Celosvětový boj s pandemií koronaviru a následné karantény mají podíl na zásadním vzestupu ve využívání streamování hudby, filmů a seriálů. Jenže tahle nevinná zábava zároveň výrazně přispívá k nárůstu uhlíkových emisí v ovzduší.

Míra zátěže se dá už poměrně přesně vyčíslit. Podle nástroje DIMPACT, který vyvinuli na univerzitě v Bristolu, vznikne za hodinu streamování videa z Netflixu necelých sto gramů oxidu uhličitého, což odpovídá stejné ekologické zátěži, jako když ujedete autem s benzinovým motorem čtyři sta metrů.

Netflix nechce mít pověst globálního znečišťovatele, proto se teď zavázal k tomu, že do konce roku 2022 dostane hodnotu emisí skleníkových plynů na nulu.

Aby dosáhl neutrality, plánuje se zaměřit na tři oblasti. V první řadě bude snižovat vlastní emise v souladu s Pařížskou klimatickou dohodou, což v praxi znamená upuštění od zdrojů energie z fosilních paliv a využívání zdrojů obnovitelných.

Zadruhé bude Netflix do konce roku 2021 investovat do projektů, které brání oxidu uhličitému ve vstupu do atmosféry, tedy třeba do ochrany tropických pralesů. 

Třetím krokem bude do konce roku 2022 investice do obnovy kritických přírodních ekosystémů čili do uzdravování půd, travních porostů nebo mangrovových lesů. Tento plán, nazvaný Net Zero+ Nature, má s koncem roku 2022 vést k již zmiňované čisté nule.

Bavit můžeme jenom svět, ve kterém se dá žít.

Uhlíková stopa Netflixu za rok 2020 byla 1 100 000 metrických tun. Padesátiprocentní podíl na ní má produkce vlastní či licencované tvorby, pětačtyřicet procent provoz společnosti a nákup zboží a pět procent využívání cloudových služeb umožňujících streamování.

V součtu nejsou zahrnuty emise vznikající při přenosu dat po internetu a spojené se samotnými elektronickými zařízeními.

Strategii udržitelnosti připravila pro Netflix skupina odborníků z různých oborů. Kromě ní vznikla ještě nezávislá skupina expertů, kteří sloužili jako poradci.

Byla mezi nimi i Christiana Figueres, jedna ze spolutvůrkyní Pařížské dohody, která si vývoj pochvaluje:

„Jsme rádi, že Netflix přistupuje k problematice udržitelnosti se stejným pozitivním zápalem, s jakým působí ve svém oboru, má vysoké ambice dosáhnout rychle čisté nuly a svoje superschopnosti vypravěče příběhů využívá ke vzdělávání a zábavě všech.“

Figueres tím naráží i na skutečnost, že dle statistik Netflixu si 160 milionů domácností pustilo alespoň jeden film nebo seriál s tematikou udržitelnosti, mezi nimiž vévodí dokumentární série Naše planeta vyprávěná Davidem Attenboroughem, kterou si zapnulo 100 milionů domácností.

„Bavit však můžeme jenom svět, ve kterém se dá žít,“ uvádí k tomu pragmaticky Emma Stewart, zmocněnkyně Netflixu pro udržitelnost.