Chcete-li se podívat do budocnosti, zaměřte svou pozornost na auto. A teď není řeč o automobilu DeLorean DMC-12, který sloužil jako stroj času v Návratu do budoucnosti, ale o automobilu, jaký bude jezdit na našich vozovkách za pět let – a který už dnes víceméně do posledního šroubku popisuje šéf české pobočky Continental Automotive Tomáš Vondrák.
„V sektoru automotive se nyní zabýváme třemi klíčovými oblastmi,“ přiblížil Vondrák v rámci konference Forbes Next Big Thing. „První z nich je sektor autonomního řízení, do jehož vývojových aktivit jsme letos investovali o 200 milionů eur více, než jsme měli původně v plánu.“
Věří přitom, že za pět let už bude legislativně vyřešena otázka minimálně podmínečného autonomního řízení automobilů, která posune automobily blíže k silničnímu provozu bez zásahu a povinné pozornosti člověka. „Technologicky máme plně autonomní úroveň pět v automobilu do pěti let. Otázkou je, co na to zákony,“ konstatoval Vondrák.
Druhým pilířem budoucnosti jsou pro Continental vysoce výkonné počítače na palubě vozidel a třetím samotný uživatelský zážitek. „Zkrátka aby jízda nebyla jen bezpečná a informačně propojená, ale také zábavná,“ shrnuje Vondrák.
Zatímco zmíněné počítače budou automobil budoucnosti propojovat s vnějšími dopravními systémy a okolními automobily, uživatelský zážitek má představovat nevídaný komfort pro posádku v podobě pojízdného obývacího pokoje, v němž interiéru automobilu dominuje velkoformátový displej. Přece jen se ale pořád jedná o provoz na silnici, takže se vraťme ke zmíněnému druhému pilíři: supervýkonným počítačům na palubě každého automobilu.
„Vyrábíme prototypy, jako je eHorizon či telematické kontrolní jednotky, které komunikují s chytrými křižovatkami, případně o řidiči sdílejí informace s pojišťovnami,“ popisuje Vondrák. Na jedné straně se tak automobily stávají pohyblivou součástí gigantických mechanismů chytrých měst budoucnosti, na straně druhé se dostávají pod drobnohled řidiči a řidičky, kdy o výši jejich pojistky na následující rok může rozhodovat, jak bezpečně si na vozovkách počínají.
Automobilky dnes vyrábějí auta a poskytují služby ve formě leasingu nebo financování. „Do budoucna ale vidí dva nové modely: zaprvé monetizaci dat, která budou sbírat i prostřednictvím našich technologií, a pak takzvaný contract manufacturing,“ říká Vondrák.
Tradiční výrobci aut pod mohou do budoucna začít vyrábět „white label“ automobily, které budou sice nebrandované automobilkou, ale zato si je bude moci osadit například Uber nebo Google svým vlastním softwarem a značkou. „I to bude součástí budoucí mobility, protože ceny veškerých vstupů rostou exponenciálně, automobilky zdražují a budoucnost se tak skrývá spíše v těchto nových modelech,“ domnívá se Vondrák.
„Možnou budoucností je tak automobil více jako služba – a méně jako majetek,“ uzavírá.