Netflix naplnil své hrozby a začal důsledně vymáhat zákaz sdílení hesel mezi jednotlivými domácnostmi. Předplatitelé v Česku a více než stovce dalších zemích se mohou o své přístupové údaje dělit už jen za poplatek.
Na domovském trhu Netflixu v USA vedla změna pravidel k největšímu dennímu přírůstku nových uživatelů od pandemie. Američané se o konci sdílení hesel napříč domácnostmi dozvěděli 23. května. Během následujících čtyř dní přibývali Netflixu noví předplatitelé v USA průměrným tempem 72 tisíc denně, což je ve srovnání s průměrem předchozích šedesáti dní nárůst o sto dva procent.
Čísla pochází od analytické společnosti Antenna, která na základě dat třetích stran zkoumá byznys největší streamovací služby od ledna 2019.
Jak v pátek 26. května, tak v sobotu dosáhl denní přírůstek nových amerických zákazníků Netflixu téměř stovky tisíc. To je víc než dosavadní rekord z jara 2020, kdy si po úderu pandemie v jednu chvíli kupovalo předplatné streamovací služby zhruba sedmdesát tisíc Američanů denně.
Netflix loni omezil sdílení účtů na trzích v Latinské Americe a letos v únoru přibyla Kanada, Nový Zéland, Portugalsko a Španělsko. V posledním kvartálním dopisu akcionářům společnost uvedla, že je se startem nového modelu v těchto čtyřech zemích spokojena, zatímco v Latinské Americe zaznamenala rušení předplatných.
Investoři vnímají změnu podle všeho pozitivně. Od globálního zakleknutí na „neplatiče“ posílily akcie Netflixu přibližně o patnáct procent.
Českým zákazníkům oznámil Netflix změny 24. května, extra přístup k zákaznickému účtu nově stojí sedmdesát devět korun měsíčně. Předplatitelé s tarifem Premium mohou takto přidat dva uživatele, vlastník tarifu Standard jednoho a zákazníci s tarifem Basic mají smůlu.
I na zdejším trhu začala společnost omezení důsledně vymáhat. U přihlášení na televizi mimo „hlavní“ domácnost zasílá majiteli účtu mailem čtyřmístný kód, který je potřeba během patnácti minut zadat do aplikace.
„Stejně jako televizní pirátství způsobuje sdílení účtu velkou ztrátu tvůrcům obsahu. Z našeho průzkumu vyplynulo, že až šedesát procent uživatelů streamovacích služeb v Česku sdílí hesla s kolegy v práci nebo s kamarády,“ říká šéfka mediální společnosti Axocom Erika Luzsicza.
Netflix hledá nové cesty jak nakopnout svůj byznys už od loňska, kdy jeho růst výrazně zpomalil. V reakci na první pokles počtu platících zákazníků za více než dekádu oznámil kromě zátahu na sdílení hesel také zavedení nového předplatitelského modelu s reklamami u sledování filmů a seriálů.
V listopadu spustil tuto levnější možnost na dvanácti trzích, Česká republika zatím mezi nimi není.
Měsíc na to spustila svůj předplatitelský model s reklamami na americkém trhu i konkurence ze streamovací služby Disney+. Deník The Wall Street Journal minulý týden uvedl, že stejné úmysly má i Amazon se svou streamovací platformou Prime Video.
Pokud se Netflixu osvědčí také zátah na sdílení hesel, konkurence ho bude nejspíš následovat i tady. „Zamezení sdílení hesel je jeden ze způsobů jak udržet růst počtu nových předplatitelů. Je logické předpokládat, že Netflix v tom bude úspěšný a zbytek trhu nebude dlouze zahálet,“ uvádí Luzsicza.
Zatím si však konkurence dělá z novinek spíše legraci – například s odkazem na pět let starý tweet oficiálního účtu Netflixu, který ještě sdílení hesel podporoval.