Zapamatujte si rok 2025 jako ten, kdy do Česka naplno vstoupily čínské automobilky. Jestli se nestane nic zásadního, další desítky let tady zůstanou s námi. A vám už za chvíli nebude divné, že si při výběru nového vozu prohlížíte auta značek, které jste doteď vůbec neznali.

„Vítejte, lidské bytosti.“ Tak znělo na konci března přivítání od 2,5metrového robota na spektakulární pražské show pro stovky novinářů, influencerů, prodejců i zákazníků. Pro ty, jimž by byl futuristický robot málo, se ještě přihodilo vystoupení britské kapely Kosheen. Čínský koncern Chery, který do Česka přivezl dvě značky, Jaecoo a Omoda, wow efekt spojený s jejich premiérou nepodcenil.

Uběhl týden a uprostřed polí kousek od Poděbrad, v showroomu za miliardu, který loni otevřel podnikatel Pavel Louda, pobíhali Chase, Marshall, Skye, Rubble nebo Rocky… Kdo neví, jde o postavičky z animáku Tlapková patrola. Hudební část pak sice obstarala nižší váha v podobě české zpěvačky Lenny, ale i tak to stačilo k tomu, aby do obrovského proskleného kvádru za víkend přišlo kolem tří tisíc lidí.

Chodící plyšáci a koncert ale nebyli hlavním tahákem. Byla jím možnost poprvé si prohlédnout a vyzkoušet auta čínské značky BYD. Jestli byl vstup čínských automobilek do České republiky až doteď téměř nepozorovaný, dvě show během pár dnů to totálně obrátily naruby. Vědělo se, že přijdou, ale efekt „vážně jsou tu“ najednou nastal.

V článku zazní:
  • Proč vůbec čínské automobilky láká malá Evropa?
  • Jak a čím hodlají přesvědčit evropské zákazníky? Cenou?
  • Jaká designérská esa k sobě dokázali Číňané přetáhnout?
Forbes Digital Premium