Americké akcie zakončily minulý týden výrazným oslabením. A jak je zatím v roce 2022 zvykem, v rámci trojice hlavních burzovních indexů nejvíc ztratil technologický Nasdaq Composite. Má za sebou nejhorší týden od roku 2020, na čemž se v pátek podepsaly zejména akcie Neflixu, které se propadly o více než pětinu.

Raketový nárůst počtu nových předplatitelů ze začátku pandemie je totiž pryč. Největší streamovací platformě jich loni přibylo 18 milionů, což je nejméně od roku 2015. Když Netflix oznámil, že ve čtvrtém loňském kvartálu získal místo očekávaných osmi a půl pouze 8,3 milionu nových zákazníků, cena akcií během jednoho dne spadla o téměř dvaadvacet procent.

Firma investory varovala, že kvůli sílící konkurenci očekává pomalejší nárůst počtu předplatitelů i letos. Ambici šlapat Netflixu na paty má hlavně služba Disney+, která je nyní dostupná v šedesáti zemích, přičemž letos by mělo přibýt dalších padesát včetně Česka. Disney+ už má bezmála 120 milionů platících zákazníků a nové hodlá v tomto roce lákat i rekordní investicí do obsahu za 33 miliard dolarů.

Stejnou strategii volí Amazon, nabízející streamování svým „prémiovým“ zákazníkům, kteří si platí službu Prime. E-commerce gigant by měl letos své investice do původních filmů a seriálů znásobit – loni takto podle odhadů utratil devět miliard dolarů. Letos v září bude mít na platformě premiéru nejdražší seriál všech dob ze světa Pána prstenů, jehož první série stála téměř půl miliardy dolarů.

40 %

O tolik oslabily akcie Netflixu od října 2021

Kolik toho letos utratí Netflix, zatím příliš jasné není. Firma zůstává se svými 222 miliony předplatitelů světovým lídrem, ale investoři jí, zdá se, věří čím dál méně. Od konce loňského října už akcie Netflixu oslabily o více než čtyřicet procent.

Letos se však americkým akciím nedaří obecně, především kvůli vyhlídce na zvyšování úrokových sazeb, které chystá tamní centrální banka Fed.

V rámci tří hlavních burzovních indexů nejvíc odepisuje technologický Nasdaq Composite, který skončil v minusu v devíti ze čtrnácti obchodovacích dnů. Jak nedávno upozornil Jason Goepfert, hlavní analytik výzkumné společnosti Sundial Capital Research, hodnota zhruba čtyř z deseti společností na indexu se propadla z ročního maxima na polovinu.

Co se týče streamování filmů a seriálů, sílící konkurenci potvrzuje například nedávná studie společnosti Deloitte, podle které letos uživatelé zruší minimálně 150 milionů předplatných. Důvod? Přejdou ke konkurenci.

Na některých trzích může takto zaniknout téměř třicet procent zákaznických účtů. Analýzy však odhadují, že více předplatných přibude, než zanikne a průměrný počet odběrů na osobu se zvýší.

Kromě investic do původního obsahu soupeří platformy o nové zákazníky i mezinárodní expanzí. Na domovském americkém trhu už není kde nabírat – alespoň jednu streamovací službu si zde platí osmdesát procent Američanů, přičemž průměrný uživatel si podle odhadů platí rovnou čtyři.

Firmy proto nabírají po celém světě a přizpůsobují tomu i svůj původní obsah. Na Netflixu je příkladem odklonu od americké produkce korejský seriál Hra na oliheň nebo španělský Papírový dům, které se zařadily mezi divácky nejúspěšnější.