skip to main content
Světový byznys

Akcie Netflixu vystřelily. Za poslední tři měsíce ztratil jen milion předplatitelů

Největší streamovací služba zveřejnila napjatě očekávané kvartální výsledky, které lze shrnout třemi slovy: mohlo být hůř. Netflix přišel za poslední tři měsíce o 970 tisíc předplatitelů, ale jeho akcie v reakci poskočily o osm procent. Původně totiž počítal se ztrátou dvou milionů. 

Pomohla například úspěšná čtvrtá řada Stranger Things, která lámala rekordy a stala se nejsledovanějším anglicky mluveným seriálem na Netflixu. Aspoň na chvíli tak vytrhla trn z paty společnosti, která se v současnosti potýká s celou řadou výzev.

Inflace nutí domácnosti osekávat rozpočty na zábavu a konkurence mezi streamovacími platformami nikdy nebyla ostřejší. Už začátkem roku Netflix varoval před pomalejším růstem počtu předplatitelů a před třemi měsíci vykázal rovnou ztrátu dvou set tisíc. Výsledek? Záchvat paniky mezi investory, kvůli kterému se tržní hodnota společnosti smrskla na třetinu.  

Šlo o první ztrátu za více než dekádu a také náznak, že streamovací matador narazil na své limity. Aktuální čísla, u kterých se navíc nemůže vymlouvat na zrušení ruských účtů, to pouze potvrzují. Ve třetím letošním čtvrtletí chce však společnost nepříznivý vývoj zvrátit a ve svém výhledu počítá s tím, že nabere milion nových platících zákazníků.

Zdroj: Netflix

‚‚Jsme sebevědomí a optimističtí ohledně budoucnosti,“ stojí v dopise akcionářům, který provází výsledky ze druhý letošní kvartál. Netflix vykázal meziroční nárůst tržeb o 8,6 procenta, ve srovnání s dřívějším odhadem jsou však o zhruba osmdesát milionů dolarů nižší. Čistý zisk naopak očekávání překonal a dosáhl 1,4 miliardy, což je o 6,5 procenta víc než loni.

Na výsledcích Netflixu se negativně podepsal silný kurz dolaru, který podsekl jeho příjmy z trhů mimo Spojené státy. Na nich má necelých 150 milionů předplatitelů z celkového počtu 220 milionů. Nové nyní nabírá především v asijsko-pacifickém regionu, kde ve druhém čtvrtletí získal více než milion uživatelů.

Reklama
Netflix oznámil kvartální výsledky až po uzavření burzy. Akcie Netflixu zakončily úterní obchodování na necelých 202 dolarech za kus, po závěrečné pak posílily o téměř osm procent.

V posledních měsících Netflix provádí převratné změny, které nastartovalo zklamání z prvního letošního kvartálu. Propustil zhruba 450 lidí a uspíšil zavádění modelu s reklamami, který bude levnější a doplní stávající možnosti předplatného. Minulý týden Netflix oznámil, že kvůli tomu navázal partnerství s Microsoftem. 

‚‚Chceme to spustit začátkem roku 2023. Pravděpodobně začneme na několika trzích, kde společnosti vydávají za reklamu hodně peněz. Snažíme se vytvořit lepší než lineární model televizní reklamy, který bude pro spotřebitele relevantnější,“ uvedli zástupci společnosti v úterý.

Streamovací gigant si chce rovněž došlápnout na sdílení hesel. Firma totiž tvrdí, že kvůli němu po celém světě sleduje filmy a seriály bez placení až sto milionů domácností.

Od března proto testovala v několika latinskoamerických zemích možnost přidání extra profilů k předplatnému. V úterý Netflix oznámil, že v Argentině, Hondurasu, Guatemale, Salvadoru a Dominikánské republice se bude od příštího měsíce platit za každý extra profil 2,99 dolaru. A prý je jen otázkou času, kdy praxi rozšíří do celého světa. Stále však není jasné, zda a jak si chce placené sdílení profilů Netflix vynutit a vymáhat.

V dopise akcionářům společnost přiznala, že znovunastartování růstu bude ‚‚velkou výzvou“. Zřejmě i proto, že co se týče nového obsahu, zbytek roku bude na Netflixu slabší. A konkurence si navíc schovává esa v rukávu – HBO v srpnu uvede prequel ke Hře o trůny a Amazon chystá na září premiéru seriálu ze světa Pána prstenů.