Gaston Frydlewski vyrůstal v Argentině a patřil mezi ty děti, které si nerady zavazoval boty. Takže když běhal po venku, pramínky jeho tkaniček vlály všude kolem, a on už tehdy snil: Kdyby tak někdo vymyslel něco, co by tuhle otravnou věc nahradilo. Nedočkal se a když mu bylo dvaadvacet, začal hledat investora pro to, aby svůj sen mohl zrealizovat sám. Ale asi se nebudete divit, že nepochodil.

„Tehdy ještě neexistoval Facebook a nikdo nechtěl dát peníze 22letému klukovi,“ vzpomíná. „Stal jsem se investičním bankéřem jen proto, abych měl prostředky na rozjezd byznysu.“

Střih, třináct let poté je Frydlewskimu pětatřicet a s o dva roky mladší ženou Mariquel vede společnost Hickies, která v Brooklynu vyrábí gumové, natahovací a tím pádem nezavazovací tkaničky. On je CEO firmy, ona šéfkou jejího marketingu a společně do života uvedli ten šílený nápad z dětství.

hickies

Od startu podnikání společnost Hickies prodala na dva miliony tkaniček (s maloobchodní cenou 15 dolarů) do 45 zemí světa. A mezitím získala i investici 6,2 milionu dolarů mimo jiné od společnosti Hydra Ventures spadající pod Adidas. Tento rok Frydlewski očekává prodej milionu balení toho zázraku, což by Hickies mohlo vynést příjem blízko deseti milionům dolarů. Navíc spolupracují s Adidasem, aby se gumové tkaničky dodávaly už rovnou s botami.

„Uvědomili jsme si, že je obrovská příležitost změnit obuvnický průmysl, protože tkaničky nemá nikdo rád,“ tvrdí Frydlewski. „A je šílené, čeho jsme za těch pár let dosáhli.“ Jeho příběh je důkazem toho, kolik vytrvalosti je třeba pro to, abyste se stali úspěšným podnikatelem. Mít ideu je jedna věc, ale vybudovat firmu v době, kdy si každý myslí, že jste se zbláznili, je o dost těžší.

Čtěte také: Průvodce pro gentlemany: 3 typy bot, bez kterých se neobejdete

Frydlewski produkt vyvíjel skoro dekádu na „vedlejšák“, zatímco pracoval jako investiční bankéř u J.P. Morgan. A když jeho kamarádi chodili hrát fotbal, on pracoval. „Byl jsem tou myšlenkou malinko posedlý. Byla to tak jasná příležitost, že jsem ji nemohl vypudit z mysli,“ říká. „Nechtěl jsem zbytek života strávit tím, že bych si říkal: Co by kdyby.“

K tomu se přidala stupňující se únava z dosavadního povolání, v němž musel hodně cestovat, zatímco jeho přítelkyně vedla hotel v Argentině. „Takže jsme se skoro neviděli. Nebyli jsme šťastní a rozhodli jsme se pro změnu.“ Oba opustili své pozice, vzali se a odstěhovali se do USA.

photo-main

V roce 2012 se přihlásili na Kickstarter s cílem získat 25 tisíc dolarů. Kampaň jim nakonec vynesla 159 tisíc a pomohla k objednávkám zhruba deseti tisíc balení tkaniček, které mnohým změnily život. Teenagerům, kteří věčně nemají čas, handicapovaným, kteří si boty jednoduše zavázat nemůžou, těhotným ženám, které se zase nedokážou předklonit. Takto jen boty nazujete, gumové tkaničky se roztáhnou, pak zase smrsknou a vy můžete vyrazit.

Rychlý nástup zaznamenaly tkaničky v Japonsku, kde je zouvání normou při vstupu do domu a kde Hickies slavily první mezinárodní úspěch.

Čtěte také: Od indiánů k botám pro elitu. Příběh ševce Martina Lawarta

Tkaničky se nejdřív vyráběly na Tchaj-wanu, jenže vzdálenost a jazyková i kulturní odlišnost byly problémem. Proto Frydlewski produkci přesunul do Mexika, kde mohl s dělníky mluvit rodným jazykem.

A že by výroba v Číně byla levnější? Když si podnikatelé spočítali náklady za dopravu a clo, museli změnit názor. Jediný problém byl s velikostí zakázek. „Čína neřekne nikdy ne, zato v Americe musíte objednat určité objemy.“

Pak Frydlewski najal bývalé manažery Under Armour, Pumy a aby značce dal ještě větší glanc, zasponzoroval několik sportovců a celebrit: třeba australskou triatlonistku Rebeku Keat, golfistu Dannyho Willetta nebo herečku Chloe Grace Moretz.

Tak má podnikatel s šíleným nápadem nakročeno k velkému úspěchu. „Protože každý se v nějakém bodě svého života s tkaničkami trápil,“ říká. „Takže když jsem našel řešení na malý, ale vracející se problém, byla to jasná volba.“