrojila, souvisí i s tím, jak se formule 1 ve Spojených státech stává oblíbeným sportem, a to především díky zásahu u mladého publika.

To je velký posun oproti době naprostého nezájmu před rokem 2012, kdy se do USA kalendář formule 1 vrátil. Od té doby obliba postupně rostla a výrazně ji navýšil hlavně úspěch dokumentární série Netflixu s názvem F1: Touha po vítězství (v originále Drive to Survive).

„Zájem a nadšení kolem formule 1 je ve Spojených státech enormní a její popularita v posledních letech stoupla na úroveň, o které jsem netušil, že je vůbec možná,“ řekl americkému Forbesu Toto Wolff, dolarový miliardář a spolumajitel a CEO týmu Mercedes-AMG Petronas.

Právě na vlně zájmu Američanů o závodící monoposty F1 se veze blížící se velká cena Las Vegas. Ta vezme závodníky na padesát kol po okruhu, který je divácky podstatně atraktivnější než zmiňované parkoviště.

Pojede se rovinkou přímo po Las Vegas Strip kolem vyhlášených resortů Venetian, Caesars Palace i Bellagio a několika zatáčkami obkrouží i nedávnou zprovozněnou MSG Sphere – obrovskou kupoli, která je nejen novou dominantou města, ale i největší LED obrazovkou na světě.

A třeba podle Christiana Hornera, šéfa týmu Red Bull Racing, půjde o největší sportovní událost roku. „Ještě nikdy jsem nezažil takový zájem o jakoukoli velkou cenu, jako teď,“ svěřil se Horner kolegům z amerického Forbesu.

Velkoleposti blížící se velké ceny odpovídají i investice, které si nevadská zastávka v kalendáři F1 vyžádala. Společnost Liberty Media, která je vlastníkem F1, koupila pozemky pro vybudování okruhu i zázemí za čtvrt miliardy dolarů. A další investice postupně narůstají.

Kromě okruhu samotného, jehož cena dosáhla zhruba sto milionů dolarů, bylo potřeba vybudovat také stálý paddock a zázemí pro jednotlivé stáje, diváky a veškerý program okolo. Odhady hovoří zatím o částce minimálně 650 milionů dolarů.

K tomu připočítejme investice v desítkách milionů od samotných týmů a například magazín Sports Illustrated utratil milion dolarů za svůj vlastní klub v rámci resortu Margaritaville, ve kterém chce během závodů hostit celebrity v čele s Davidem Beckhamem nebo bývalou hvězdou NBA Shaquillem O’Nealem. Za zajištění bezpečnosti zase zaplatí organizace Las Vegas Convention and Visitors Authority zhruba 6,5 milionu dolarů.

Od obřích investic se odrážejí i ceny vstupenek a nejrůznějších balíčků. Třeba vstup do exkluzivního Paddock Clubu vyšel na patnáct tisíc dolarů za osobu a vstupenky se vyprodaly už před osmi měsíci. Hotely v okolí zase připravily speciální balíčky kombinující sledování závodu s ubytováním v luxusních penthousech a gastrozážitkem.

Například balíček hotelu Caesars Palace nabídl „Císařský balíček“ za pět milionů dolarů, který obsahuje pět nocí v obrovské vile na střeše hotelu s terasou vznášející se nad Stripem s možností uspořádat tam večírek pro pětasedmdesát hostů.

Ovšem zároveň je třeba dodat, že ceny lístků a třeba i hotelových pokojů na termín závodu od oznámení postupně klesají. Během posledního měsíce šlo o pokles o zhruba padesát procent. A tím se dostáváme k problémům spojeným s návratem formule 1 do Vegas.

Místním obyvatelům a především podnikům například vadily problémy spojené s výstavbou zázemí a okruhu. Hotel Bellagio musel pokácet stromy před svojí ikonickou fontánou a další hotely a kasina protestovaly i proti poplatku 1500 dolarů na hlavu za to, že jim zůstane zachován výhled na okruh. Formule 1 nakonec ustoupila a spokojila se s částkou padesát tisíc dolarů na celé zařízení.

Pád cen vstupenek i to, že spousta z nich se ještě neprodala, souvisí ale i s tím, že o titulu letošní sezony už je rozhodnuto. Max Verstappen z Red Bullu si totiž vítězství zajistil už v říjnu na Velké ceně Kataru. Problematický je i čas závodu, který se jednak musel podřídit evropskému publiku a jednak pořadatelé chtěli pro větší atraktivitu, aby se závodilo za tmy.

Zatímco pro Evropany bude hlavní závod začínat v neděli ráno, většina Američanů bude muset být vzhůru do brzkých ranních hodin, protože začátek je naplánován na 22 hodin nevadského času, tedy na jednu hodinu ranní podle standardního východního času.

Přesto je patrné, že formule 1 v Las Vegas i po letošním závodě zůstane. Jedním z důvodů je i to, že zatímco ostatní velké ceny pořádají jednotlivé hostitelské země, v případě Las Vegas je pořadatelem samotná formule 1, respektive společnost Liberty Media. A ta logicky chce, aby se obrovské investice v nadcházejících letech co nejvíce vyplatily.

Navíc pořádání velké ceny zapadá i do strategie města Las Vegas, které se poslední dobou hodně snaží posunout svou pověst od města kasin spíše k centru velkolepých sportovních událostí.

Začalo to někdy v roce 2017, kdy se do „města hříchu“ nastěhoval klub NHL Las Vegas Golden Knights. O tři roky později z Oaklandu do Vegas přesídlili i tamní Raiders hrající NFL. A vážně se spekuluje i o tom, že se o Las Vegas rozšíří i baskebalová NBA.

Na sportovní pověsti města se má podílet i zmiňovaná MSG Sphere, kde se mají konat zápasy MMA i boxu. A jednou z prvních marketingových kampaní na kupoli byla v létě spolupráce s basketbalovou NBA, která Sphere použila jako lákadlo na svoji letní ligu konající se právě v Las Vegas. Konstrukce během jedenácti dní vypadala jako obrovský basketbalový míč, který někdo zarazil doprostřed města.